Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skärmen och datorn har slutat kommunicera - vad är fel?


Eorl

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har fått problem med att koppla min stationära dator till skärmar med hjälp av hdmi-kabel. Vad är felet?

 

När jag kopplar min stationära dator till skärmen med hjälp av hdmi-kabel, står det på skärmen att den inte får någon signal in på den hdmi-kanalen.

 

Jag har haft just den här datorn och skärmen hopkopplad på det sättet under hela tiden jag haft dom, men plötsligt fungerar det inte.

 

I samband med att det slutade fungera hade jag datorn kopplad till en tv (med en annan hdmi-kabel) och såg på webb-tv. Efter att webb-tv-klippet slutat försattes både tv:n och datorn i viloläge. Efter en stund stängde jag av teven, men datorn lät jag vara kvar i samma läge.

Ett par timmar senare försökte jag koppla in datorn till datorskärmen igen, men då fungerade det alltså inte.

 

Jag har sedan försökt stänga av och på datorn med hjälp av on/off-knappen, försökt koppla in datorn till tv:n igen osv. Inget funkar.

 

Notera:

  • Jag har inga andra typer av kablar till skärmen som jag kan testa med. 
  • Varken datorn eller skärmen har fler uttag för hdmi-kablar som jag kan testa med. 
  • Det är inget fel på varken hdmi-kabeln eller skärmen. Jag kan koppla dessa till min bärbara dator utan problem. Datorn vet jag å andra sidan inte i vilket läge den är i när jag startar den, eftersom jag inte kan se något på någon skärm.

Det här leder mig till att tro att antingen datorns hdmi-kontakt blivit skadad (men det finns ingen synlig skada), eller att datorn slutat kommunicera med vad som än kopplas in där just nu.

 

Så, någon som förstår sig på det här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inga andra typer av kablar till skärmen som jag kan testa med.

Varken datorn eller skärmen har fler uttag för hdmi-kablar som jag kan testa med.

 

Men finns på datorn andra uttag för skärm?

 

Jag har vid ett flertal gånger råkat ut för typ samma sak, fast tvärtom.

Jag har en dator som har en VGA-anslutning och en DVI-anslutning.

Jag har DVI till en datorskärm och VGA till TV.

Det som ibland händer är att jag inte får någon signal till datorskärmen.

Det brukar ta några omstarter innan jag kommer ihåg vad som är fel.

Skärminställningarna har ändrats så att det endast skickas signal till TV,n.

För att ändra dessa behöver jag starta TV,n och ändra tillbaks inställningarna till, i mitt fall klonade skärmar.

 

För dig är det kanske så att signalen skickas enbart på en annan port, om det nu finns någon sådan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att stänga av datorn och dessutom dra ut stickkontakten till datorn ur 230Volt uttaget i väggen.

Så att den verkligen förlorar all spänning.

(Moderna datorer stänger ofta inte av sig helt så länge det finns 230Volt till stationär/Alternativt batteri i bärbar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...