Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Spara länk som...


Vice Hövdingen

Rekommendera Poster

Vice Hövdingen

Hej!

 

Jag har ett antal länkar till gpx-filer. Mitt problem är att webbläsaren (i mitt fall firefox) väljer att öppna dom som vanligt i ny flik, dvs de ser ut som en textfil.

 

Det jag vill är att man får upp fönstret "spara som" när man trycker på länken. Är det möjligt?

 

Tacksam för hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När en webbserver ger tillbaka ett svar till en webbläsare så skickar den med en liten regel om vilket innehåll en fil har. Till exempel text/plain för textfiler, image/jpeg för jpg-bilder etc.

 

I det här fallet så har webbservern antagligen skickat med fel filinnehåll. Så om du har kontroll över webbservern så får du ändra i dess konfiguration angående vilket innehåll en gpx-fil har, om du inte har kontroll över webbservern så finns det inte mycket du kan göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klicka på länken med musens högra knapp. I de flesta webbläsare får du då upp en meny där du kan välja vad som skall göras med länken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

I Firefox inställningar, fliken Program, finns en lista över typer av innehåll och vad som ska göras med de typerna. Om du kan hitta igen gpx i den listan kan du ändra vad för åtgärd som Firefox ska utföra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...