Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Grafikkort


atiforce 4XT

Rekommendera Poster

Funderar på att skaffa nytt grafikkort.

Min gammla hedliga g4 är ju bra och klarar dom senaste spelen. Men när jag läste mer på eforumet och på tomshardware om Asus radeon 9600XT blev jag sugen på att skaffa nytt. =)

http://www.tomshardware.com/firstlook/20040119/index.html

Den kostar ju inte allt för mycke så. Är den bra??eller ska jag kolla på något annat kort??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck
http://www.tomshardware.com/firstlook/20040119/index.html

Den kostar ju inte allt för mycke så. Är den bra??eller ska jag kolla på något annat kort??

9600XT anses vara det mest prisvärda just nu som också klarar alla nya spel. Ett mycket bra val med andra ord! Jag skulle inte tveka. :thumbsup:

 

Själv har jag 9600Pro och är mycket nöjd med det också! Jag köpte dock ett med fläktfri kylning eftersom jag är "allergisk" mot onödigt ljudspam! ;-)

 

Däremot så kostar det ju att få det tyst...

 

Mauritz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det är bra, ska själv köpa ett till min andra dator, det gamla kortet har min brorson fått.

Jag har sett tester och hört på andra forum om detta kort, och det är näst intill bara positiva ordalag angående kortet.

 

 

#Seppo

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Asus radeon 9600XT blev jag sugen på att skaffa nytt. =)

Men hur blir det med din signatur då? Du kan väl inte svika GeForce? Visserligen heter de numera t.ex. FX5950.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck
Men hur blir det med din signatur då? Du kan väl inte svika GeForce?

Borde jag då typ ha signatur Sinclair Spectrum 48k?

(Min första kärlek!) ;)

 

 

Mauritz.

 

[inlägget ändrat 2004-02-28 22:51:09 av Mauritz Lybeck]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sinclair Spectrum 48k? (Min första kärlek!)

Sinclair låter vackert...

 

geforce4, hoppas du inte tog illa vid dig. Jag skulle ha lagt till en :)

 

9600XT-kortet är kanske ett de mest prisvärda i förhållande till prestanda. Men hur står det i konkurrens med ett Gainward FX5950 Ultra?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe! :)

Får döpa om mig till atiforce 4XT

Tack nu vet jag att nästa kort blir 9600XT. =)

Ska bli kul, vänter redan till nästa löning.

Tack för alla svar :thumbsup:

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck
Men hur står det i konkurrens med ett Gainward FX5950 Ultra?

Menar du att han skall heta Gainward?? ;-(

 

Mauritz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men nej.... Om du ändå inte vill svika Nvidia så kan du väl köpa 5900XT? Det vann mot 9600XT. Jag vet inte om det är ett vanligt 5900 i grunden, men om så kanske du kan låsa upp det? Eller flasha om det? =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck

ATI är i alla fall tryggt och beprövat! Välrenommerat - skulle jag i alla fall gå på i en vågsituation!

Läst negativt om Radeon 9600-korten?? Någon??

Nej!

 

Det är nog visat i så många tester att kortets pris/prestanda är av sådan klass att det svårligen kan ifrågasättas...

 

Mauritz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men nej.... Om du ändå inte vill svika Nvidia så kan du väl köpa 5900XT? Det vann mot 9600XT. Jag vet inte om det är ett vanligt 5900 i grunden, men om så kanske du kan låsa upp det? Eller flasha om det? =)

 

Skillnaden mellan GeforceFX 5900 XT och GeforceFX 5900 är minnesklockfrekvensen, där 5900 XT:s frekvens är 150 MHz lägre än det vanliga GeforceFX 5900, frekvensen är 700 MHz mot 850 MHz. GPU-frekvensen är även 10 MHz lägre, 390 MHz mot 400 MHz.

 

Om ni tyckte att alla modellbeteckningar som Pro, SE, XT osv var krångliga förr så kommer det här inte göra saken bättre. XT för NVidia är ett budgetkort med lägre minnesfrekvens. XT för ATi är den bästa modellen i serien med högre GPU-frekvens. I det här specifika fallet med Radeon 9600 XT mot GeforceFX 5900 XT är Radeon-kortet ett överklockat mid-end kort där Geforce-kortet är ett nerklockat high-end kort.

 

Vidare..

 

För att besegra Radeon 9600 XT gjorde NVidia något oväntat, bra för oss konsumenter men dåligt rent ekonomiskt (eller, det återstår att se). De tog sin high-end serie GeforceFX 5900, klockade ner den lite och sålde den billigt som ett mid-end grafikkort. Jämför detta med ATi som tog deras mid-end grafikkort Radeon 9600 Pro och klockade upp det lite. Armerad med en high-end GPU har Nvidias ”XT” dock några ess i skjortärmen som gör det överlägset, bland annat 256 bit minnesbuss och mer avancerad pixel pipeline.

 

Resten kan ni läsa själv.

Geforce 5900 XT är vad jag skulle tagit.

 

http://www.sweclockers.com/html/recension/rec_040211_grafikkort_q4_2003_del_2.php?page=1

 

[inlägget ändrat 2004-02-29 01:43:11 av Hundbert]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tråden blir bara bättre!

 

Nvidia GeForce FX 5900 XT December, 19:01 - nizenco

The Tech Report har tagit sig en titt på ett grafikkort från en tillverkare som är relativt okänd här i Sverige, eVGA. Kortet är baserat på NV35(aka FX 5900) men är en nedklockad variant och har därför fått ändelsen XT. Skillnaden på det här kortet och det vanliga FX 5900 är enbart klockfrekvensen. FX 5900 XT är klockat till 400/700 medan FX 5900 ligger på 450/850. Kort baserade på denna krets kostar en liten bit över 2000 med moms här i Sverige och är ett relativt bra val i mid-range-segmentet.

The Tech Report ställer detta kort mot både ett ATI Radeon 9600 XT och ett Nvidia FX 5700 Ultra som båda ligger i ungefär samma prisklass.

 

AFTER FIELDING a number of lackluster mid-range graphics chips based on its GeForce FX architecture, NVIDIA finally got its act together with the GeForce FX 5700 Ultra. When we reviewed the 5700 Ultra back in October, the card's performance in DirectX 8-class games was at least as good as—and often much better than—ATI's Radeon 9600 XT. Unfortunately, the 5700 Ultra stumbled in a number of DirectX 9-class games and synthetic benchmarks, casting a shadow of doubt about how the card might handle next-generation DirectX titles.

 

 

Not content to bet the mid-range farm on the 5700 Ultra, NVIDIA has added yet another GeForce FX card to its lineup, the GeForce FX 5900 XT. The 5900 XT will share the same $200 price point as NVIDIA's existing GeForce FX 5700 Ultra, and both will compete with ATI's $200 Radeon 9600 XT. This new card's "XT" moniker suggests NVIDIA wants to knock the Radeon 9600 XT off its pedestal. NVIDIA has even whipped up an answer to ATI's much-lauded Half-Life 2 bundle to sweeten the 5900 XT.

 

Can its pseudo-eight-pipe graphics core help elevate the GeForce FX 5900 XT above the competition? There's only one way to find out ---> http://www.tech-report.com/reviews/2003q4/geforcefx-5900xt/index.x?pg=1

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1795:- tar jmedata för kortet

 

Ledsen såg det först nu, men f..n va bra :-)

Ok, det är klubbat! Tack geforce4 !

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hallå...

 

Korten kostar ju inte lika mycket...

 

En snabb blick på Buggy ger att prsiskillnaden mellan det billigaste 9600XT och 5900XT är ca 40%. Som jämförelse är motsvarande skillnad mellan 5900XT och 9800Pro 20%.

 

Vem som slår vad är ju ganska ointressant, om det ändå är ett fall av att man får vad man betalar för, varken mer eller mindre. Kolla i plånboken och se hur mycket pengar som finns där. Eller har jag missat något?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja nu får man nästan ångest, vilket är bättre, hmm nu sitter man i ett skruvstäd och funderar :-).

Konstigt att man inte har hört något om detta kort någonstans på alla sidor man varit inne på.

Ja det blir en liten funderare till.

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men var ser du dessa uppgifter, jag ser ingen 5900 XT på buggy, jag utgår ifrån geforce4:as länk och där står:

 

The 5900 XT will share the same $200 price point as NVIDIA's existing GeForce FX 5700 Ultra,

 

och går man då till buggy och tittar så ligger det kortet på drygt 1400:- pix och i så fall ganska billigt ;-).

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror lite på vad du använder det till.

Om man kollar på t ex Toms hardware tester av både Atis och Nvidias kort ser man att i vissa spel vinner Nvidias kort med hästlängder nästan och i ett helt annat vinner Ati med sina Radeon.

 

Eftersom korten är olika upbyggda får man försöka få ut något medelvärde eller liknande.

Båda är ju ungefär lika bra och priser skiljer inte mycket.

 

För mig som har ett Nvidia Nforce2 baserat moderkort skulle jag ändå tagit ett Nvidia Geforce eftersom jag är lite skeptiskt till att chipset drivrutinerna (Nforce2) får ett bra samspel med konkurrentens (Ati)s grafikdrivrutiner.

Där tror jag Nvidia har mig i ett skruvstäd :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Seppo! :-)

 

Det finns en sökfunktion på Buggy. Gå in där och knappa in 5900 XT. http://buggy.no-ip.com/sok.php

 

Från den förberedda jämförelsesidan:

billigaste

9600XT: 1230

5700 Ultra: 1476

9800 Pro: 2085

 

och från söksidan

billigaste

5900XT: 1725

 

Dvs en skillnad på ca 500:- mellan 9600XT och 5900XT. Det är vanskligt att jämföra priser mellan enstaka exemplar i st f hela gruppen, men om man antar att utbudet är likartat inom varje grafikkortsgrupp bör det vara en hyfsad mätare mellan hela gruppernas utbud.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej :-),

 

jag trodde inte dom hade släppt korten än, ja då är det en annan femma, bra att du uppmärksammade mig på detta då jag inte har bestämt mig än.

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...