Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Byta licens


Jonas__B

Rekommendera Poster

Jag har köpt min gamla arbetsdator av min (förra) arbetsgivare och måste inköpa egen licens för Windows och Office.

Den licens som ingick var väl en OEM-utgåva, antar jag, och för Office är det en Office365 "moln-licens" eller vad man ska kalla det.

 

Kan jag köpa en OEM-licens nu eller vad bör jag köpa?

 

Är det smidigare att ominstallera allt, eller att att byta licens-koden - som jag läst att man kan göra - och finns det fördelar med det ena tillvägagångssättet jämfört med det andra?

 

Tack på förhand,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste erkänna att jag aldrig hört att man skulle kunna byta Windows Licens efter installation. Förutom att uppgradera från Home till Pro till exempel.

 

Rent spontant så skulle jag nog installera om datorn med en egen licens då gamla saker trots allt kan ligga kvar på datorn.

 

Webhallen sålde OEM licenser tidigare och dom brukade inte kräva att man köpte någon hårdvara till. Så börja där och se vad dom har att erbjuda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har köpt min gamla arbetsdator av min (förra) arbetsgivare och måste inköpa egen licens för Windows och Office.

Den licens som ingick var väl en OEM-utgåva, antar jag, och för Office är det en Office365 "moln-licens" eller vad man ska kalla det.

 

Kan jag köpa en OEM-licens nu eller vad bör jag köpa?

 

Är det smidigare att ominstallera allt, eller att att byta licens-koden - som jag läst att man kan göra - och finns det fördelar med det ena tillvägagångssättet jämfört med det andra?

 

Tack på förhand,

 

Beror ju på vilken typ av licens som datorn varit knuten till?

Är det en vanlig OEM. så så måste licensen följa med i köpet, eftersom den är knuten direkt till datorn.

Annars så måste datorn rensas helt och nytt operativ installeras med ny produktnyckel.

Men dom gånger jag ringt Microsoft i dessa ärenden, så har jag ibland fått olika svar, så det bästa är kanske att själv ringa dom och höra vad som gäller just idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...