Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Komprimera wav-fil


JANspeed

Rekommendera Poster

Har en wave-fil på 6 sekunder som är på 1 MB(!). Nått säger mig att jag borde kunna komprimera denna ganska rejält. Den ska vara för webben så den får gärna fortsätta vara i ett web-kompatibelt format (helst wave).

 

Någon som vet hur man gör?

 

/Janspeed

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en del bra konverterare som tar en wav-fil och gör om det till en mp3-fil t.ex., prova MusicMatch Jukebox, finns att ladda hem demo-verisoner.

 

mvh Håkan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filen kommer att ligga på en sida som bgsound så den måste vara i ett format som webläsaren stödjer.

 

/Janspeed

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det löste sig. Hittade att programmet "Sound recorder" under "Accessories -> Entertainment" kunda spara wav-filen i olika frekvenser och bit:ar. Det räckte för att få ner den en tiondel.

 

/Janspeed

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är egentligen skillnaden? Har man typ två kanaler med olika ljud som sen blir samma? Eller hur funkar det?

 

/Janspeed

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror lite på. Är det vanligt tal eller ett enkelt klickljud så lär du inte märka någon större skillnad. Är det däremot musik är det annorlunda och beroende på hur det har spelats in. Ofta panoreras saker ut till vänster eller höger i stereofältet för att lämna plats åt det viktiga (vanligtvis sång eller soloinstrument) i mitten. Om man då konverterar till mono kan det hända att något helt försvinner eller blir väldigt svagt.

 

Rent tekniskt vet jag inte riktigt hur det går till, men jag antar att konverteraren jämför de två kanalerna och gör någon slags jämkning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är egentligen skillnaden? Har man typ två kanaler med olika ljud som sen blir samma? Eller hur funkar det?

Mono = En Kanal (som självklart spelas upp i båda högtalare)

 

Stereo = Två kanaler. Höger och Vänster. Tänk att du spelar in en koncert från en scen. Ena mikrofonen placerar du till höger på scenen, och den andra till vänster. Då får du en mer realistisk ljudbild. Gittarerna o basen (förstärkarna) som kanske är på de högra delen av scenen kommer att höras betydligt mer i HÖGER kanal. I praktiken så låter musiken bättre, mer livfull.

Svårare än så är det inte...

 

Angående komprimeringen så beror det lite granna på vad det är för ljud. Tal eller musik, vad för musik?

 

Om du vill kan du skicka ljudfilen till mig (eller lägga upp den nånstans är ännu bättre), så kan jag försöka att komprimera den lite åt dej. Jag vet inte själv HUR och VAD jag tänker göra, men jag kan testa lite. Det är därför jag inte säger till dej hur man gör. (för jag vet inte själv)

 

Om du ska skicka den till mej, så skicka till eminosmobile@home.se

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använde Sound recorder och tycker jag fick till det rätt hyffsat. Det finns troligtvis en drös med bättre program för detta men det kommer inte ligga ute så länge ändå. Tack ändå!

 

/Janspeed

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...