Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hittar inte NASen bland nätverket


StaLin

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har sedan några år en NAS, en Zyxel NSA-220plus som jag alltid haft problem att lokalisera på nätverket.

 

När jag går in i utforskaren och letar bland nätverk återfinns den ibland, men oftast inte.

 

Jag hittar den dock som mediaenhet, men då bara de kataloger jag delat ut.

 

Går jag in i admin-gränssnittet via IP-nr hittar jag den också.

 

När jag väl hittar den bland nätverksenheter och anger "Anslut nätverksenhet" för olika katologer hittar jag alltid just dessa kataloger. Men jag vill ju hitta katalogerna i alla fall.

 

Varför uppför den sig såhär och hur kan jag åtgärda det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hänger inte riktigt med på:

När jag väl hittar den bland nätverksenheter och anger "Anslut nätverksenhet" för olika katologer hittar jag alltid just dessa kataloger. Men jag vill ju hitta katalogerna i alla fall.

Enklast är väl att via ett skript (NET USE osv..) mappa upp de utdelade enheterna varje gång dator(er) startas?

Om du inte har för många utdelade huvudmappar så att bokstäverna inte räcker till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att skapa ett skript låter lite omständligt. Dock många mappar. Och jag vill även nå dem från andra enheter såsom mobiler och mediaspelare.

 

Hänger inte riktigt med på:

Enklast är väl att via ett skript (NET USE osv..) mappa upp de utdelade enheterna varje gång dator(er) startas?
Om du inte har för många utdelade huvudmappar så att bokstäverna inte räcker till.

NASen brukar alltså sällan hittas som en nätverksenhet. När den väl, av någon konstig anledning, råkar synas kan jag högerklicka på en katalog och välja "Anslut nätverksenhet". Då kommer denna mapp alltid synas från just den datorn. Men inga andra mappar och inte på andra datorer. Dvs mapparna finns ju defacto tillgängliga, men de syns inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...