Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Programmappen i utforskaren


Tennie

Rekommendera Poster

Hej!

 

När jag går in i utforskaren för att komma åt mappen Program så sitter det ett hänglås på den och när jag klickar på den så får jag upp en dialogruta som säger "Åtkomst nekad".

 

Jag har provat att högerklicka på mappen och sedan egenskaper - säkerhet - redigera men rutorna där man bockar i behörigheter är ej markerade och går inte att fylla i.

 

Även säkerhet - avancerat - ändra behörigheter är det likadant, dvs rutorna går ej att bocka i.

 

Vad skall jag göra? Någon som kan hjälpa mig? Vill ju kunna komma åt programmappen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som kan hjälpa mig? Vill ju kunna komma åt programmappen!

Under den programmappen har du 3 andra programmappar att välja. Det bör räcka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Vad menar du med tre andra programmmappar?

 

Jag skulle väldigt gärna veta hur man tar bort hänglåset på programmappen och varför jag inte har behörighet att ändra behörigheter fast jag kör som adminstratör.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med tre andra programmmappar?

 

Jag skulle väldigt gärna veta hur man tar bort hänglåset på programmappen och varför jag inte har behörighet att ändra behörigheter fast jag kör som adminstratör.

Så här ser ut hos mig.

post-9397-0-80382200-1299568507_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Och så här ser det ut på min Windows 7 32 Ultimate - inget hänglås.

 

post-73434-0-38602600-1299576696_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack ska ni ha.

Men jag är ändå nyfiken på varför där är ett hänglås på min mapp och hur jag får bort det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hänglåset finns där därför att det inte är en riktig mapp utan bara en länk. Länken finns där av kompatibilitetsskäl, dvs för att program skrivna för XP ska fungera även i Vista/Windows 7. Mappen med hänglåset heter verkligen Program, medan den andra egentligen heter "Program Files" men det översätts vid visningen i Utforskaren till "Program".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så allt det som finns i mappen med hänglås kommer jag åt i mapparna Program utan hänglås?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...