Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Spåra


DaneP

Rekommendera Poster

Finns det något program som man kan spåra en mobiltelefon, så att man kan veta var det är någon stanns på en karta eller så, har fått min stulen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Telia har haft eller kanske har fortfarande en slags "vänsökare", som man kunde skicka till en väns mobiltelefon.

 

Sen när detta var installerat kunde man sitta hemma och följa vännens position på en karta över staden. :-)

 

Tyvärr missbrukades detta av hustrumisshandlare, som spårade sina före detta till hemliga adresser. Numera syns det att programmet är installerat på mobiltelefonen. Vilket det inte gjorde tidigare.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Antingen är man en del av lösningen eller en del av problemet.

 

E Cleaver

 

 

 

[inlägget ändrat 2004-02-26 18:58:29 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
DaneP skrev:

Fast det hjälper inte mig, som har blivit av med den

 

Bara ett tips som jag kom att tänka på när jag läste ditt inlägg. :-)

 

Sen kan du inte ta tillbaka mobiltelefonen heller om du mot all förmodan skulle hitta den. Tar du tillbaka den så begår du brott. Polisen måste vara inblandad.

 

Du har väl polisanmält stölden?

 

Sen kan mobiltelefonen spåras via sitt unika ID-nummer. Det heter något speciellt. ID-numret är det bara du som har och som är kopplat till dig som ägare av mobiltelefonen.

 

S.Reg.com kan hjälpa dig att spåra telefonen till dig om du reggat den där t ex.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Antingen är man en del av lösningen eller en del av problemet.

 

E Cleaver

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Länken är http://www.sreg.com

 

Det var bara namnet på företaget som heter så.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Antingen är man en del av lösningen eller en del av problemet.

 

E Cleaver

 

 

[inlägget ändrat 2004-02-26 19:35:46 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

De enda som kan spåra mobiltelefoner är mobiloperatören och polisen. Ingen av dessa gör det på begäran från privatperson, om inget extremt bra skäl ligger bakom, stulen mobil hör inte dit...

 

De positioneringstjänster som vissa operatörer erbjuder är knutna till mobilnumret och inte telefonens IMEI och kan därmed inte användas om man vill spåra en mobil, dessutom kräver dessa oftast registrering innan användadet.

 

Om du polisanmält och fått telefonen stöldspärrad via IMEI numret (det sistnämda görs inte automatiskt, utan detta måste du göra efter att du gjort en polisanmälan), så kan du helt glömma att försöka spåra den eftersom den är ganska oanvändbar då (det går att ringa till den, men inte från den), vilket resulterar i att många (tyvärr) byter IMEI på mobilen och säljer den till ovetande personer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

resulterar i att många (tyvärr) byter IMEI på mobilen och säljer den till ovetande personer.
Alltså fungerar telefonerna som vanligt, och går inte att spåra iom IMEI-nummerbytet... Då är en "stöldregistrering" och spärr av IMEI med andra ord helt värdelös?

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Alltså fungerar telefonerna som vanligt, och går inte att spåra iom IMEI-nummerbytet... Då är en "stöldregistrering" och spärr av IMEI med andra ord helt värdelös?

 

nja... man ger ju lite extra jobb till den som vill ha den fullt användbar igen... sen är det väl inte alla som stjäl mobiler som vet hur man gör heller, utan de säljer den bara vidare och sen får köparen själv upptäcka att den inte fungerar som den ska.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan S Stenström

Skicka oupphörliga SMS till den. "Den här telefonen är stulen." Huvudsaken är nog att man spärrar sitt abonnemang hos sin mobilleverantör för att inte få hejdlösa mobilräkningar. Sedan måste väl hemförsäkringen täcka en förlorad mobil. Har man abonnemang kan man teckna om det och få en ny för 1:- i en del fall. IMEI-spärra den först.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Har man PIN-kod på mobilen så går det tre gånger innan telefonen blir spärrad och man måste använda PUK-koden.

 

Under förutsättning att telefonen stängts av eller batteriet har tagit slut.

 

Finns inte PUK-koden så kan man heller inte använda telefonen. Vet förstås inte hur det blir om man stoppar i ett kontantkort i en telefon som är låst och endast kan låsas upp med PUK-kod.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Antingen är man en del av lösningen eller en del av problemet.

 

E Cleaver

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har man PIN-kod på mobilen så går det tre gånger innan telefonen blir spärrad och man måste använda PUK-koden.

 

Under förutsättning att telefonen stängts av eller batteriet har tagit slut.

 

Finns inte PUK-koden så kan man heller inte använda telefonen. Vet förstås inte hur det blir om man stoppar i ett kontantkort i en telefon som är låst och endast kan låsas upp med PUK-kod.

 

PIN/PUK kod är kopplade till SIM-kortet, dessa har inget med telefonen att göra. Telefonerna har ofta någon form av säkerhetskod som användaren kan aktivera själv (men som kan nollställas väldigt lätt). Är säkerhetskoden inte aktiverad är det bara att sätta i ett annat SIM kort och använda telefonen, men det går att ställa in så den frågar efter säkerhetskod om ett annat SIM kort sätts i telefonen.

 

[inlägget ändrat 2004-02-28 13:44:30 av Cytech]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns inte PUK-koden så kan man heller inte använda telefonen. Vet förstås inte hur det blir om man stoppar i ett kontantkort i en telefon som är låst och endast kan låsas upp med PUK-kod.

 

Nja. Finns inte PUK-koden är det bara att ringa till operatören och fråga efter den. De lämnar så gott som alltid ut den, har för mig att det finns minst en tråd här om detta.

 

Och som tidigare sagts är PIN- och PUK-koderna knutna till SIMkortet. Telefonen får du låsa på annat vis.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Nja. Finns inte PUK-koden är det bara att ringa till operatören och fråga efter den. De lämnar så gott som alltid ut den, har för mig att det finns minst en tråd här om detta.

 

Verkar rätt meningslöst då att ha PUK-kod om operatören lämnar ut den till vem som helst utan att kontrollera om det är ägaren till mobilen

 

Telefonen får du låsa på annat vis.

 

Nokia har någon slags säkerhetskod som finns i själva telefonen. Default är den 123456, men den ändrar man till egen personlig kod.

 

Vet ej om andra mobiltelefoner har liknande.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Antingen är man en del av lösningen eller en del av problemet.

 

E Cleaver

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar rätt meningslöst då att ha PUK-kod om operatören lämnar ut den till vem som helst utan att kontrollera om det är ägaren till mobilen

 

Mjaa.. Jag fick svara på typ tio frågor innan de lämnade ut den (Comviq). Jag vet inte hur de andra operatörerna är, men denna säkerhet tycker jag är tillräcklig.

 

En stulen mobiltelefon frekvensspärrar man juh iaf.

 

 

Mvh

-Cat

 

[red. stavningen..]

[inlägget ändrat 2004-02-28 17:38:09 av Cat]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar rätt meningslöst då att ha PUK-kod om operatören lämnar ut den till vem som helst utan att kontrollera om det är ägaren till mobilen

 

Jepp.

 

Nokia har någon slags säkerhetskod som finns i själva telefonen. Default är den 123456, men den ändrar man till egen personlig kod.

 

Har för mig att den är femsiffrig. Eller rättare sagt: jag vet att den åtminstone är femsiffrig på de äldre modellerna. 12345.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Har för mig att den är femsiffrig. Eller rättare sagt: jag vet att den åtminstone är femsiffrig på de äldre modellerna. 12345.

 

Jepp, du har rätt!

Det var jag som skrev en siffra för mycket. :-)

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Antingen är man en del av lösningen eller en del av problemet.

 

E Cleaver

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...