Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Extern hårddisk som krånglar


BePi

Rekommendera Poster

Hej,

Har en extern hårddisk Iomega 1 TB som plötsligt börjat krångla. När jag slår på strömmen till HD:n hör jag ett tickande ljud under någon minut sedan blir allt tyst.

Skruvar upp locket för att se innanmätet (jag vet att dessa diskar är gastätt in slutna och känsliga för luftföroreningar men jag är klåfingrig av födsel och ohejdad vana). Ser då att man ansluter HD:n sä slår läs/skriv-armarna några snabba slag mellan sina båda ändlägen över skivorna och sedan varvar skivorna ned och stannar. Diagnos??? Finns det chans att rädda filer på HD:n utan att det kostar skjortan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ofta vanliga diskar i ett skall så montera in den i en dator som en vanlig (sata)disk och prova hur/om den fungerar där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Har en extern hårddisk Iomega 1 TB som plötsligt börjat krångla. När jag slår på strömmen till HD:n hör jag ett tickande ljud under någon minut sedan blir allt tyst.

Skruvar upp locket för att se innanmätet (jag vet att dessa diskar är gastätt in slutna och känsliga för luftföroreningar men jag är klåfingrig av födsel och ohejdad vana). Ser då att man ansluter HD:n sä slår läs/skriv-armarna några snabba slag mellan sina båda ändlägen över skivorna och sedan varvar skivorna ned och stannar. Diagnos??? Finns det chans att rädda filer på HD:n utan att det kostar skjortan?

Nej.

Det är risk för att det blir mer oreparabla skador ju fler gånger du startar hårddisken.

När armarna inte fungerar hjälper det förstås inte att montera disken inuti en dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Har du öppnat disken??

Det ställer till problem om du inte redan hade det. Finns en anledning till att det är hermetiskt tillslutet och att renrum används hos kvalificerade dataräddningsföretag när dessa öppnar hårddiskar. Inte ett enda dammkorn får komma in...

 

Mer info samt kontaktinformation till olika dataräddnings företag i inlägg #10 http://eforum.idg.se...ost__p__1553678

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårddiskar är inte hermetiskt tillslutna. De är försedda med ett ventilationshål med membranfilter. Detta för att lufttrycket skall vara samma inuti som utanför. Höljet är inte konstruerat för att tåla tryckskillnader.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hårddiskar är inte hermetiskt tillslutna. De är försedda med ett ventilationshål med membranfilter. Detta för att lufttrycket skall vara samma inuti som utanför. Höljet är inte konstruerat för att tåla tryckskillnader.

OK men att öppna en hårddisk utan rätt kunskap och utrustning är ju som gjort för problem.

 

Här finns en beskrivning hur det hela funkar http://www.pcguide.c...dd/op/index.htm

 

Samt http://www.pctechgui...ve-construction

Det skiljer endast 0,07 mm mellan läshuvudet och disken, så det krävs inte mycket för att något skall gå fel.

Citat:

In modern-day drives this has been reduced to 0.07mm or less. A small particle of dirt could cause a head to crash, touching the disk and scraping off the magnetic coating.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårddiskar är inte hermetiskt tillslutna. De är försedda med ett ventilationshål med membranfilter. Detta för att lufttrycket skall vara samma inuti som utanför. Höljet är inte konstruerat för att tåla tryckskillnader.

 

För alla vanliga datoranvändare, så är en hdd helt tillsluten, eftersom det inte är meningen att man normalt ska öppna en sådan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För alla vanliga datoranvändare, så är en hdd helt tillsluten, eftersom det inte är meningen att man normalt ska öppna en sådan.

Det är nödvändigt för vanliga användare att veta att hårddisken är beroende av omgivningens lufttryck. En hårddisk klarar inte av höjder över 3000 m ö.h. Också i flyg kan lufttrycket i kabinen vara så lågt att risken för krasch ökar avsevärt.

Apples rekommendation:

Maximum operating altitude: 3,000 m (10,000 feet)

Maximum storage altitude: 4,500 m (15,000 feet)

Maximum shipping altitude: 10,500 m (35,000 feet)

 

Det finns att få hårddiskar i hermetiska höljen för bruk på hög höjd.

Att öppna en hårddisken utanför ett renrum innebär att disken blir förstörd av damm. Ventilationshålets filter har porer, vars diameter är är ≤0,2 µm i diameter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...