Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny hårddisk + flytt av Vista


Veliaze

Rekommendera Poster

Hej!

Min hårddisk med vista installationen är riktigt full och hur mycket jag än rensar så är det mindre än 100mb kvar. Hursomhelst, idagsläget har jag en 75gb disk (den med vista installerad) och en 1tb.

Jag har en 250gb extern, tom hårddisk som jag tänkte föra över vista till.

 

Jag tänkte först att man kan klona från 75 till 250, men idag fick jag ett tips om att jag helt enkelt kunde installera om vista helt på 250an och kassera/använda 75an som en extra hårddisk.

Datorn är ett par år gammal och genom att ersätta min befintliga c: med 250an skulle jag inte få med alla skräpfiler som vista genererat under ett par års användande. Tyckte det lät som en klok idé.

 

Men då till kärnfrågan min stora hårddisk på 1tb har jag i stort sett bara använt för lagring av foton, dokument, spel, videos etc etc. Men på senare tid har jag även installerat vissa program på den hårddisken p.g.a. Det krympande utrymmet på lilla disken.

 

Hur borde jag gå till äga för att göra enligt ovan och kommer det innebära några större problem jämfört med att klona?

Kan jag installera vista på 250an och testa utan att förlora något?

Är ingen datornörd så och har egentligen inga problem att testa saker, men just nu är jag rädd att förlora program/bilder som jag har. Har haft väldiga datorproblem med todigare datorer där bilder försvunnit så är lite nojig när jag ska börja pilla på vista instLlation och hårdvaran....

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

När du installerar om Windows måste du installera om alla program också eftersom programmen har lagt in saker i Windows-registret och det blir ett nytt Windows-register när du installerar Windows på nytt. Det slipper du om du klonar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...