Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Jag blir så trött


Sussi Gustis

Rekommendera Poster

Jag blir mer o mer besviken på min mac och jag har ändå varit verkligen mactrogen sen jag mötte min första dator.

 

Sen det där j-a smörjan OS X och jag råkade dumt nog installera skräpet på min gamla G4 - 400 mhz - så har allt blivit så himla osäkert på macen. Brännaren gick sönder så jag var tvungen att köpa en ny. Den nya finns inte ens i os 9. Så jag måste bränna i OSX, men även där är det samma sak. Den finns bara ibland. Samma sak gäller min externa hårddisk.. SCSI-kortet finns där och jag har fått upp hårdisken nån gång. men ofta så existerar inte ens den externa hårddisken. HAr en gammal JAZ med fullt med skivor som jag nu har glömt vad det var på till och med.

 

Bränning nu förtiden är så osäkert. Kör man en simulering så förstörs skivan ändå för den där TOAST råkar visst bränna ändå. Installerade Dreamweaver MX idag och skulle uppdatera en hemsida som är påbörjad på PC och har ramar på första sidan samt att länkarna är såna där fina FLash-knappar. Öppnar jag indexsidan så bombar programmet. De pc-gjorda knapparna är konstiga när jag öppnar dem, så jag gjorde en uppsättning nya för att göra om den. Att göra knappar går bra, men sen när man ska spara sidan så muttrar DW om något 50 objects (vad det nu är för jag har bara 10 knappar) och så bombar den.

Försökte att lägga tillbaka de gamla sidorna igen på FTP-servern men nu är hela hela länk-ramen trasig. Den kommer inte upp. Och jag kan inte gå in och titta vad det är för länkar som är använda i länkisdan för de är inbäddade i SWF-filerna (Knapparna alltså). Och eftersom jag inte kan öppna min indexsida med ramarna så vet inte DW om att jag använder mig av ramar så jagkan inte heller säga till knapparna/länkarna att de ska in på vissa ställen - main.html.

 

jag blir så trött på att programmen för OS 9 (för jag vill verkligen inte jobba med 10 - den suger verkligen) är så dåliga och sämre blir de hela tiden. Inget funkar längre.

 

Jag har verkligen starka funderingar på att inte skaffa nån mac mera bara för att det är så gnälligt med mac överhuvudtaget. Brännning som inte funkar, program som är buggiga elelr undermåliga. Macen är så petig på kvaliteten på CD-skivor -på pc slänger man in vad som helst ohc den bränner. man märkte ju samma sak på disketter. Minsta lilla fel så gnällde macen. PC tar vad som helst.

Samma när det gäller alla konstiga filformat på tex filmsnuttar och sånt. PC:n sätter igång o spelar dem med detsamma. Har jag tur får jag upp nån ruta på Macen men det tar 150 år. Är jag i system 10 och de den där 3spaltiga versionen och råkar peta på en film-fil så tar det evigheter innan den visar info om filmen i spalt 3.

 

Är det nån annan som haft samma problem med macen som jag tro? Dreamweaver-tjafset, bränningar, osv

 

Har märkt att det inte är nån ide att uppgradera till MX 2004 eller CS eller vad det heter för macen orkar inte mer högre versioner än MX (OK det kanske går men det är så himla lååååångsamt) och jag har inte råd.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glömde bort en sak.

 

Ta bara IDG:s hemsida om man går dit via www.idg.se och ska trycka på webbtjänster - eforum.

Nedanför har man reklam som bara ligger o blipparhela tiden och inte kommer det upp något nytt. Ibland hjälper det inte heller att man har OS X för på vissa ställen händer inget alls.

Men man tycker ju att på IDG ska väl sidorna funka även om man har OS 9. Skrev en gång till nissarna här o påpekade ang deras reklambanners som då låg ivägen när man skulle klicka på en länk under tex webbtjänster. Nu ligger den under och blippar och inget mera händer oavsett om man hamrar på knappen. Trycker man på bilden/reklamtramset så blir den bara stor men inte kommer det nån eforum sida som jag försökte trycka på. Tur man hittade hit via macworld.se i allafall. Tur det finns bakvägar ibland

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Micke Hansson

Kör OSX 10.3.2 på en gammal G4 400Mhz och använder alla de program du beskriver utan problem. Jag köpte en intern (IDE) CD-brännare på en PC firma i stan och den har fungerat klockrent. Jag böt ut orginal CD/DVD läsaren.

Det verkar som om din burk har fått tokspel.

Gjorde du en ren OSX installation samt vilket OSX använder du?

Alla före OSX 10.2 är ganska sega och har en del kompabillitetsproblem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trist det där låter, jag har kört OSX i tre år nu och upplever inga större problem, särskilt inte sen jaguar och panther kom.

 

Dreamweaver har aldrig bombat, enheter har aldrig försvunnit, SCSI-har inte varit ett problem. Bränna? Inga problem här inte, in med vilken skete noname som helst och varför använda toast när brännningen finns inbyggd i OSX? Filmer? Tja det är väl inga problem om du nu plockar hem en spelare som kalar av de formaten som du vill visa t.ex vlc eller mplayer båda gratis och strålande bra.

 

Ursäkta mig men i det här fallet låter det mer som ett SBS-fel, ett installationsfel alternativt ett hårdvarufel. Men själva grundmodellen OSX är mycket bra och de problem du beskriver har jag inte upplevt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sussi Gustis

Jag kör 10.2.28 eller vad den heter. men jag jobbar helst i 9:an för 10:an är så trött och slö och knäpp. Jag gillar inte skiten rent ut sagt.

 

Har ett Adaptec kort 2930CU eller vad den heter. Fick de externa SCSI-na att funka nån gång men det var länge sen. Skulle vilja använda de externa (speciellt JAZ-skivorna) men det går ju inte när inte datorn vill erkänna att de finns där. Samma gäller bränning. Köpte en Iomega -extern USB. Har usb 1.1 i datorn så det skulle ju faktiskt funka även om hastigheterna inte gäller. Men det spelar ingen roll eftersom jag alltid bränner i lägsta hastighet ändå.. Men det där med skivorna märkte jag även innan jag installerade OSX. Det passade inte med vissa typer av skivor - det var bara guldskivor som gällde annars fick man kasta 9 skivor av 10.

 

Har funderingar på att totalinstallera om både OS 9 och X och även formattera om hårddiskarna. Tack o lov har jag en stor hårddisk där alla mina dokument och sånt ligger så den kan jag koppla ut så den inte råkar bli förstörd.

Det tråkiga är bara att jag inte har tid. Har inte heller råd att lämna bort datorn för kontroll eftersom jag studerar nu (bla photoshop) så jag behöver datorn. Och pengar jag har obefintligt med.

 

Men men vi får se hur det går. Skulle ju vara typiskt om just MIN dator är ett jävla måndagsexemplar. Min förra mac var ocskå en sån där burk som betedde sig skumt och hade något knasigt problem. Lyckas alltid få maskiner som har något fel som ingen annan på hela jorden har.

 

/Sussi

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Micke Hansson

OSX kräver betydligt mycke mer internminne än OS9.

1) Vad har du för macmodell och hur mycke internminne samt grafikminne.

2) Gamla SCSI enheter fungerar inte speciellt bra i OSX då tillverkarna av hårdvaran (Scanners, SCSI-kort mm) inte släpper drivrutiner till dessa utan förlitar sig på att man köper nytt.

3) Om du vill kunna se på många olika filmformat i OSX kan jag rekomendera VLC (Video Lan Client) som tuggar i sig i stort sett allt: http://www.videolan.org/vlc/download-macosx.html

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När extern hårdvara som t.ex SCSI-kort, lagringsmedia etc inte fungearr så är det ju vanligtvis ett drivrutinsproblem, Har du försökt med att plocka hem dom? T.ex för iomegas produkter:

 

http://www.iomega.com/software/index.html

 

eller för adaptec:

 

http://www.adaptec.com/worldwide/support/driversbycat.html?sess=no&language=English+US&cat=%2fOperating+System%2fMacintosh+OS+X

 

Att sedan din Iomega brännare inte fixar skivorna är nog snarare ett iomega-problem än ett mac-problem. Jag har sjäälv en extern iomega-brännare som fungerar utmärkt med vilka skivor som helst, både från win, OS och OS9.

 

Som jag sa tidigare jag undrar om det verkligen är ett datorproblem, låtermer som ett SBS-problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sussi Gustis

jag var in och tittade på iomega.

 

HIttade drivisar för Jazen där. Men det konstiga är ju att Jazen och vanliga externa funkade så bra innan OSX-installationen. FÅr se nu. Det knepiga är att det är en hårddisk först som sitter på SCSI-kortet, sen kommer JAZen som sitter kopplad till hårddisken o hårddisken finns inte .hm.... enligt datorn i allafall.

 

Var inne på Adaptec nu o hämtade hem saker. Är osäker på om det är redan sånt jag provat att installera. Ska kolla sen.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sussi Gustis

ang datorn

Har en G4, 400 mhz från December 1999

Ramminne 1 Gig - så minne saknar jag inte.

Har 10.2.8.

 

När jag böt till detta system så gjorde jag en partitionerad skiva och la alla OSX saker på ena partitionen o OS 9 saker på den andra. Har tack o lov alla dokument o viktiga saker på en annan hårddisk. funderar på om man ska formattera om båda partitionerna och installera om allt men det tar så lång tid att installera om alla program o få det att funka bra igen. Ska väl prova att göra detta om 2 veckor eller så när min Photoshop kurs slutar (behöver datorn mycket fram tills dess så jag hinner inte installera om allt).

 

Men jag gjorde en nyinstallation förut av alla systemen - 9 o 10 för det strulade då med, men det hjälpte inte.

Ska väl testa att bara lägga in 9.an först o se om den accepterar att jag har ett SCSI-kort. Den syns nte alls i Systeminformationen i 9:an nu. Den syns i 10:an men det händer inget.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

formatera om din hårddisk och håll dig till 9.2. Din dator orkar inte driva OS X på ett bra sätt. De senare uppgraderingarna av OS X kanske skulle fungera bättre men bara med en omformaterad disk.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske kan vara en bra ide att sälja macen och skaffa PC, mindre strul då.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sussi Gustis

Njae.. PC är ju en strulmaskin i sig själv. Har faktiskt en pc också - som får köra det mesta i "titta på filmväg och bränna cd:s osv".

 

Jag älskar min mac och jag jobbar helst på den - i OS 9. Men man blir så trött på många saker som är så självklara.. Att kunna bränna skivor - som jag nu måste göra i OS X. SCSI-kortet som fungerade fram tills inst av OSX verkar inte ens existera längre - inga spår i systeminformationen. Det är något i OSXinstallationen som sabbade burken helt. Det är ju helt klart.

 

Tyvärr dog ju min förra CD-brännare som fungerade bra - utom på lågprisskivor... så jag var tvungen att köpa en ny o det blev en iomega det med... men nu är det skitsvårt att bränna. Toasten (version 6) säger att den ska simulera men så sabbar den skivan ändå.. Ibland stannade den på 97% o bara stod där och gjorde ingenting. Eller så blev det något knas på skivorna ändå.. Alltså väldigt osäkert över huvudtaget.

 

Tack och lov så fungerar de vanliga programmen - som Photoshop och alla gamla vanliga saker. men jag ska köra en ny installation av OS 9.2.2 med formattering av hårddisken innan så att alla spår av 10:an försvinner (utom det som ligger på min stora hårddisk - men det är bara småprogram som inte är installerade, dokument och bilder - men det borde inte vara några problem väl. Kopplar nog ut den när jag formatterar om hårddisken där systemet ska vara.

 

:-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är det väl så att SCSI i princip blivit helt föråldrat i Apples ögon och därför är stödet för SCSI-prylar minst sagt minimalt. Det är ungefär samma som med Seriella prylar som inte funkar längre med OS X.

 

Det är ju surt att behöva köpa nya grejor igen om du nyss köpt nytt. Men förhoppningsvis så kan du njuta av en fungerande dator när du rensat hårddisken och installerat ett nytt system. 9.2.2 är ju faktiskt inte ett dumt system trots allt. Det går otroligt fort att köra Photoshop på 9:an och man glömmer lätt bort det när man kört OS X ett längre tag och liksom vant sig med att den är segare.

 

Så njut så länge du kan av 9:an, den snabba Findern och annat godis. Förhoppningsvis när du köper ny dator och nya prylar i framtiden så är OS X ett riktigt bra och snabbt system.

 

Visst är OS X bra och jag använder inte 9:an alls nu, men det finns också nackdelar som man lätt glömmer bort. Det är ju bara ett 3 år gammalt system ännu så det är många barnsjukdomar kvar, men det är på rätt väg.

 

Du kan ju göra två partitioner på din hårddisk och installera OS X på en partition och 9:an på den andra. Då kan du leka lite i OS X utan att det ska påverka ditt system för 9:an och du får lite känsla för OS X när det i framtiden blir dags för ny dator och nya prylar.

 

Lycka till!

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sussi Gustis

Tack för lite uppmuntran. Det behövs verkligen. Ska bli skönt att installera om allt om två veckor. Har jag tur så får jag tillträde till hårddisken o jazen igen... Tråkigt nog får jag väl även installera system 10.3 för att kunna bränna osv. Jag jobbar ju som sagt hellre i 9.an. Dessutom är alla mina program där o jag har inte råd att köpa nya.

 

jag körde Flash MX utan problem nyss (kurs förra året). Photoshop 7 funkar bra. Illustrator 10 går också. Dreamweaver MX funkar också men har lite problem med de sidorna som jag gjorde på PC och hade en del Flashknappar i. I övrigt är macen hur bra som helst.

 

Har inte testat CS-versionerna än. Är osäker på om de funkar för 9an men de funkar säkert i 10:an. Ska väl testa trialversionerna då.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Sussi Gustis

Så här har det gått.

 

Jag har formatterat om min hårddisk som jag hade 2 partitioner på. en för varje system. Jag gjorde samma sak igen... partitionerade den i två och började att lägga in System 9 på ena. Testade brännren.. Näe. Den syns inte ens i 9:an. Den förrabrännaren fanns i alla fall där. Det dumma är att jaginte kommer ihåg vilken version av Toast jag använde. Tydligen tog jag in fel nu med. Den var gammal men den funkade.

 

men tydligen är Iomegas nya CDRW 48x24x48 inte bra för system 9. Uppenbarligen inte os X heller eftersom den somnar även där.

 

Förra veckan petade jagin OSX... kunde uppdatera tll 10.2.28 men inte nya eftersom jag bara har den på DMG-fil och jag får ju inte bränna skivor tydligen.. Brännaren/programmet somnar rätt som det är och jag har ställt av skärmsläckare och annat trams på datorn...

 

När jag skulle formattera hårddisk osv så passade jag på att blåsa bort damm och skit ur datorn. Märkte då att en pigg på ena kontakten tll SCSI-kortet hade vikt sig så där var felet att den inte hittade mina externa hårddiskar. Nu efter installation av os x har jag faktiskt inte testat om den finns fortfarande, men jag hoppas de finns ändå. (Brukar inte slå på den hårddisken o jazen jämt)

 

Tråkig nog så kunde jag inte installera 10.3 eftersom datorn ska tsarta om på nya skivan (som i mitt fall är en DMG-fil). Jag hade hoppats på den för den skulle tydligen vara snabbare.

Jag testade till o med att försöka göra något annat än en DMG-fil så jag kunde föra över det till pc:n o bränna på den. Men Toast kan tydligen bara göra DMG-imagar. tråkigt.

 

/Sussi

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom 10.3 säljs på skivor och inte DMG-filer så föreslår jag att du köper en kopia av 10.3 istället.

 

Många av de piratkopierade filerna är dessutom felaktiga och måste brännas via den inbyggda brännarprogramvaran. En programvara som inte alltid funkar med tredjepartsbrännare. Ett moment 22 med andra ord.

 

Senaste versionen av Toast är 6.x Titanium och kan köpas här:

http://www.roxio.com/en/products/toast/index.jhtml

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är korrekt, OSX-skivor är knepiga att bränna och det för att förhindra piratkopiering. Om du väljer att skaffa original så fungerar det säkert bättre. Det är ju väldigt lätt att gnälla på OSX när man inte ens har ett original och man undrar ju lite lätt om de andra programmen du beskriver i början av tråden också är piratkopior?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sussi Gustis

Piratkopior.. Toasten har jag uppdaterat från den version jag hade men jag kommer inte ihåg vilken av dem som var bra.

 

OSX tog jag in för att jag trodde att jag åtminstone skulle kunna bränna bort mitt material som jag har liggande på hårddisken (bilder, gamla jobb osv).

 

Jag tycker det ändå är väldigt konstigt att man inte ska kunna köpa en ny brännare och använda sitt program och bränna. OS9 vill ju inte ens känna att brännaren finns. OSX somnar ju mitt i bränningen så jag vet inte vad.

 

Jag har ett jobbigre alternativ - det är att föra över allt till en pc o bränna därifrån men jag hade helst sluppit göra så.

 

Jag har tyvärr inte råd att köpa OSX eftersom jag är väldigt fattig. Inte heller nått nytt brännarprogram. Men om inget funkar med min brännare så kan jag lika väl kasta ut OSX igen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sussi Gustis

Och ang dreamweaver mm.

Jag går på kurs och under kurstiden får vi lov att ha programmen på datorn. Men de ska bort efter kursen.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tyvärr inte råd att köpa OSX eftersom jag är väldigt fattig.

Köper man en Mac brukar det bli så. :)

 

 

--

Jocke

 

It´s a matter of taste - either you got it, or you don´t.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tyvärr inte råd att köpa OSX eftersom jag är väldigt fattig.

Och jag har inte råd med en ny Volvo XC 90 så jag tror att jag stjäl en ikväll...

 

Återkom med dina problem när du har begränsat dem till att handla om legalt införskaffad programvara. Detta är inte ett supportforum för piratkopior...

 

/Stefan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och jag har inte råd med en ny Volvo XC 90 så jag tror att jag stjäl en ikväll..

 

Dålig jämförelse då du inte kan ta en kopia på bilen.

Piratkopiering kan aldrig vara stöld, anser jag. Däremot är det ett copyrightbrott.

 

[inlägget ändrat 2004-05-05 16:45:02 av SYS64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om brännaren "somnar" mitt i kanske du ska kolla inställningarna för strömsparare och se om det är angett att sätta hårdiskar i vila. Dock har jag aldrig hört talas om någon brännare som går i vila under bränningen, däremot har jag hört om spelare som somnar och inte vill mata ut skivor, då brukar det vara problem med strömspararinställningarna.

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fredrik W

Hej du, tror att jag känner igen dig från gamla IDG-online!

 

Har jag förstått rätt?!? Du kör alltså en 4,5 år gammal Mac och undrar över problem?!

 

Jag har (tyvärr) övergått till PC sedan ca 1999, bytt PC varje 2,5 år, och då känns allting väääldigt långsamt på slutet...

 

Att du bara kan ta upp en sån här sak, utan att någon reflekterar över att du faktiskt kör en 4,5 år gammal burk... det om något visar väl vad man har vant sig vid när det gäller "livslängd" på ett Mac-system!

 

Men visst är det dyrt. Men om du ska slå ut det på 4,5 år så...

 

Alltså, min åsikt efter fem år med PC: PC är OK, PC är billigare, PC är näst bäst. Men om man sysslar så mycket med datorer som jag, varför har jag accepterat det som bara är "OK" och näst bäst (av två alternativ)?

 

Min nästa dator blir en Mac.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...