Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

cd rom och kabalr


t0b

Rekommendera Poster

Hej !

1. Ska köpa en CD-rom enhet till datorn jag håller på att bygga, när ja kolllar på webhallen så står det (Bulk) eller (Retail) I informatioen om produkten, vad är egentligen skillnaden ?

 

2. Där man kopplar i IDE kablar på mitt modekort finns det 2 stora uttag och ett litet, vad är skillnaden på dessa 2

 

/Mvh Tobias

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1: Vad betyder bulk respektive retail?

S: "Bulk" betyder att produkten kommer med det allra nödvändigaste, "retail" att Du får lite extra - ofta att produkten är förpackad i butiksförpackning eller liknande och ibland extra programvara.

Vi kan ta ett exempel:

Antag att Du tänker köpa ett ljudkort, detta finns i två versioner - både "bulk" och "retail".

Köper Du den "bulkade" varianten så får Du själva ljudkortet och drivrutiner, dvs bara det allra nödvändigaste.

Om Du köper "retail" versionen så får är ljudkortet förpackat i butiksförpackning och det kan hända att Du får lite extra programvara och kablar. Med bulkade nätverkskort såsom Intel och 3Com medföljer ej drivrutiner då dessa ofta redan finns i operativsystemet eller kan laddas ner från tillverkarens hemsida.

 

 

2: CDrom enheter på IDE2 och HD på IDE1. Står på moderkortet eller i manualen. Den lilla är till floppy.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bulk betyder att det inte följer med något utöver hårdvaran, retail kan det följa med ex en skiva med spel, program.

 

Du har 2 ide kontakter på moderkortet,

IDE 1

IDE 2

 

ide 1 brukar man använda för hårdisk som systemet ligger/skall ligga på, man kan ha 2 st på kabeln,

 

ide 2 brukar man ha sina cd/dvd spelare inkopplade på,

 

den lilla är för din floppydisk, dvs diskettstationen.

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra då vet jag !

CD-Rom och disketenhet ska väl funka till alla modekort eller är det nåt ja bör kolla upp ?

 

http://www.webhallen.com/prod.php?id=13991

Om man kollar på den IDE kabeln så har den ju många uttag, men jag ska bara ha en CD rom enhet och en hårddisk, kan jag använda en sådan kabel eller ska ja köpa 2st som denna tex

http://www.webhallen.com/prod.php?id=19576

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alternativ #2 är juh snyggast och ger bäst luftflöde/kylning i lådan.

 

Hur som helst bör du koppla CD:n och hårddisken på separata IDE-kanaler för bäst prestanda.

 

Lycka till! :)

 

 

Mvh

-Cat

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du använder 1 kabel på ide 1 för din hårddisk,

och 1 kabel för din cd-rom enhet på ide 2, du kan ha dom på kontakten längst ut på kablarna.

 

Kabeln du visade är en med lågt luftmotstånd, dvs du får bättre luftgenomförsel i datorn med en sådan kabel, annars duger vanliga ide-kablarna.

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur som helst bör du koppla CD:n och hårddisken på separata IDE-kanaler för bäst prestanda.

 

Så det behövs altså inte olika sorters kablar beroende på vilka grejer man köpter :) så ja borde köpa 2 sådana kablar för CD rom och hårrdisk

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så det behövs altså inte olika sorters kablar beroende på vilka grejer man köpter :) så ja borde köpa 2 sådana kablar för CD rom och hårrdisk

 

Så länge kablarna stöder ATA 133-standard behöver du inte fundera.

 

Precis, två dylika kablar är vad du behöver (plus en smal om du vill ha diskettstation förstås).

 

 

Mvh

-Cat

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför köpa en cd-rom när det finns dvd-rom? Kan det skilja 100:- i pris.....

Med dvd-rom kan du använda både dvd och cd skivor på,vilket du inte kan med cd-rom.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför köpa en cd-rom när det finns dvd-rom? Kan det skilja 100:- i pris.....

Med dvd-rom kan du använda både dvd och cd skivor på,vilket du inte kan med cd-rom.

 

Har inte så mycket pengar ! har haft detta dator bygge som project i typ 1 år :P köpter lite mer delar när ja får råd ! så ja drar ner på sånt som ja inte använder, har dvd och sånt på familjens dator

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna fråga låter lite dum ! men jag ser inte skillnad på en för diskett och en vanlig :S

 

Finns inga dumma frågor - bara dumma svar... ;)

 

Diskettkabeln är bara ca 65 % (grov uppskattning) så bred som IDE-kablarna.

 

Pluggarna på en diskettkabel är dessutom sällan eller aldrig blåa så som en ATA 133-kabels anslutningar ofta är.

 

 

Mvh

-Cat

 

[Red. stavningen...]

[inlägget ändrat 2004-02-28 19:44:59 av Cat]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Seppo skrev:

Floppykabeln är smalare än en ide kabel om det är det du menar.

 

Kontakten är mindre också är sladden fnurrad i ena ändan.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Antingen är man en del av lösningen eller en del av problemet.

 

E Cleaver

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför köpa en cd-rom när det finns dvd-rom? Kan det skilja 100:- i pris.....

Med dvd-rom kan du använda både dvd och cd skivor på,vilket du inte kan med cd-rom.

 

En cdrom håller betydligt längre än en dvd för datorer.

Jag har haft en gäng dvdspelare och det har bara varit rackel jämfört med t ex min Sony cdrom som det aldrig varit något problem med.

Däremot Dvdspelarna börjar låta som en jordbrukstraktor eller som att någon hällt sand i den och kört igen luckan och diverse annat otyg. De håller inte alls vid vardaglig användning med olika skivor.

 

Det gör att jag fortfarande inte har någon dvd i datorn.

Prismässigt är det inget snack om saken, en dvd kostar inte många kr mer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har du haft ganska otur med dina dvd-spelare kort sagt...

Själv har jag 2 datorer med totalt 4st dvd-spelare,varav den äldre innehåller en pioneer 106 slotin (som enl experter ska vara mycket känsligare än vanliga med lucka). Pioneer:n är 6 år gammal och används dagligen av min dotter. Den fungerar lika bra nu som när den var ny,likadant med de andra 3 dvd-spelarna jag använder, som visserligen är nyare,men dock....

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...