Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

adwcleaner tog bort viruset - och nästan allt annat i datorn oxå!


Dumlemuffins1

Rekommendera Poster

Viktiga saker ska du inte lagra på USB-minne eller vanliga CD-R/RW eller DVD-R/RW. På såna skivor ska man bara laga data tillfälligt. Man ska inte heller flytta filer från USB-minne till hårddisk eller CD-R/RW mm. Minnet tar slut.

 

Varför anser du att man inte ska lagra info på ett USB-minne eller flytta info mellan ett USB-minne och en dator, vilket minne anser du då kan ta slut?

Det är ju lite av vitsen med ett USB-minne att snabbt/enkelt kunna flytta info mellan två datorer, eller att kunna ha som man tycker "viktig" info med sig på ett USB-minne för att kunna använda på en lämplig dator man kommer till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 84
  • Skapad
  • Senaste svar

Hej igen! :)

 

Mitt svar har dröjt lite, ber om ursäkt för det, men har varit rejält sjuk. Mår bättre nu så här kommer det du bad mig om.

Tack :)

Det var ju tråkigt att du är sjuk, men fint att du är på bättringsvägen.

 

Så vitt jag kan bedöma är det en logg från den 24 oktober. Skulle du kunna ladda ner senaste AdwCleaner och skanna med den?

 

Spara AdwCleaner av Xplode på Skrivbordet: https://toolslib.net/downloads/viewdownload/1-adwcleaner/

 

Stäng alla program, inklusive webbläsare.

Dubbelklicka på AdwCleaner för att starta programmet.

 

Klicka på Scan-knappen.

Vänta tills sökningen är klar.

Klicka på Report-knappen.

En rapport kommer upp, kopiera innehållet och klistra in i ditt svar.

Om rapporten inte kommer upp, så finns den även som C:\AdwCleaner[Rx].txt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför anser du att man inte ska lagra info på ett USB-minne eller flytta info mellan ett USB-minne och en dator, vilket minne anser du då kan ta slut?

Det är ju lite av vitsen med ett USB-minne att snabbt/enkelt kunna flytta info mellan två datorer, eller att kunna ha som man tycker "viktig" info med sig på ett USB-minne för att kunna använda på en lämplig dator man kommer till.

Det jag menar är att man inte ska lagra viktig info på ett usb-minne och sen tro att det håller i evighet. Om man flyttar data från hårddisken till USB-minne kan intern minnet ta slut. Då förlorar man filer om man inte har tur att hitta dessa filer i nån temp mapp. Men det är ofta en uppgift för de som är proffs på dataräddning. Filerna hamnar ialla fall _inte_ i papperskorgen för det mesta. Nån enstaka gång kan det hända. Samma sak gäller om man använder en cd-r mm som hårddisk. Dvs att man formaterar skivan innan man börjar flytta filer.  Man ska också undvika att flytta filer med t.e.x. far manager eller total commander vanliga filhanetare. Risken är att filer blir överskrivna. Det går för fort. Det är bäst att använda uforskaren till sånt eller ett program som jag har fått tips om som kan visa filerna som stora ikoner. Då ser man hur de ser ut. Nu kommer jag inte ihåg vad det hette.  Någon kanske skriver ett bra svar innan jag har kollat vad programmet som jag fick tips om hette. Jag har några USB-nycklar som jag brukar använda om jag åker till nån fotobutik t.e.x. med filer och dessa filer har jag även kvar på hårddisken eller på nån annan skiva hemma. En gång höll jag på att glömma nycklarna!! I så fall hade jag inte kommit in utan att be en släkting hjälpa mej som har nycklar. Det är den största risken med USB-nycklar. Om ett USB-minne går sönder måste man ofta lämna in det på dataräddning. Ett sätt att kolla så att usb-minnena funkar är att formatera om dem när man har kopierat datafilerna till annat media. Om ett USB-minne har åkt med i tvätt maskinen bör man kopiera det så fort det har torkat och inte använda det igen.  

 

Om man använder Totalkommander rätt är det ett bra program att flytta filer med . Jag fick detta tips av en av moderatorerna i detta braiga forum. 

 

Använder du inställningen Miniatyrer i Totalcommander, så ser du utmärkt hur bilderna ser ut med bildnummer och filtyp.

Men vissa filtyper, t.ex. med råformat, kan du inte se i Totalcommander, då måste du använda annan programvisning

 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för

Hej igen! :)

 

Detta är rapporten efter scanningen (med länken i ditt svar), hoppas nu att det är rätt. :blush::)

Tack så mycket!

 

Jag ska vidarebefordra alla loggar till Xplode.

 

Du har fått in en sökmotor från Conduit och den är inte lämplig att ha.

Stäng alla program, inklusive webbläsare.

Dubbelklicka på AdwCleaner för att starta programmet.

 

Klicka på Scan-knappen.

Vänta tills sökningen är klar.

 

Klicka på Clean-knappen.

Tryck på OK.

Tryck på OK fler gånger om det kommer upp meddelanden.

 

Datorn kommer att startas om.

 

1. Stäng alla program, inklusive webbläsare.

Dubbelklicka på AdwCleaner för att starta programmet.

Klicka på Uninstall-knappen.

 

 

2. Ladda ner avinstallationsprogrammet OTC till Skrivbordet: http://oldtimer.geekstogo.com/OTC.exe

Dubbelklicka på filen för att starta programmet.

Tryck på knappen CleanUp! och DDS m.fl. rensningsprogram kommer att avinstalleras efter en omstart av datorn. Om något sådant program är kvar efter det så fråga hur du ska ta bort det. Ta bort eventuella loggar.

 

3. Förbättra skyddet i datorn, se mina Råd för en säkrare dator: http://ceciliasec.wordpress.com/rad/

Det är mycket viktigt att hålla alla småprogram i datorn uppdaterade, gamla versioner av t ex Flash, Java och Adobe Reader innehåller kända säkerhetshål, vilka kan användas av en webbsida för att infektera datorn. Jag tycker att Secunias program (länk på min webbsida) är en bra hjälp för att kontrollera hur det står till med säkerhetshål i datorn och ange vad som behöver åtgärdas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om klockan är rätt i era datorer men att svara på såna saker så sent verkar lite riskabelt. Eller så har ni helt omvänd dygnrytm. Jag vaknade just och ska sova lite till. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den där länken leder till en äldre version av Advcleaner. Den senasrte är 4.002.

Exempel på bättre länk :http://www.softpedia.com/get/Antivirus/Removal-Tools/AdwCleaner.shtml

 

LARSAS

Det beror på att Xplode har dragit tillbaka AdwCleaner version 4 pga att det har visat sig vara en del allvarliga buggar i den.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dumlemuffins1

Cecilia!

 

Har nu gjort allt du föreslog, och det fungerade bra. Fast när datorn startades om så blev skärmen helt blå och en massa vit text täckte skärmen. Där stod att jag skulle starta om datorn igen och det gjorde jag och då fungerade datorn som vanligt igen. Puh, när skärmen blev helt blå och inte fortsatte ja då stannade nästan hjärtat ett tag!! :) :)

 

Det enda virusprogram som jag har i datorn är avast, gratisversionen. Ska läsa igenom tråden du tipsade om. Måste man ha en brandvägg? OM, vilken tycker du är bäst? Och räcker det med avast som virusskydd?

Jag har ju insett att jag nog måste skydda datorn bättre än vad jag gör nu.

 

TACK goa du för all hjälp! :) Så otroligt snällt av dig! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia!

 

Har nu gjort allt du föreslog, och det fungerade bra. Fast när datorn startades om så blev skärmen helt blå och en massa vit text täckte skärmen. Där stod att jag skulle starta om datorn igen och det gjorde jag och då fungerade datorn som vanligt igen. Puh, när skärmen blev helt blå och inte fortsatte ja då stannade nästan hjärtat ett tag!! :) :)

 

Det enda virusprogram som jag har i datorn är avast, gratisversionen. Ska läsa igenom tråden du tipsade om. Måste man ha en brandvägg? OM, vilken tycker du är bäst? Och räcker det med avast som virusskydd?

Jag har ju insett att jag nog måste skydda datorn bättre än vad jag gör nu.

 

TACK goa du för all hjälp! :) Så otroligt snällt av dig! :)

Avast är inte ett virusprogram det är ett antivirusprogram :-) Jag har installerat ett program som heter Web of trust. Det kollar så att programmen man laddar ner är bra eller bra för barn mm. Jag har Avira i mina datorer. Jag borde ha ett antivirus program som har blåa ikoner för jag gillar inte rött. Nu blir det röda streck under allt som jag skriver också. Detta konstiga började i morse när jag skulle skriva ett inlägg om en blå planet här i Eforum. :-)

 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia!

 

Har nu gjort allt du föreslog, och det fungerade bra. Fast när datorn startades om så blev skärmen helt blå och en massa vit text täckte skärmen. Där stod att jag skulle starta om datorn igen och det gjorde jag och då fungerade datorn som vanligt igen. Puh, när skärmen blev helt blå och inte fortsatte ja då stannade nästan hjärtat ett tag!! :) :)

 

Det enda virusprogram som jag har i datorn är avast, gratisversionen. Ska läsa igenom tråden du tipsade om. Måste man ha en brandvägg? OM, vilken tycker du är bäst? Och räcker det med avast som virusskydd?

Jag har ju insett att jag nog måste skydda datorn bättre än vad jag gör nu.

 

TACK goa du för all hjälp! :) Så otroligt snällt av dig! :)

Bara trevligt att kunna hjälpa till :)

 

Avast får inte så bra betyg i tester längre så ett byte till t ex Avira kan vara bra, och så komplettera med Malwarebytes Anti-Malware och Esets online-skanner då och då.

 

Mindre behov av separat brandvägg i Windows 7 än i tidigare Windows-versioner och de riktigt bra brandväggarna kräver en del av användaren.

 

Läs noga när du installerar program, välj anpassad installation (custom install) och se till att ta bort bockarna framför onödiga tillägg, toolbars, andra program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu blir det röda streck under allt som jag skriver också. Detta konstiga började i morse när jag skulle skriva ett inlägg om en blå planet här i Eforum. :-)

Det låter som att du har fel språk inställt i webbläsarens stavningskontroll. Högerklicka i svarsrutan och se om du inte har någon möjlighet att byta till svenska där.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dumlemuffins1

Hej igen!

 

Då ska jag försöka byta till Avira istället. Och scanna datorn emellanåt med Malwarebytes Anti-Malware och Eset online-scanner.   

 

Stort varmt TACK för all hjälp än en gång! :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dumlemuffins1

MariaE!

 

Ska kolla upp ditt tips om programmet som kollar så att program etc är ok.

Tack för tips! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

MariaE!

 

Ska kolla upp ditt tips om programmet som kollar så att program etc är ok.

Tack för tips! :)

Du har en länk till "WOT – Web of Trust" på https://ceciliasec.wordpress.com/rad/

Men det utgår ifrån andra människors åsikter om webbplatser, det är inte så att de som ligger bakom WOT kontrollerar program själva, men oftast är det rättvisande betyg. 

 

Hej igen!

 

Då ska jag försöka byta till Avira istället. Och scanna datorn emellanåt med Malwarebytes Anti-Malware och Eset online-scanner.   

 

Stort varmt TACK för all hjälp än en gång! :)

Efter att du har avinstallerat Avast på vanligt sätt behöver du köra deras särskilda borttagningsprogram, avastclear: http://www.avast.com/uninstall-utility
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten heads up när det gäller wot. Det kan vara det tillägget som innehåller pup:en datamng (eller vad det hette). Jag gjorde en total ominstallation av chrome i somras och installerade adblock och wot. Var troligen en av de tre gav mig pup:en men jag kan inte säga säkert vem av dom. Ingen av dom hade nån ruta man kunde kryssa bort. Men malwarebytes anti-malware hittade det sen vid sin skanning.

 

När det gäller cd/dvd skivor. De flesta datorer som säljs idag har ingen dvd-spelare. Det som gäller idag är usb-minnen eller externa hårddiskar. 

Man ska aldrig spara saker på bara ett ställe utan man ska spara sånt som man anser viktigt åtminstone på två. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten heads up när det gäller wot. Det kan vara det tillägget som innehåller pup:en datamng (eller vad det hette). Jag gjorde en total ominstallation av chrome i somras och installerade adblock och wot. Var troligen en av de tre gav mig pup:en men jag kan inte säga säkert vem av dom. Ingen av dom hade nån ruta man kunde kryssa bort. Men malwarebytes anti-malware hittade det sen vid sin skanning.

 

När det gäller cd/dvd skivor. De flesta datorer som säljs idag har ingen dvd-spelare. Det som gäller idag är usb-minnen eller externa hårddiskar. 

Man ska aldrig spara saker på bara ett ställe utan man ska spara sånt som man anser viktigt åtminstone på två. 

USB-minnen kan gå sönder väldigt lätt. Då måste de lämnas in på dataräddning oftast. Videofilmer körs väldit långamt på USB-minnen också. Vanliga CD-R mm kan kollas med CD-check. Och Arkiv-DVD-R mm håller bäst. Om inte din dator har en DVD-R/RW-brännare så köp en och installera i datorn. Externa hårddiskar blir det ofta fel på eller så ramlar de i golvet. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten heads up när det gäller wot. Det kan vara det tillägget som innehåller pup:en datamng (eller vad det hette). Jag gjorde en total ominstallation av chrome i somras och installerade adblock och wot. Var troligen en av de tre gav mig pup:en men jag kan inte säga säkert vem av dom. Ingen av dom hade nån ruta man kunde kryssa bort. Men malwarebytes anti-malware hittade det sen vid sin skanning.

 

När det gäller cd/dvd skivor. De flesta datorer som säljs idag har ingen dvd-spelare. Det som gäller idag är usb-minnen eller externa hårddiskar. 

Man ska aldrig spara saker på bara ett ställe utan man ska spara sånt som man anser viktigt åtminstone på två.

När man installerar WOT för Firefox på sidan https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/wot-safe-browsing-tool/ händer inget i datorn förutom att man får ett tillägg i Firefox. Jag prövade nyss och skannade med MBAM. Jag tror inte ens att det är möjligt för en installation inuti Firefox att lägga in någon fil någon annanstans i datorn.

 

Tillägg:

Finns loggen från den MBAM-skanningen kvar i din dator (MBAM - Historik - Programloggar)?

För då kan det ju gå att se lite mer om vad som hittades egentligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

USB-minnen kan gå sönder väldigt lätt. Då måste de lämnas in på dataräddning oftast.. Externa hårddiskar blir det ofta fel på eller så ramlar de i golvet. 

/Maria

Vad i Usb-mnnen kan lätt gå sönder?

Jag har aldrig råkat ut för att externa hårddiskar gått sönder, eller är det någon speciell tillverkare du anser ha dåliga hårddiskar?

Känner inte igen dessa problem du nämner?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dumlemuffins1

Cecilia, finns Avira att ladda hem på nätet, eller måste man köpa det? OM det finns att ladda hem via nätet, har du något säker länk dit? Är så rädd att ladda hem nya virus igen. <_<

 

Tack för länken om WOT samt avastclear. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia, finns Avira att ladda hem på nätet, eller måste man köpa det? OM det finns att ladda hem via nätet, har du något säker länk dit? Är så rädd att ladda hem nya virus igen. <_<

 

Tack för länken om WOT samt avastclear. :)

Deras egen webbplats: https://www.avira.com/en/avira-free-antivirus

Om du inte vill använda webbtjänsten Dropbox (filsynkronisering/backup) så se till att bocka av det under installationen, men om det skulle komma in ändå är det lätt att avinstallera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia som jag sa så kan jag inte säga säkert, Det jag kan säga är att jag installerade tre saker. Chrome, adblock och wot och sen hittade malwarebytes pup:en vid sin skanning. Det var i samband med det som jag skapade denna tråd här på forumet. Och adblock kan jag idag egentligen utesluta för den har gjort en ominstallation på. 

 

Jag har i vanliga fall koll på vad jag laddar hem och då jag har problem med den datorn så har jag extra koll på den. 

 

Har inte loggen kvar, enda som finns kvar är det som finns i tråden här på forumet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia som jag sa så kan jag inte säga säkert, Det jag kan säga är att jag installerade tre saker. Chrome, adblock och wot och sen hittade malwarebytes pup:en vid sin skanning. Det var i samband med det som jag skapade denna tråd här på forumet. Och adblock kan jag idag egentligen utesluta för den har gjort en ominstallation på. 

 

Jag har i vanliga fall koll på vad jag laddar hem och då jag har problem med den datorn så har jag extra koll på den. 

 

Har inte loggen kvar, enda som finns kvar är det som finns i tråden här på forumet.

Nu var det ju WOT i Firefox och inte i Chrome som jag testade. Sen beror det ju på varifrån man hämtar tillägg.

 

Jag kollade den andra länken och det ser ju mest ut som rester efter att man har tagit bort något olämpligt tillägg tidigare. Det är ju möjligt att MBAM just hade uppdaterats för att hitta den mappen och filen också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad i Usb-mnnen kan lätt gå sönder?

Jag har aldrig råkat ut för att externa hårddiskar gått sönder, eller är det någon speciell tillverkare du anser ha dåliga hårddiskar?

Känner inte igen dessa problem du nämner?

Jag har b.l.a. hjälpt en med hårddiskräddning och han sa att det är många externa hårddiskar som går sönder och de går sönder fortare än hårddiskar.  Bara en sån sak som att de kan ramla i golvet är ju en risk för dataförlust.Man kan också råka sätta sej på extern hårddisk som någon har lagt på en stol av nån anledning.  Dessutom har jag läst här på forumet att många har problem med externa hårddiskar som inte kan läsas. Ett USB-minne kan lätt gå sönder för att man trampar på det t.e.x. Det tål inte heller att tvättas i tvättmaskinen för många gånger. En gång klarar sej en del usb-minnen. De har gjort tester på detta i en tidning som heter "PC för alla" om du känner till den   :-) Och när man har räddat filerna från detta minne bör man kasta minnet. Om man trots allt lagrar filer på det igen så kan filerna bli förstörda.  Om man glömmer att göra säker borttagning av maskinvara när man tar ut ett USB-minne så kan filerna förstöras då också. Kanske inte första gången man gör det  men kanske nästa gång man gör det med samma minne utan att ha formaterat det efter att man har kopierat filerna. Format kommandot talar om  om minnet är bra eller inte. Format kommandot upptäcker b.l.a. defekta sektorer. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har b.l.a. hjälpt en med hårddiskräddning och han sa att det är många externa hårddiskar som går sönder och de går sönder fortare än hårddiskar.  Bara en sån sak som att de kan ramla i golvet är ju en risk för dataförlust.Man kan också råka sätta sej på extern hårddisk som någon har lagt på en stol av nån anledning.  Dessutom har jag läst här på forumet att många har problem med externa hårddiskar som inte kan läsas. Ett USB-minne kan lätt gå sönder för att man trampar på det t.e.x. Det tål inte heller att tvättas i tvättmaskinen för många gånger. En gång klarar sej en del usb-minnen. De har gjort tester på detta i en tidning som heter "PC för alla" om du känner till den   :-) Och när man har räddat filerna från detta minne bör man kasta minnet. Om man trots allt lagrar filer på det igen så kan filerna bli förstörda.  Om man glömmer att göra säker borttagning av maskinvara när man tar ut ett USB-minne så kan filerna förstöras då också. Kanske inte första gången man gör det  men kanske nästa gång man gör det med samma minne utan att ha formaterat det efter att man har kopierat filerna. Format kommandot talar om  om minnet är bra eller inte. Format kommandot upptäcker b.l.a. defekta sektorer. 

/Maria

Naturligtvis ska man vara rädd om sina säkerhetskopior och det gäller ju oavsett om de finns på interna eller externa hårddiskar, USB-minnen, DVD-skivor eller i en online webbtjänst, men trots allt är säkerhetskopior just kopior och man har kvar sitt original om något händer kopian. Sannolikheten för att två saker (original + säkerhetskopia) ska gå sönder samtidigt är väldigt liten.

 

USB-minnen har inga sektorer, deras uppbyggnad är mer lik RAM-minnen än hårddiskar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...