Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows 7 Pro tar runt 16 gig efter clean install


pelle73

Rekommendera Poster

Har precis installerat Win 7 Prof 64x och när jag tittar efter så har en clean install tagit 16 gig, är inte det väldigt mycket?

 

EDIT: ser att jag hamna i fel forum, kan någon flytta tråden! Tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, läste runt lite på nätet och dom flesta verkar ligga runt max 10 gig , spelar inte så stor roll men tänkte om det var något konstigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

EDIT: ser att jag hamna i fel forum, kan någon flytta tråden! Tack

Åtgärdat

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du mkt RAM minne så tar ju växlingsfilen upp en del 4Gb RAM* 1,5 = 6GB + Windows installationen.

 

 

 

Har precis installerat Win 7 Prof 64x och när jag tittar efter så har en clean install tagit 16 gig, är inte det väldigt mycket?

 

EDIT: ser att jag hamna i fel forum, kan någon flytta tråden! Tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du mkt RAM minne så tar ju växlingsfilen upp en del 4Gb RAM* 1,5 = 6GB + Windows installationen.

Har du hiberfil.sys aktiverat så tar det också utrymme, lika mycket som du har RAM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag har 4 Gig ram

hiberfil.sys aktiverat? Vad innebär det? Vad har den för funktion? Vart justerar jag det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hiberfil.sys aktiverat? Vad innebär det? Vad har den för funktion? Vart justerar jag det?

För hibernate-funktionen.

För att stänga av, öppna ett kommandotolksfönster genom att högerklicka och välja Kör som administratör. Start -> Alla program -> Tillbehör. I kommandotolken skriver du följande kommando: powercfg -h off

 

Innan du gör detta, kan du se i Utforskaren hur mycket filen tar utrymme och sedan efter. Men för att se detta måste du bocka ur Dölj skyddade operativsystemfiler i Mappalternativ. Utforskaren -> Verktyg -> Mappalternativ -> Visning.

 

==============================================================

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För hibernate-funktionen.

För att stänga av, öppna ett kommandotolksfönster genom att högerklicka och välja Kör som administratör. Start -> Alla program -> Tillbehör. I kommandotolken skriver du följande kommando: powercfg -h off

 

Innan du gör detta, kan du se i Utforskaren hur mycket filen tar utrymme och sedan efter. Men för att se detta måste du bocka ur Dölj skyddade operativsystemfiler i Mappalternativ. Utforskaren -> Verktyg -> Mappalternativ -> Visning.

 

==============================================================

 

Ser att hiberfil.sys är runt 3,2 gig och en pagerfile.sys som är 4,2 gig vad det nu är för fil.

 

EDIT:körde kommandot i kommandotolken, nu verkar filen försvunnit

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du ont om utrymme på C:\ så kan du flytta pagefilen till en annan partion, tex D:\

 

 

 

"pagerfile.sys som är 4,2 gig vad det nu är för fil."

 

Hej!

Det är Windows växlingsfil.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 years later...

Har du ont om utrymme på C:\ så kan du flytta pagefilen till en annan partion, tex D:\

Jag brukar köra utan växlingsfil, har gjort det de senaste 10 åren. Har gått alldeles utmärkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...