Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Summering i aktieportfölj med webfråga


Benson73

Rekommendera Poster

Hej någon med bättre excel kunskaper löser säkert detta på några sekunder.

 

Problemet: Jag har min aktieportfölj i excel. Jag har alla mina aktier på ett blad med summeringar hur det gått totalt och med procent etc.

 

Sen har jag olika kurslistor på andra flikar tex Large Cap Mid Cap osv som är skapade med en webfråga så listorna uppdaterar sig med senaste värdet.

Sen hämtar jag värdet "senaste värdet" till min portfölj. Nu till problemet, när det inte finns ett "senaste värde" vilket det ibland inte gör på små aktier. Så kan inte min portfölj summera det blir värdefel ? Om det inte finns ett värde så står det ett streck typ - i cellen bara. Jag skulle vilja att senaste värdet ligger kvar och inte blir ett streck när börsen stänger eller innan börsen öppnar.

 

Hoppas ni förstår vart mycket text tyvärr.

 

Med vänlig hälsning Benson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enda sättet är att manuellt eller via VBA kopiera värdena, skapa en kopia/hålla med en historik. Sedan låta formler hämta värde ur historiken om dagsvärde inte finns.

 

Får jag fråga vilken källa du har för dina kurslistor?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej jag hämtar från finansportalen men dagens industri funkar nog också eller Avanza. Vad menar du med vba ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

VBA, Exels programmeringsspråk som du kan använda för att automatisera uppgifter. Som att spara undan data innan/efter en webbfråga.

 

men börja med att manuellt spara undan data och skapa formel som hämtar/ser till att rätt data hamnar i din portfölj, dina beräkningar.

 

Nästa steg, om du inte vill göra det manuellt, är att automatisera det. Skapa kod som gör det du vill efter att du tryckt på en knapp.

 

Nästa steg skapa kod som kör din webbfråga och innan den körs sparar undan dina data.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...