Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dokument i Office Word 2013 skrivskyddar sig självt


Aja

Rekommendera Poster

Hej!
Jag använder Office Word 2013 och har där filer som jag fyller på med text då och då och sparar om.
Ibland går detta precis som det ska utan några problem, filen öppnas i redigeringsläge och jag kan spara den i samma namn.

Men ibland öppnas den i designläge och jag får själv klicka på en länk för att få den i redigeringsläge och kan sedan inte spara filen i samma namn eftersom dokumentet blivit skrivskyddat utan att jag bett om det.

När jag högerklickar på filen och går till Egenskaper så är rutan för skrivskydd inte ibockad. Ändå är filen skrivskyddad och jag måste spara den i ett annat namn.

Jag kan inte se något mönster för när det går bra och när det går "snett". Jag har också gogglat på problemet och förstått att jag inte är ensam att irritera mig på detta. Jag har dock inte hittat något lösning som gör att problemet försvinner.

Tacksam för tips på hur jag ska lösa detta problem utan att behöva spara filen i annat namn.

/Gunilla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har precis samma problem men ingen lösning, var sparar du filerna, vi sparar allting på extern disk, sparar du lokalt eller på extern disk? Jag trodde anledningen var något med vår NAS men det kanske det inte är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Just den fil jag ofta sparar om ligger i dropbox.

 

Hittade detta och tror att anledningen finns där:

 

 

 

Tanken är att dom ska vara tillfälliga, men det kan hända att dom blir kvar och då är filen låst tills man tar bort den. 

Normalt är dessa filer dolda och syns därför inte i utforskaren.

Det här är ett exempel från min dator .~lock.personal letter.doc# (visserligen inte Word men iaf)

 

För att undersöka om det är så att det finns en dold lås fil så kan du gå via menyn i utforskaren Verktyg (alt-v) -> Mappalternativ -> fliken visning och sedan bocka i Visa dolda filer och mappar under avancerade inställningar. 

 

Då bör låsningsfilen synas om det finns en sådan. Sedan kan du själv bestämma om du vill se dolda filer i framtiden. Du kan ju verifiera det hela genom att öppna ett dokument och se om det skapas en lås fil.

 i denna tråd:

http://www.aspergerforum.se/hur-far-man-bort-skrivskydd-som-word-sjalv-lagger-in-t36674.html

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har Windows 8.1 Pro. När jag går in i Utforskaren och klickar på Visa så är det en bock i rutan Dolda objekt vilket borde innebära att dolda objekt visas. Någon fil med ~# före kan jag inte se i mappen där Wordfilen ligger, inte heller om jag tar bort bocken i rutan Dolda objekt.

 

/Gunilla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon fil med ~# före kan jag inte se i mappen där Wordfilen ligger, inte heller om jag tar bort bocken i rutan Dolda objekt.

Om man ska vara petig så är det filer som börjar med ~$ som anges i länken.

Men jag antar att det inte fanns någon sådan fil heller...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Har du vidtagit någon åtgärd eller har problemet löst sig av sig självt?

Har inte gjort någon åtgärd alls. Har inte öppnat och sparat om så många Office-dokument senaste dagarna, kanske är därför.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste fråga om du sparar filen på lokal disk på datorn eller möjligen på extern disk?

Microsoft Office tar med jämna mellanrum sk. ögonblicksbilder eller sk. snapshots var 10:e minut (har jag för mig standardinställningen är, som kan ändras) och om anslutningen bryts till platsen där dessa sparas just när dessa skrivs, så bryts också kopplingen till den fil man samtidigt arbetar med.

Dessa filer som lagras i temp mapp börjar med ~$ före filnamnet.

 

Hela vitsen är egentligen att man skall kunna ha en fungerande backup av sitt dokument i fall olyckan är framme, men det finns naturligtvis brister i detta system.

 

Lagras filerna på extern disk med tex. wifi, usb eller annat som då och då avbryts, kan det möjligen bli samma symptom som du just beskrivit, även om jag aldrig varit med om detta problem själv med MS-Office 2003, 2007, 2010 eller 2013 och på jobbet lagras allt på nätverksdiskar och hemma på lokala diskar i datorn.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De filer som är aktuella sparar jag i dropbox. Det är namnlistor som jag fyller på med ojämna mellanrum. Jag har gjort så i flera år men det var aldrig något problem i Word 2010. Problemet är specifikt för Office 2013.

 

/Gunilla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De filer som är aktuella sparar jag i dropbox. Det är namnlistor som jag fyller på med ojämna mellanrum. Jag har gjort så i flera år men det var aldrig något problem i Word 2010. Problemet är specifikt för Office 2013.

 

/Gunilla

Ok. Då är vi en liten bit på väg....

Har du möjlighet att för en kort period att spara dessa filer lokalt i stället och sedan manuellt lagra upp dessa på Dropbox?

 

Bara för att se om det verkligen är problem med anslutningen som orsakar detta och Word 2013 i synnerhet?

Eller blir det för mycket arbete, eftersom detta bara verkar ske sporadiskt och därför blir det svårt att dra nån slutsats?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Har du möjlighet att för en kort period att spara dessa filer lokalt i stället och sedan manuellt lagra upp dessa på Dropbox?

 

Bara för att se om det verkligen är problem med anslutningen som orsakar detta och Word 2013 i synnerhet?

Jag råkar ut för problemet även när jag sparar på NAS i eget hemmanätverk. Vet ej om jag får det när jag sparar lokalt. Får det så sällan nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det måste vara något fundamentalt fel i Office 2013 eftersom så många verkar ha detta problem och eftersom jag efter mycket sökande inte har hittat någon lösning på problemet.

 

/Gunilla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...