Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

antal hårddiskar på samma nätdel?


-neo-

Rekommendera Poster

Hej

 

Är det någon på forumet som vet hur många hårddiskar jag kan få plats med på en nätdel? Det beror ju självklart på hur stor effekt nätdelen är på men ungefär vad kan man tänka sig?

 

Just nu kör jag 1 DVD-ROM-spelare, 1 CD-brännare och 3 hårddiskar på samma nätdel.

 

Jag funderar på att köpa ytterligare en HD. Kan jag använda el från nätdelen till den oxå eller måste jag koppla bort något, typ DVD-ROM-spelaren?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är nog inga problem jag tittade på mitt nätagg och det levererar 4,5 A och mina HDD drar 0,3 A i 12 V så du kan vara lugn.

 

/mr Bool

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson
mina HDD drar 0,3 A i 12 V så du kan vara lugn

 

Fast det är ju obelastat ?

 

Ex. en Seagate Barracuda kan dra upp till 2.8 A när den startar upp och upp till 0.8 A vid sökningar

 

Dvs. den drar mycket i ca. 5 sekunder och sen sjunker det dramatiskt.

 

Det innebär att för 4 sådana diskar så behövs det ett nätagg som kan leverera ca. 12 A på 12-voltsledningen i runt 5 sekunder.

 

Det betyder väl ungefär ett 350W aggregat

Men, det finns ju naturligtvis diskar som tar mindre ström, kolla in respektive disks datablad och lägg sedan ihop summorna.

 

Obs, det här gäller IDE-diskar, har man SCSI-diskar kan man oftast fördröja uppstarten (spin-up) så att inte alla diskar startar precis samtidigt .

 

Ex. raidsystem brukar utnyttja det, ett sådant snurrar i regel bara igång 2-4 diskar åt gången för att slippa jättenätaggregat.

 

 

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...