Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad gör korna på vintern?


MariaE

Rekommendera Poster

Jag har dock aldrig sett en ko ute på vintern... Men mjölk får vi ändå...  Jag skulle inte släppa i från mej en droppe mjölk om jag var tvungen att stå i en ladugård hela vintern. Jag skulle sina helt och sen dö av mjölkstockning ...

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=147614.0

http://www.vaxteko.nu/html/sll/sjv/jordbruksinfo/JIN02-12/JIN02-12.PDF

Det verkar bara vara vissa kor som får vara ute...

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först och främst: vilka utetemperaturer klarar korna egentligen?

 

SLU - Sveriges Lantbruksuniversitet: När fryser Nötkreatur? http://lbt.ltj.slu.se/dokument/presentationsmaterial-060508.pdf

Hur kan man veta hur djuren klarar kyla?
Nötkreaturs förmåga att klara köld kan beskrivas genom att beräkna djurens värmebalans.
Den värme som alstras genom ämnesomsättningen skall hela tiden avges om djuren skall
kunna hålla sin kroppstemperatur konstant. Detta förhållande har använts av forskare sedan
slutet av 1950-talet. Det är ofta en kombination av fysiologer och fysiker (tekniker) som
konstruerat dessa värmebalansberäkningar. Beräkningarna har förfinats allt mer och underlag
från olika undersökningar läggs in allt efter. Vi vill betona att djurens värmeavgivning följer
fysikens lagar!

Antar man ett visst djur med angivande av ras, vikt, foderintag och pälstjocklek kan man
beräkna hur kallt det kan vara innan djuret inte kan upprätthålla sin kroppstemperatur vid en
given utfodringsnivå.

I beräkningarna kan man även ta hänsyn till om pälsen är blöt och hur
mycket det blåser. I den senast utvecklade beräkningen tar man även hänsyn till hur djuren
själva minskar sina värmeförluster vid kraftig kyla genom att orientera sig i förhållande till
vind och andra djur. För nötkreatur som går ute och anpassat sig och är friska och får foder
kan det vara ner till -20 till -30ºC och blåsa 5 m/s utan att de behöver öka sitt foderintag för att
behålla kroppsvärmen. Ökar de sitt foderintag med måttliga 10 % kommer de kunna tåla
temperaturer på nedåt -28 till -37ºC innan foderintaget måst öka ytterligare.

Definition av köldstress
Den normala definitionen är när kroppstemperaturen sänks. Normalt från 37,5ºC till under
34-35ºC. Ett synligt tecken på köldstress är köldskakningar, huttrande. För nötkreatur som är i
bra kondition innebär köldstress att värmeförlusterna överstiger maximum av vad den
metaboliska värmeproduktionen klarar för att hålla kroppstemperaturen konstant.

 

Att du inte ser kor ute på vintern beror på att det är lite eller inget bete då och därför håller man dessa i  ladugårdar med möjlighet att äta och dricka rikligt, för att på så sätt kunna få dessa att producera maximalt med mjölk.

 

Detsamma gäller biffkor som uppföds för att vi skall kunna ha våran stek på bordet: oxfilé, entrecote etc. även om dom vanliga nötkreaturen naturligtvis bidrar till detta efter hand.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först och främst: vilka utetemperaturer klarar korna egentligen?

 

SLU - Sveriges Lantbruksuniversitet: När fryser Nötkreatur? http://lbt.ltj.slu.se/dokument/presentationsmaterial-060508.pdf

 

Att du inte ser kor ute på vintern beror på att det är lite eller inget bete då och därför håller man dessa i  ladugårdar med möjlighet att äta och dricka rikligt, för att på så sätt kunna få dessa att producera maximalt med mjölk.

 

Detsamma gäller biffkor som uppföds för att vi skall kunna ha våran stek på bordet: oxfilé, entrecote etc. även om dom vanliga nötkreaturen naturligtvis bidrar till detta efter hand.

Mvh

Då är frågan vad gör korna i ladugården? Andra djur som hålls inne på detta sätt lever inte så länge... Om man skulle ha andra djur på detta sätt då skulle det vara djurplågeri. Men hästar de står ju också instängda...

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är frågan vad gör korna i ladugården? Andra djur som hålls inne på detta sätt lever inte så länge... Om man skulle ha andra djur på detta sätt då skulle det vara djurplågeri. Men hästar de står ju också instängda...

/Maria

Vad korna gör i lagårn? Dom producerar mjölk (och gödsel)...föder kalvar, diar kalvarna, mår bra och lever loppan och säger Mouuhh i bland..hehe. :D

 

Men att ta detta till att det skulle vara djurplågeri, tyder på att du inte har en susning om djurskötsel?

 

Ps. Se en film om Kosläpp från Torsta Lantbruksskola utanför Östersund och förundras över hur ystra dom är...

http://www.op.se/jamtland/krokom/optv-oj-kolla-in-bilderna-fran-arets-koslapp

 

 

 

.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad korna gör i lagårn? Dom producerar mjölk (och gödsel)...föder kalvar, diar kalvarna, mår bra och lever loppan och säger Mouuhh i bland..hehe. :D

 

Men att ta detta till att det skulle vara djurplågeri, tyder på att du inte har en susning om djurskötsel?

 

Ps. Se en film om Kosläpp från Torsta Lantbruksskola utanför Östersund och förundras över hur ystra dom är...

http://www.op.se/jamtland/krokom/optv-oj-kolla-in-bilderna-fran-arets-koslapp

 

 

 

.

Men det är ju på sommaren det...

Då har ju korna det bra och ger säkert mera mjölk också just därför. 

De blir nog bara instänga om det regnar kraftigt eller haglar på sommanren. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat om dessa kor i länken fortfarande är ute, efter 8 år?

Och vem är det som säger att det är djurplågeri att hålla kor inomhus på vintern, förutom du, kan ju handla om raser som inte klarar en snörik kall svensk vinter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förutom när korna just släpps ut så gör de inte mycket, utan de i stort sett bara äter, idisslar och sover även när de är ute på sommaren. Det är inte så att kor håller på och promenerar/skuttar en massa bara för nöjes skull utan det är lugna och stillsamma djur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat om dessa kor i länken fortfarande är ute, efter 8 år?

Och vem är det som säger att det är djurplågeri att hålla kor inomhus på vintern, förutom du, kan ju handla om raser som inte klarar en snörik kall svensk vinter.

Nej det har jag inte kollat förståss. Många av dem är nog döda nu. Men jag hoppas att några i Sverige och andra länder har tagit efter iden att ha kor ute...

 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förutom när korna just släpps ut så gör de inte mycket, utan de i stort sett bara äter, idisslar och sover även när de är ute på sommaren. Det är inte så att kor håller på och promenerar/skuttar en massa bara för nöjes skull utan det är lugna och stillsamma djur.

Men när det just har släppts ut så skuttar de en hel del... När de är i hagen då är de fria allafall. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag vad korna gör åtminstone de som tillhör Arla...

 

Går korna lösa i ladugården under vintern?
Arlabonden Inger svarar:
 
Sedan flera hundra år tillbaka har det varit vanligast med uppbundna stallar i norra Europa. Korna har gått ute på bete under sommarmånaderna. De senaste 25 åren har allt fler djurstallar byggts om till lösdrifter, mycket för att det då blir mer lättarbetat för bonden när också djurantalet har ökat. Alla nya stallar som byggs i Sverige måste vara lösdriftsstallar där korna går lösa. Ca 55% av Sveriges kor bor i sådana ladugårdar nu. Inom 10 år är det troligt att de flesta uppbundna ladugårdar fasats ut på grund av att bonden slutat eller utökat sin besättning. Djurskyddet i både uppbundna och lösdriftsladugårdar följer samma regler.
 
 
Jag hoppas alla djurstallar är lösdrifter inom några år... 
 
Hittat på denna sida..
 
 
Här är en sida till om lösdrift. Men vissa kor på vissa bondgårdar är uppbundna  :angry:
 
/Maria
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att det blir dyrare och dyrare att överhuvudtaget ha mjölkkor, och fler och fler slutar med mjölkkor, ersättningen blir sämre och sämre, och det är mycket dyrt att bygga dessa "lösdriftsgårdar", så är sannolikheten ganska liten att det byggs nya, i den takt dom vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att det blir dyrare och dyrare att överhuvudtaget ha mjölkkor, och fler och fler slutar med mjölkkor, ersättningen blir sämre och sämre, och det är mycket dyrt att bygga dessa "lösdriftsgårdar", så är sannolikheten ganska liten att det byggs nya, i den takt dom vill.

Jag antar att kor i  lösdrift ger mera mjölk för de är lyckligare. De kanske föder fler kalvar också... Då får bonden mera pengar när han säljer mjölk m.m  och kött. Varför skulle ersättningen bli sämre? Dessutom så säljer väl bonden en hel del gödsel också skulle jag tro? 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mjölk priset för mjölk har sänks . Vissa mig dom köpare för gödsel som betalar ett pris som som skulle påverka 

års inkomsten märkbart !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 De kanske föder fler kalvar också...

Det bestäms av hur ofta kon blir inseminerad och det i sin tur bestäms av när kons mjölkproduktion går ner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bestäms av hur ofta kon blir inseminerad och det i sin tur bestäms av när kons mjölkproduktion går ner.

Hur länge ger en ko mjölk efter att den har fött en kalv då ? Jag trodde inte mjölkproduktioner gick ner så fort efter kalvningen... Om man regelbundet mjölkar kon så producerar väl kon mjölk i flera år ... Eller måste kon få en kalv varje år för att kunna ge mjölk? 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur länge ger en ko mjölk efter att den har fött en kalv då ? Jag trodde inte mjölkproduktioner gick ner så fort efter kalvningen... Om man regelbundet mjölkar kon så producerar väl kon mjölk i flera år ... Eller måste kon få en kalv varje år för att kunna ge mjölk? 

/Maria

Du har ju själv bifogat en länk här ovan, som ger svar på dina frågor, läser du inte innehållet i dina länkar innan du bifogar dom?

Det är inte första gången detta händer.

Skriv inga fler nya inlägg, när du ändå har dina svar själv, i dina egna länkar.

Nu har det ju inkommit ett flertal olika länkar, och flera inlägg, så nu vet du ju vad en ko gör på vintern, så då kan vi ju anse denna tråd avslutad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har ju själv bifogat en länk här ovan, som ger svar på dina frågor, läser du inte innehållet i dina länkar innan du bifogar dom?

Det är inte första gången detta händer.

Skriv inga fler nya inlägg, när du ändå har dina svar själv, i dina egna länkar.

Nu har det ju inkommit ett flertal olika länkar, och flera inlägg, så nu vet du ju vad en ko gör på vintern, så då kan vi ju anse denna tråd avslutad.

I vilken länk står det hur länge en ko ger mjölk efter kalvningen? Nej jag läser inte allt i länkarna.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...