Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Grafikkort


atiforce 4XT

Rekommendera Poster

atiforce 4XT

 

http://www.hardcoreware.net/reviews/review-192-1.htm

 

As recently as December 15th 2003, we the 5900XT didn't exist, and the 9600XT would have had a much better time competing with the 5700 Ultra than that. As you can see, the 9600XT beats the 5700 Ultra in fill rate, but lags a bit in memory bandwidth due to its crippled memory speed. But with the 5900XT's 256 bit memory controller, it easily handles both cards, for around the same price. So while we don't have a 5900XT handy to compare the 9600XT to, keep in mind that it will almost certainly be faster than the 5700 Ultra we ARE comparing it to. We'll remind you at the end of the review as well.

 

The Test

 

Here is the system used for testing all video cards:

 

CPU: Pentium 4 3.2 GHz

Motherboard: DFI Lanparty 875

RAM: 512MB Kingmax DDR400

HDD: Seagate Barracuda IV 80GB ATA100

OS: WinXP with SP1 and DirectX 9b

 

Drivers:

ATI Catalyst 3.9 (WHQL Certified)

NVIDIA Detonator 53.03 (WHQL Certified)

All publicly available benchmarks can be found on our Downloads Page.

We did almost every test in 3 modes per card. These modes are ones that most gamers will actually use when they play games.

1024x768 - To produce a real gaming environment many will use

1600x1200 - To produce a high resolution gaming environment (for you boys with big monitors!)

1024x768 w/ 4xAA and 8x Aniso - A gaming environment most high end users will use

 

3D mark03 resultaten:

http://www.hardcoreware.net/reviews/review-192-2.htm

 

Biligaste kortet (pricerunner)

----------------------------------------------------------------

 

9600XT: Sapphire Radeon 9600XT 128MB =1506:-

 

5900XT: LeadTek WinFast GeForce FX5900XT 128MB

= 1836:-

 

FX5700: Abit Siluro GeForce FX5700 128MB= 1296:-

 

[inlägget ändrat 2004-03-01 09:07:16 av geforce4]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej geforce4!

 

Jag litar inte riktigt på Pricerunner, min erfarenhet är att de inte är kompletta. Deras priser stämmer säkert, det är inte det, men Peter Markström på Buggy gör ett bättre jobb på att leta upp alla återförsäljare (enbart datorprylar dock). Det var väl f ö något debacle förra året mellan Pricerunner och Datorbutiken? De plockades bort ur resultaten för att de inte betalade till Pricerunner eller något liknande, och därför anser jag att Buggy ger bättre beslutsunderlag, jag tror pengar spelar roll för sökresultaten hos Pricerunner, medan Buggy är ideellt.

 

Bäst är väl att kolla hos både Buggy, Pricerunner och Kelkoo för att få pejl! :-)

 

/ Martin

 

/Martin

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

atiforce 4XT

Pricerunner är lite dåliga på att uppdatera priserna mm.

Men det var mer ett pris exempel. Och med alla dom datorbutiker som finns på nätet. Så kan det bli lite jobbigt att leta upp samtliga priser. Men visst jag förstår vad du menar. =)

Ska testa buggy och kelkoo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Ville bara säga att jag uppmärksammade att Gainwards beteckningar på sina grafikkort är något missvisande, så att de tre billigaste '5700 Ultra-kort' som just nu ligger uppe på Buggy är vanliga ickeultra-5700-kort, det allra billigaste t o m ett ännu långsammare 5700LE-kort. Hoppas det blir fixat till ett mer rättvisande utbud.

 

Det billigaste riktiga ultrakortet verkar istället komma från AOpen och ligger just nu på 1668:-. Så om jag jämför det med det billigaste 5900XT på 1725:- ligger det som du säger på samma pris, och då är det ingen tvekan vad man ska välja av dem. Men det skulle inte förvåna mig om det 5900XT-kortet i sin tur har fått en lägre klockfrekvens eller sämre minne än vad som är standard. Verkar som om man alltid måste lusläsa specifikationerna!

 

/ M

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...