Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ta upp ett gammalt inlägg


Carl Hult

Rekommendera Poster

För en dryg månad sen rasade en debatt på Öppet forum, om en sk datorskatt. En av medlemmarna hävdade att man borde införa en skatt på 2000 kr/dator och år. Petra känner alldeles säkert igen den debatten för hon var en av dom som verkligen krigade där.

 

Min enda anledning för att ta upp det här är att det blev ett riktigt krig av det inlägget. Det var intressant att följa debatten och personangreppen som blev en följd av detta. Kalla mej pervers men jag gillar när folk skäller på varann. Gå till Öppet forum och kolla i historiken. Kom sen tillbaka och säg vad ni tycker om en datorskatt på 2000 kr/år och dator.

 

Personligen är jag emot eftersom vi har fyra datorer hemma och det skulle inte vara så bra för min ekonomi. Skatten skulle enligt den personen som skrev inlägget vara oberoende av om det var privatpersoner eller företag. Hoppas ingen för upp detta förslag i riksdagen för då blir det säkert en lag av det hela och då får ni se mj och en hel del andra människor emigrera.

 

MVH CH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Jag missade debatten. Men säg mig, varför skulle det vara en skatt på datorägande? Det finns ingen rimlighet. Och varför skulle den vara lika hög som bilskatten??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*tar sig för pannan*

NEJ!!!!!!!

 

Vill inte!

 

Dessutom höll jag mig från personangrepp även under denna debatt, så tro inget annat. Däremot var snubben som var för skatten inte riktigt frisk då han la ord i munnen på mig (och andra) som vi aldrig ens sagt.

 

*ryser vid tanken*

 

 

/Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag missade den oxå.

 

Jag bara undrar: Hur funtad är man om man är för något så bissart???

Det finns ju redan på tok för många skatter i Sverige.

 

(Nåt som skulle behövas är väl isf båtskatt.

Alla som har båt är rika.. - men inte betalar dom skatt för dom...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tro det eller ej men 1984 var det på allvar ett förslag om att införa skatt på hemdatorer. Jag tror att det berodde på att ingen i riksdagen hade särskilt mycket koll på datorer överhuvudtaget på den tiden...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, efter den senaste tidens båtolyckor är det nog på tiden att man gör åt det hela. Se bara på Lasse Åbergs film "SOS", hur dom bar sej åt.

 

Han som förordade datorskatt hade en "lärjunge" som envisades med att vända allt man skrev till nåt fult. Han hade dessutom ovanan att tilltala en med "ni", usch!

 

Om nåt sånt tas upp, hur många kommer inte då att registrera sina datorer som TV- eller stereoapparater? Dom är ju praktiskt taget redan allt detta...

 

MVH CH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du var nog en av dom få som höll huvudet kallt hela tiden även om dom där norrlandspåhoppen fick dej att ilskna till. Själv fick jag ett argt svar från hans "lärjunge" när jag stilla frågade om hur detta skulle slå mot små och medelstora företag med max 50 datorer.

 

Jag har varit på ett litet företag här i Malung och sett tio macar i arbete med att göra ett annonsblad som går ut gratis till alla som bor i Malung. Jag vill inte ens tänka mej hur det skulle se ut om de skulle tvingas betala 2000 kr för var och en av datorerna. Huga!

 

MVH CH

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja...vilket *#¤!"@% förslag, vad skulle den baseras på ??? Processorhastighet ? Datorkunnighet hos ägaren ? Bredbandsanslutning ?

 

Vad skulle vara undantag, det som ger lägre skatt ??? Windows 98 ? Compaq-dator ??? Krånglande dator ? (datormätare istället för vattenmätare?)

 

Nä, beskatta datorerna så kommer Sverige helt plötsligt att vara det minst datortäta landet i världen !!!

 

Skulle man sen tillämpa undantagen skulle 98% av befolkningen få lägre skatt (Win -98 = krånglande dator).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

 

Ha ha

Jag har varit på semester i fyra veckor, men när jag nu kommer tillbaka är fortfarande diskussionen den samma :-)

 

Har ni (alltså alla) hört något mer av "Mattsons" ?

 

mvh

Erik G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

Nä men jag har just träffat honom, jag har också fördjupat mig i att hata honom och hans ilk.

Känns bra...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

Det är visst bra för hälsan och så ska du inte glömma att ju mer du hatar ju bättre kan du utnyttja/tämja krafterna hos "the darkside" el. nåt sånt.

 

En katktus från arizona borde bli president i USA...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Herr Erik Gustavsson 1.

 

Matssons lever i all välmåga, och kommer strax tillbaka till ER och NI andra.

 

 

Hälsningar

Matssons

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi rent praktiskt skulle se hur det skulle fungera, vem ska kolla hur många datorer man har i sitt hem? Ska vi ändra på hemfridsbrotts lagen också?

 

En sån här skatt skulle aldrig gå att ta ut, inte i Sverige, möjligen i Kina där man har koll på allting och människorna egentligen inte har några rättigheter, bara skyldigheter.

 

/mhe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

 

Det skulle dyka upp små "Infotizers" på skärmen när man surfar.. "Skärpt Dator-avgiftskontroll nu i: Linköping, Helsingborg, Kiruna och Åmål.."

 

Sen kommer farbror staten och genomsöker ditt hem (utan behov av tillstånd för husransakan givetvis) efter illegala datorer (och annat)..

 

/E

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte riktigt vad so är poängen med att diskutera dett något mer. Ingen har argument för en skatt(dvs på allvar). Kontroll och skattesamhället håller sakta på att försvinna.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...