Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

inget ljud i phillips tv vid hdmi anslutning till dator


mat73

Rekommendera Poster

Hej. Jag har problem att få ljud i min nyinköpta tv philipps (46PFL7605H/12) och även datorn, när jag ansluter min dator via hdmi sladd.

 

Jag har googlat och sökt en massa på nätet och bara hittat andra som har haft samma problem. Lånade grannens hp dator lite snabbt där anslutningen funkade och vi fick ljud, där denne har windows 7. Så alltså måste det vara min dator det är krux med. Jag har en hp dator köpt 2009 med hdmi uttag och vista op. grafik kort är NVIDIA GFORCE 8200M G.

Testade att uppdatera drivrutinerna för g.kortet, men det meddelas att de senaste uppdateringar redan finns installerat

 

Jag har windows vista, men det ska väl funka med vista tycker man, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du aktiverat HDMI-ljud i datorn? Krävs vanligen ett litet handgrepp

post-8996-0-22010500-1317242224_thumb.png

 

Sedan vet jag inte om GeForce kräver att man kopplar ljud med kabel i datorn eller om de numera även de kan ta ljudet via PCI-express-porten datorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

söker på nätet....

Två saker - det är en HDMI-HDMI kabel och inte en DVI->HDMI kabel?

 

Om DVI ut från datorn, du har inte en adapter specifik för din dator som ger dig HDMI?

 

Om du inte har senaste drivrutin till grafiken, testa att installera denna. Med grafiken ska Nvidia High Definition Audio Codec installeras, det är denna som ska ge dig ljud ut.

 

Det är en bärbar dator du har?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle vilja visa en bild över vilka drivrutener som finns, för jag förstår inte vad som saknas, har ett foto, men vet inte hur jag bifogar detta.

 

När jag tittar på egenskaper för nvidia hdmi output så ser jag iallafall ingen med ändelsen codec

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att bifoga

  1. Ta upp det fönster du vill ta bild av
  2. Ta upp skärmkippverktyget om du har Win Vista eller Win7 och markera det du vill visa oss
  3. Spara som PNG-fil
  4. Använd full redigerare och välj där att bifoga din fil

Om du har du WinXp aktivera istället fönster och tryck ALT+ Prt Screen och klistra in resultatet som nu bild i valfritt bildprogram och spara åter gärna som PNG.

Eller skriv bara upp en lista med versionsnummer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför använder du inte skärmklippverktyget?

 

nåja, det ser ju ut som om du har drivrutinen installerad, mer än så kan jag inte säga.

 

har du testat att uppdatera drivrutinen?

Kanske även uppdatera ljudkortets drivrutin om det finns uppdatering för det.

 

Sedan givetvis se till att aktivera ljudet ut via HDMI och även se till att volymen inte är på noll vare sig på TVn eller i datorn.

Mer än så vet jag ärligt talat inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-57552-0-33471200-1317462771_thumb.jpg

 

Man kan ju också testa de inställningar som kan göras under de olika flikarna .Se bild!

 

I värsta fall får du väl inaktivera HDMI ljud och aktivera hörlursuttaget för att skicka ljuden den vägen till TVn

 

(Skärmklippverktyget finns under Tillbehör)

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej. Tack monshi och LARSAS för infon. Ska lämna över datorn till en kompis, som har samma förutsättningar som jag, men det funkar. Åtekommer sen hur det gick. tack för allt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Berpet, inte den blekaste aning. Starta en ny tråd, ge oss lite mer data. Länka gärna tillbaka till denna om du tror ditt problem är samma som här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Hej! Jag har precis som du haft problem med att få ljudet från min laptop att fungera på vår Philips TV och har nu lyckats lösa mitt problem. Jag tänkte bara förmedla hur jag gjorde till andra som kanske fortfarande har problemet.

 

Först uppdaterade jag NVIDIAS drivrutin så att jag hade den nyaste versionen.

 

Sedan när installationen var klar gick jag in på NVIDIAS kontrollpanel som lade en ikon i aktivitetsfältet (se bild nedan)

 

post-126382-0-54421000-1342034759_thumb.jpg

 

Sedan när kontrollpanelen öppnat upp sig valde jag kategorin "Ställ in digitaltljud" (se bild nedan)

 

post-126382-0-41006100-1342034766_thumb.jpg

 

Sedan valde jag kategorin för HDMI: "Philips FTV" (se bild nedan)

 

post-126382-0-10563900-1342033977_thumb.jpg

 

Sedan klickade jag på "Använd" längst ned till höger av kontrollpanelen (se bild nedan)

 

post-126382-0-44608100-1342033982_thumb.jpg

 

Sedan kom det upp en vaningsruta om man vill aktivera ljud över HDMI och där valde jag "Ja" (se bild nedan)

 

post-126382-0-27466800-1342033990_thumb.jpg

 

Sedan kom det upp ett nytt fönster, om man vill verkställa ändringarna och där klickade jag "Ja" igen (se bild nedan)

 

post-126382-0-24315700-1342033995_thumb.jpg

 

Efter detta var allting klart och det stod "Philips FTV" som HDMI kategori och allting fungerade.

 

post-126382-0-36150200-1342034004_thumb.jpg

 

Hoppas denna lösning kan fungera för er också! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Måste bara fråga, har problem med ljudet men problemet år det att jag gick in och av aktiverade ljud till min tv,nu kan jag bara köra ljudet i datorn.

Hur aktiverar jag det då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...