Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows Update


spinnare357

Rekommendera Poster

spinnare357

Köpte nyligen en Dell bärbar dator. Efter uppdatering började datorn bete sig konstigt. Skärmen blinkade och blir dessutom randig/suddig när som helst. Detta varar allt från några sekunder till en minut. Fick datorn utbytt och i butiken sa man att det kunde vara fel på antingen hårdvaran eller mjukvaran. Ringde butiken efter en dryg vecka  och frågade om dom hittat något fel. Jo det var inte fel på datorn utan på grafikkortet som börjat efter uppdatering av just grafikkortet. Detta var enligt butiken ett vanligt fel som återkom i stort sett varje vecka och man fick lägga många timmar i veckan på att åtgärda detta. Deras råd var att inte uppdatera grafikkortet alls utan bocka av innan uppdatering, eftersom det sällan blir någon förbättring utan snarare tvärtom.

 

Jodå min dator som krånglade innan fungerar nu igen efter ett par timmars mekande i butiken.

 

Min undran är nu, skall man inte uppdatera eller skall man sortera vad som uppdateras?

Någon som vet något om detta?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Min undran är nu, skall man inte uppdatera eller skall man sortera vad som uppdateras?

Någon som vet något om detta?

 

 

Klart att Windows ska uppdateras. Det handlar inte bara om drivrutiner, som jag förstår att ditt strul med grafikkortet handlar om. Säkerheten och diverse hål i systemet är nummer ett att uppdatera. Annars får du andra problem t ex besök av trojanska hästar och otrevliga virus.

 

Bocka av kan du göra om du märker att något inte fungerar. Oftast återvänder MS med en förbättrad version efter någon månad eller längre.

 

Vill du plåga systemet kan du alltid leta på grafikkortstillverkarens hemsida efter en äldre fungerande drivrutin. Glöm inte sätta en återställningspunkt i Windows. Hur det funkar i den nyare versionen vet jag inte. I XP och Vista fanns den möljigheten.

 

Glöm förstås inte att avinstallera i "Felsäkert läge" innan du installerar något "nytt".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker att din butik inte kan sin sak, när man säger sådant.

Självklart ska man kunna uppdatera sitt nya grafikkort när det kommer nya uppdateringar.

Att också rekommendera att man stänger av funktionen att kunna uppdatera, är helt felaktigt.

Att också säga att detta är ett vanligt fel på den dator du köpt, tyder istället på att grafikkortet kanske inte passar ihop med datorn, kanske är en billigare version.

 

Butiken borde istället reklamera denna datortyp, och få tillverkaren att inse felet, detta ska inte gå ut över kunden.

I princip så anser jag att datorn är behäftad med ett fel från början, och borde inte säljas.

Eftersom du tydligen fått rekommendation att avaktivera grafikkortets uppdatering , så är ju inte felet avhjälpt.

Alltså har du fått betala fullt pris för en produkt behäftad med fel.

 

Dåligt från butiken, dålig support/service.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det händer att Windows Update installerar drivrutiner som inte riktigt passar datorn. Eftersom datorn kommer från Dell föreslår jag att du går till Dells webbplats och hämtar alla de uppdateringar som finns där för just din datormodell. När du väl har fått in de senaste drivrutinerna därifrån brukar Windows Update förstå att den drivrutin den föreslår är äldre/sämre än den som redan är installerad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...