Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

installera WIN 7 från UEFI DVD


Da.Ny

Rekommendera Poster

Hej,

är det någon som kan ge mig lite input på det här problemet;

 

Hur gör man för att installera en UEFI.

 

Har en Asus 1215B

Bytt hårddisk till en Intel SSD 60GB

Jag vill göra en ren installation med Win7 home 64 bit.

Det går bra att installera med Win 7 DVD eller USB sticka men vill installera en UEFI.

 

Vad jag har gjort är att koppla in DVD spelare via USB och starta datorn.

 

Trycker esc för att välja system.

Får frågan om jag vill välja;

-hårddisk

-DVD

-UEFI DVD

Väljer uefi dvd och kommer till installation.

Där visar den 3 partitioner

Markerar den största partitionen och klickar på installation.

Installations fönstret kommer upp, men efter ett par sekunder får jag ett system crash (blå skärm dump)

(SSD disken var tidigare formaterad med NTFS)

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du installerar inte "en UEFI". UEFI är en funktion som Microsoft vill ha in i Windows8 som förhindrar installation av andra icke cerfifierade operativsystem.

Välj att installera från DVD istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

För att kunna installera Windows 7 med stöd för UEFI måste din dators moderkort ha stöd för denna typ av BIOS. Vad jag kan se har inte din datorn UEFI som BIOS-format.

Normalt använder man UEFI-stödet i första hand när man vill installera Windows 7 på en hårddisk som är större än 2TB.

 

Att fixa så en DVD, USB-minne eller en extern hårddisk som kopplas in via USB och har stöd för installation av Windows 7 i UEFI-läge går att göra. Proceduren är något omständlig så jag jag skrivit en instruktion på hur man gör detta när jag installerade Windows 7 på en 3TB stor disk och kan använda hela diskens utrymme i en partition.

 

Så visst går det att använda UEFI även för Windows 7.

 

Vänligast

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

För att kunna installera Windows 7 med stöd för UEFI måste din dators moderkort ha stöd för denna typ av BIOS. Vad jag kan se har inte din datorn UEFI som BIOS-format.

Normalt använder man UEFI-stödet i första hand när man vill installera Windows 7 på en hårddisk som är större än 2TB.

 

Att fixa så en DVD, USB-minne eller en extern hårddisk som kopplas in via USB och har stöd för installation av Windows 7 i UEFI-läge går att göra. Proceduren är något omständlig så jag jag skrivit en instruktion på hur man gör detta när jag installerade Windows 7 på en 3TB stor disk och kan använda hela diskens utrymme i en partition.

 

Så visst går det att använda UEFI även för Windows 7.

 

Vänligast

 

Tack för informationen!

Skulle det vara möjligt att få ta del av instruktionen som du gjort?

 

Mvh

Fredrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns egentligen inga direkta fördelar med UEFI boot. Det är framförallt stödet för att boota på GPT-partitioner. Dessutom så krävs det att man har en viss version av UEFI BIOS för att kunna använda det korrekt. jag tror inte alla moderkort fått den uppdateringen ännu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...