Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Två nätverkskort med internet


alibubba

Rekommendera Poster

Jag har en dator med två nätverkskort som är kopplade såhär:

 

Nätverkskort 1:

Kopplad till ett nätverk med andra datorer som genom en router mynnar ut i internet.

 

Nätverkskort 2:

Kopplad direkt till ett annat modem på ett annat internetkonto.

 

Nu är det såhär att jag vill att datorn ska ansluta till internet via nätverkskort nr 2 och dämed bara ansluta till nätverket via kort 1. Men datorn väljer själv automatiskt att ansluta till internet via kort 1. Nu är alltså frågan: hur ställer man in i windows xp genom vilket kort man ska ansluta till internet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa med att avmarkera Internet Protocol (TCP/IP) i egenskaperna för anslutningen som använder kort 1.

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2006-08-07 10:46:30 av 0x2A]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fungerar på sätt och vis. Visseligen kommer jag då ut på internet via kort 2 men samtidigt tappar kort 1 sin funktion.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder du internetfunktioner via kort 1 ?

 

Det där är lite knepigt då jag antar att det inte går att styra helt lätt.

En till grej att prova är ju att ta bort anslutningarna och byta plats på korten och hoppas att det blir som du vill ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 years later...

Lyfter denna gamla tråd. Jag har numera Windows 8 men det är samma som med XP/W7/Vista. Man tillåts inte välja vilkert kort man vill ska koppla upp sig till Internet om man inte sölar och håller på att ta bort eller lägga till gateway. Har själv två Internet och vill själv kunna välja vilket jag använder till olika saker. Samtidigt vill man ju komma åt Nasen med det andra kortet. Någon som hittat en lösning undaer alla dessa år?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lyfter denna gamla tråd. Jag har numera Windows 8 men det är samma som med XP/W7/Vista. Man tillåts inte välja vilkert kort man vill ska koppla upp sig till Internet om man inte sölar och håller på att ta bort eller lägga till gateway. Har själv två Internet och vill själv kunna välja vilket jag använder till olika saker. Samtidigt vill man ju komma åt Nasen med det andra kortet. Någon som hittat en lösning undaer alla dessa år?

 

Inte spec konstigt. Operativsystemet får två Gateways via DHCP. Via ngt regelverk bildar den sig en uppfattning om vad som är bäst o skickar all trafik som skall lämna det/de lokala subnäten/subnäten till den GWn. Kontrollerar man DCHP-servern (som i en hemmiljö) kan man ev ställa in att en av de två INTE delar ut en default GW. I annat fall får man vackert editera bort en av dem själv i nätverksinställnignarna.

 

ForceBindIP har jag själv användt för att koppla specfik applikation till specifikt interface. Om den funkar med Win8 vet jag ej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte programmet Connectify Dispach http://www.connectify.me/dispatch/ och kan där ställa in vilket kort som jag ska ta Internet från eller, när det fungerar, köra alla tre ISP samtidigt och då få mer fart. Fast det med mer fart fungerar sådär men att med ett enkelt klick kunna ställa in vilket kort/ISP jag vill vara uppkopplad mot är värt de 700 kr programmet kostar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte programmet Connectify Dispach http://www.connectify.me/dispatch/ och kan där ställa in vilket kort som jag ska ta Internet från eller, när det fungerar, köra alla tre ISP samtidigt och då få mer fart. Fast det med mer fart fungerar sådär men att med ett enkelt klick kunna ställa in vilket kort/ISP jag vill vara uppkopplad mot är värt de 700 kr programmet kostar.

 

OK - bra att du fick att funka som du ville. Ett alternativ, då både Win7 o 8 stödjer netsh (network shell) vore att göra en bat.fil som justerar GWs som du önskar o sedan skapar du bara en genväg till detta på skrivbordet. Klick o klart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...