Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur partionera surfplatta med ANDROID ?


jan sigvard

Rekommendera Poster

Jag har en Andersson surfplatta Android 4.1.1 (Siba) där lagringsutrymmet är 16 GB och det finns 2 synliga partitioner. Systempartitionen på 1 GB och den andra partitionen på c: 14 GB.

Nu sitter jag med en systempartition som är knökfull (1 GB) och en annan som det är över 10 GB outnyttjat utrymme. Det går alltså inte att utnyttja surfplattan bara för att de har valt att ha en sådan löjligt liten systempartition. Jag har även fört över det som apparna tillåter till 10 = GB-partitionen.

Detta hade ju varit lätt att åtgärda i t.ex Windows genom att utöka systempartitionen rejält men här med Android är man ju helt nybörjare. Är det någon som vet något program som kan användas. Jag menar program typ gamla "Partition Magic" eller liknande.

Surfplattan är annars okej för normalt surfande med 1 GB RAM och en dubbelcore 1.6 Ghz CPU

 

Janne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Det jag brukar göra när minnet börjar ta slut är att se över vilka appar som kan avinstalleras och avinstallera de som inte behövs. Brukar alltid hitta några onödiga.

 

2. Gå in på de olika apparna och rensa cashen. Men tänk efter före vilka du rensar. Jag fick göra om alla inställningarna i email-appen efter att ha rensat cashen för denna.

 

Vet ej om det går att partitionera om android. Hittade inget vid en snabb googling.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det handlar väl inte om att partioner utan om att kunna utnyttja de 10GB  som inte används nu.

 

Ja, huvudsakligen så handlar det ju om att kunna använda de där 10 Gb som nu är helt lediga.

 

Enklaste sättet vore ju att utöka utrymmet för systemet som nu endast är på en drygt 1 Gb till t.ex 3 Gb. Och sedan så har jag ju fortfarande 8 Gb ledigt.

 

Men för det så krävs ju något slags verktyg (typ Partition Magic till Windows) men till Android istället .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Det jag brukar göra när minnet börjar ta slut är att se över vilka appar som kan avinstalleras och avinstallera de som inte behövs. Brukar alltid hitta några onödiga.

 

2. Gå in på de olika apparna och rensa cashen. Men tänk efter före vilka du rensar. Jag fick göra om alla inställningarna i email-appen efter att ha rensat cashen för denna.

 

Vet ej om det går att partitionera om android. Hittade inget vid en snabb googling.

 

Ja det är just så jag brukar göra men det känns lite fånigt att bara ha 1 Gb till appar och system. En viss del av appen måste ju också ligga på det här lilla utrymmet. Jag har själv googlat väldigt mycket på det här men hittar inget vettigt sätt att göra detta i Android.

 

I Windows och Linux är ju detta en självklarhet att kunna göra på ett enkelt sätt .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På min gamla android-telefon kunde jag flytta installerade appar till annan enhet. Kanske man kan tillämpa på din platta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blir inte klok på hur det kan vara 2 partitioner på surfplattan. Sedan Android 3.0 görs ju inte längre någon uppdelning av lagringsutrymmet. Skulle du kunna lägga upp en bild som visar hur det ser ut? Det skulle vara intressant att se. Jag känner inte till någon smartphone eller surfplatta, där inte hela interna lagringsutrymmet är tillgängligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är två partitioner eller inte vet jag inte men den består ju av två enheter vilka "är som de är".

Så är det på min surfplatta likväl som på min nuvarande och förra telefon.

 

Så här ser det ut i min surfplatta, Samsung Note 8.0:

post-52940-0-29897300-1416341748_thumb.png

 

Öppnar jag enhet / ser den ut så här:

 

post-52940-0-82383100-1416341811_thumb.png

 

Öppnar jag enhet 0 ser den ut så här:

 

post-52940-0-43046600-1416341849_thumb.png

 

Sedan har jag ett externt micro-sd också..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Milael på min ser ur liknandane påminsom p¨din så känner lite får att cjansa. roota den ocjh så vidare. Fan jag är 63 år Fan. fär väl Chansa . Rapportr oma alll giCk åt heelvete. :D

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om du rootar tror jag det är mycket svårt att partionera om. Det du göra med en rootad telefon är att avinstallera de förinstallerade apparna.

 

Edit: rättstavning, det som surfplattan stökade til...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

På min gamla android-telefon kunde jag flytta installerade appar till annan enhet. Kanske man kan tillämpa på din platta?

 

Ja, men bara delvis .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blir inte klok på hur det kan vara 2 partitioner på surfplattan. Sedan Android 3.0 görs ju inte längre någon uppdelning av lagringsutrymmet. Skulle du kunna lägga upp en bild som visar hur det ser ut? Det skulle vara intressant att se. Jag känner inte till någon smartphone eller surfplatta, där inte hela interna lagringsutrymmet är tillgängligt.

 

Jo, det minsta det kan vara är ju två partitioner. Systempartitionen och lagringspartitionen och i det här fallet så är det systempartitionen som är för liten.

Hela interna lagringspartitionen är förstås tillgänglig men systempartitionen är full. Det gör alltså att det ej går att installera någon mer app.

 

Verkar vara många som försöker lösa detta. Android-skaparna är förstås medvetna om detta så det kan ju vara ett sätt att få folk att köpa en ny surfplatta.

 

https://www.google.se/search?q=Flytta+App+till+SD-kort&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:sv-SE:official&client=firefox-a&channel=nts&gfe_rd=cr&ei=4Fx7VNyJAYmA8QeAxYGIBQ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om du rootar tror jag det är mycket svårt att patinerad om. Det du göra med en rootad telefon är att avinstallera de förinstallerade apparna.

 

Ja så kanske det är men det finns lite intressanta appar på google play.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.sylkat.AParted

Med den kan man tydligen aktivera en swap-fil och om man så skulle vilja.

 

Eller en annan metod

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.ljmobile.move.app

 

Möjligen via Linux Gparted eller Windows minitool. Fast då via datorn förstås .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det minsta det kan vara är ju två partitioner. Systempartitionen och lagringspartitionen och i det här fallet så är det systempartitionen som är för liten.

Hela interna lagringspartitionen är förstås tillgänglig men systempartitionen är full. Det gör alltså att det ej går att installera någon mer app.

 

Verkar vara många som försöker lösa detta. Android-skaparna är förstås medvetna om detta så det kan ju vara ett sätt att få folk att köpa en ny surfplatta.

 

https://www.google.se/search?q=Flytta+App+till+SD-kort&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:sv-SE:official&client=firefox-a&channel=nts&gfe_rd=cr&ei=4Fx7VNyJAYmA8QeAxYGIBQ

Nja, det du har länkat till behandlar ju inte ditt problem. I de länkar som du har hittat på google är det problemet att föra över appar till externt minneskort som diskuteras. Det beror på kodningen av apparna att vissa inte vill låta sig flyttas. Det är något annat.

 

I ditt fall gäller det att kunna utnyttja hela det interna lagringsutrymmet, om jag har förstått det rätt. Det är första gången som jag hört talas om att det inte går, oavsett hur det ser ut med uppdelningen av interna lagringskapaciteten. Det hjälper förstås inte dig. Jag är bara förvånad över att det överhuvudtaget existerar.

 

I min Samsung mobil står det i menyn "Lagring", hur mycket systemet tar upp och vad resten tar upp men det är bara en "partition".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, det du har länkat till behandlar ju inte ditt problem. I de länkar som du har hittat på google är det problemet att föra över appar till externt minneskort som diskuteras. Det beror på kodningen av apparna att vissa inte vill låta sig flyttas. Det är något annat.

 

I ditt fall gäller det att kunna utnyttja hela det interna lagringsutrymmet, om jag har förstått det rätt. Det är första gången som jag hört talas om att det inte går, oavsett hur det ser ut med uppdelningen av interna lagringskapaciteten. Det hjälper förstås inte dig. Jag är bara förvånad över att det överhuvudtaget existerar.

 

I min Samsung mobil står det i menyn "Lagring", hur mycket systemet tar upp och vad resten tar upp men det är bara en "partition".

 

Hej, tog en skärmdump på "lagring" på plattan (behövdes 3 stycken bilder). Det är alltså det som på BILD_1 som kallas "intern lagring" på 0.98 Gb som jag vill utöka storleken till 3 Gb.

 

Dessa 2 Gb kan med fördel tagas ifrån det som kallas för "Nand Flash" som ju har hela 12 Gb ledigt utrymme (Bild 2).

 

Bild 3 visar endast ett "micro-sd" som jag själv pluggat in. Det har alltså inte alls med det här att göra.

 

Jag rensade bort en massa appar så därför har nu "hela" 450 Mb ledigt utrymme i den första lilla "plutte-partitionen" på 0.98 Gb för installering av appar. Hoppas att det går att se bilderna, laddade upp dem som bifogade filer .

 

post-72792-0-34979900-1417384017_thumb.png

 

post-72792-0-35143100-1417384029_thumb.png

 

post-72792-0-92472800-1417384103_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte så att "Intern lagring" är RAM-minnet?

Jag jämför med specen på sidan http://www.netonnet.se/art/dator/surfplattor/android/andersson-adt107/177391.5323/

 

Hej Cecilia, nej det är det inte. RAM-minnet är visserligen också på 1 Gb och ibland blir det "fullt" men det är ju i så fall bara att "rensa ut" det med t.ex appen "Clean Master " så är den saken ur världen.

 

Du gissade nästan rätt på surfplatta, den här är det http://www.netonnet.se/art/dator/surfplattor/android/andersson-adt2597/177399.5323/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ja EXAKT så menade jag :thumbsup: . Tack för hjälpen Cecilia. Skall läsa noga igenom det hela och se om jag vågar mig på det.

 

Det mest konstiga är väl att skaparna av Android-devices inte begriper detta. Eller också gör de det. Surfplattorna blir ju i princip värdelösa när den lilla "plutte-partitionen blir fylld. Och då köps det nya trots att det inte är något som helst fel på de gamla.

 

Än en gång tack för att du hittade denna information :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag läste på olika webbsidor, som jag hittade när jag sökte runt efter ett svar till dig, så uppfattade jag det som att så som det är i din Andersson-platta är en kvarleva från Android version 3, men att det normalt inte är så i Android 4. Plattor som gjordes för Android 3 hade mindre lagringsminne och apparna var mindre på den tiden så det fungerade bra då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, de har alltså installerat ett "för modernt" operativsystem i en alltför "gammal surfplatta".

Lite typ att installera Windows 7 på en dator vars HDD skulle passa bättre till Windows 95. Det var lurigt gjort av dem men du har säkert rätt. Köpte den för snart 2 år sedan.

 

Får experimentera lite med den :wacko:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I princip har du nog rätt, fast steget mellan Windows 95 och Windows 7 är betydligt större än mellan Android 3 och 4. ;)

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...