Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"Operativsystem saknas" upprepade gånger


Daniel Hofverberg

Rekommendera Poster

Daniel Hofverberg

I december fick jag en gång ett "Förbjuden åtgärd" när jag körde Internet Explorer, och efter omstart fick jag bara "Operativsystem saknas". När jag efter många försök inte lyckades att starta vad jag än gjorde, så formaterade jag om hårddisken och installerade om Windows och allting.

 

Efter detta har allting funkat bra i två månader, och datorn har använts dagligen. Fram tills idag, när exakt samma fel uppstod igen.

 

Har någon några idéer på vad detta kan bero på, och hur detta fel kan uppstå flera gånger med flera månaders mellanrum?

 

Jag kör Windows 98 Andra Utgåvan, datorn är en Pentium 400 och hårddisken är på 60 GB.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Roger Lindholm

Hej Daniel

 

 

Till att börja med, har du något anti-virus skydd?

 

Kan du använda någon annan webbläsare? T.ex Opera?

 

Installerade du något innan problemet uppstod?

 

Har du kört scandisk och letat efter skadade sektorer?

 

 

Ge oss fler ledtrådar om du kommer på något. Då kan kanske jag eller någon annan hjälpa dig med problemet. Det jag misstänker är virus då din systempartition verkar ha utplånats.

 

Rekomenderar dig AntiVir som kostar gratis för privatpersoner. http://www.free-av.com/

 

 

/ Wath is best in life? Crush the enemies, see them driven before you, hear the lemendation of the women.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Daniel Hofverberg

Jag ska försöka besvara frågorna.

 

1. Jag använder Norton Antivirus 2004, och jag tror att jag senast uppdaterade virusdefinitionerna för ett par veckor sen. Så om jag inte drabbats av något virus som är nyare än ett par veckor gammalt, så låter det som osannolikt att det skulle kunna vara virus (även om jag själv också tänkt i de banorna).

 

2. Då jag använder både Internet Explorer och andra webbläsare (bl.a. Opera) varje dag, och allting alltså funkat de senaste månaderna utan problem, så låter det som osannolikt att Internet Explorer skulle kunna ha något med saken att göra.

 

3. Jag tror inte att jag har installerat något program den senaste tiden innan det hände idag. Däremot installerade jag igår en ny DVD-brännare i datorn - men då jag inte hade gjort det första gången felet uppstod, så tror jag knappast att det har något med saken att göra. Huruvida jag nyligen installerat någonting när problemet uppstod första gången i december kommer jag ärligt talat inte ihåg, men inget jag kommer ihåg på rak arm i alla fall...

 

4. Jag har kört Scandisk med fullständig ytkontroll efter jag att formaterade om hårddisken efter kraschen i december, då utan att hitta något fel. Däremot har jag inte gjort det den senaste månaden eller så...

 

Några idéer? Jag har försökt att komma på något gemensamt med nu och när det hände senast i december, men kan inte komma på något... Eftersom felet verkar vara helt identiskt nu och då, så verkar det ju sannolikt att det är samma orsak för båda gångerna.

 

Är det möjligt att eventuella fel på hårdisken eller något annat hårdvarumässigt i datorn (moderkort eller annat) kan orsaka såna här fel, även när allting funkat i två månader sedan det hände förre gången? Jag tycker att det låter väldigt långsökt, men...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Är det möjligt att eventuella fel på hårdisken eller något annat hårdvarumässigt i datorn (moderkort eller annat) kan orsaka såna här fel, även när allting funkat i två månader sedan det hände förre gången? Jag tycker att det låter väldigt långsökt, men...

 

Funderade vidare på ditt bekymmer efter att ha läst ditt inlägg ännu en gång.

 

Det där att BIOS plötsligt tappar hårddisken tolkar jag nästan som om det är hårddisken som håller på att lägga av. "Operativsystem saknas" är nästan ett sådant tecken. BIOS lämnar över till operativsystemet när allt är igång och BIOS har gått igenom hårdvaran.

 

Jag har själv haft en IBM-dator för många år sedan och råkade ut för något liknande själv. När jag lämnade in datorn på service så visade det sig att hårddisken kraschat.

 

Hårddisktillverkarna har egna felsökningsprogram för sådant bland annat IBM har ett sådant.

 

Är det en IBM-disk du har så prova IBM:s Drive Fitness Test här:

http://www.hgst.com/hdd/support/download.htm

 

Det står på sidan hur du går tillväga...

 

Du skriver dock inte vad det är för hårddiskmärke du har.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Antingen är man en del av lösningen eller en del av problemet.

 

E Cleaver

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2004-02-28 22:37:29 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Roger Lindholm

Hej igen

 

Det var inget lätt problem att lösa...

 

Men eftersom du verkar ha koll på "mjukvaruläget" så lutar det nog åt någon typ av fel på hårdvara. Börja med att kolla hårddisken med verktyg från IBM som Stefan rekomenderar.

 

En uppdatering av BIOS kan väl vara värt och testa?

 

 

/ Wath is best in life? Crush the enemies, see them driven before you, hear the lemendation of the women.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Daniel Hofverberg

Tack för hjälpen. Hårddisken är av märket ExcelStor - relativt ny sådan, köpt i somras eller tidigt i höstas, om jag inte minns fel...

 

Finns det något sådant testprogram till hårddiskar av detta märke?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Tråden flyttad till Hårddiskar & Lagringsmedia

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder> moderator Windows98 & ME|

 

Antingen är man en del av lösningen eller en del av problemet.

 

E Cleaver

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...