Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nu är Eforum 5 lanserat


Erik Junesjö

Rekommendera Poster

Erik Junesjö

Hej!

Nu har vi lagt ut nya Eforum 5.

 

Som ni ser i den vänstra menyn finns det Färgteman. Dessa kommer att utökas. Kom gärna med egna förslag på hur egna färgteman så lägger vi in dom bästa.

\\Erik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Junesjö
"Funktionen" som gör att alla trådar man är aktiv i bevakas vare sig man vill eller inte, finns kvar..

Bockar du ut den en gång så försvinner den tills du bockar i den igen.

\\Erik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En bugg upptäckt...

 

Om man söker på något så kommer sökresultat upp som de ska, men i höger marginalen syns de "Senaste obesvarade trådarna", om man klickar på det forum som någon av de senaste obesvarade finns i så öppnas detta i fel ram.

 

/force2

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, bevakningen av just "den" tråden ja. Skriver man i någon annan "ny" tråd, bevakas ju den. Så funktionen går inte att stänga av "totalt", i alla fall har jag inte kommit på hur man gör..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Jag ska redan börja gnälla lite :-)

 

Vad är det här för myskoikoner?

http://w1.703.telia.com/~u70311922/Ikon.jpg

 

Klickar man på den ena så blir tråden bevakad, men vad sören föreställer ikonen?

 

Sedan ikonen därnere. Vad är det?

 

Min surfbräda är Mozilla senaste versionen.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Antingen är man en del av lösningen eller en del av problemet.

 

E Cleaver

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Surfbräda? Det var väl de där platta skärmarna som Ericsson eller var det Microsoft försökte förgäves lancera för något år sedan? Ja, sådana där platta skärmar med trådlöst nätverk som man kan ha i knät i tv-soffan och surfa på genom att ha en "penna" och "rita" på skärmen med alltså..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Färgtemat Retro tycker jag gör sig bäst.

 

Bra att kunna välja att inte "Visa kanalkarta" (tar för mycket plats).

 

När man sätter muspekaren över ett obesvarat inlägg, så ser man nu inlägget så länge muspekaren är kvar. Bra!

I gamla Eforum försvann inlägget efter ett tag.

 

Det enda negativa är att sidan nu är bredare än tidigare, så att två Internet-sidor inte går att ha framme samtidigt på skärmen (21").

 

Edit: Bara testar att redigera.

 

[inlägget ändrat 2004-02-25 10:00:05 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner mig vilsen men det går väl över.

 

Har bara en fundering. Går det inte att redigera sina inlägg längre?

 

//daniel aka evil_eye

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du släpper en sån här bomb Erik så får du tusan räkna med kritik.

 

Jag vill få bort den dumma menyn på sidan till förmån för mer plats för inläggen. Ett alternativ om det inte går så vill jag att inläggen åtminstone utnyttjar utrymmet under menyerna som för närvarande bara är vitt odugligt utrymme.

 

Jag vill, om bara det andra alternativet går att genomföra i ovanstående punkt, att det går att gömma menyn kanaler på sidan så att man får ännu mer utrymme för inläggen.

 

Jag vill ha tillbaka senaste trådar som den var som den är nu så är den alldeles för rörig. Det går ju inte att få någon översikt.

 

Jag vill att kanaler=off ska funka.

 

Jag vill att mina favoriter ska bort om jag inte har några favoriter. (Alla är mina favoriter).

 

Jag vill att alla enormt överdrivna marginaler minskas till vettig storlek då även dessa bidrar till en massa outnyttjat utrymme.

 

Nu kan jag inte komma på nått mer så det är bara att sätta igång.

 

OBS! Jag vill = Snälla genomför detta (under ett förbannat sinnestillstånd. Hoppas du tar det som konstruktiv kritik.).

 

/Janspeed

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så funktionen går inte att stänga av "totalt", i alla fall har jag inte kommit på hur man gör..

Jo, som det är tänkt (och fungerar för mig) stänger du av det genom att ta bort krysset när du postar ett inlägg. Då är krysset borta när du postar nya inlägg och förblir borta tills du kryssar i det igen.

 

/Stefan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Surfbräda? Det var väl de där platta skärmarna som Ericsson eller var det Microsoft försökte förgäves lancera för något år sedan?

JAg tänker också på sådana men jag tror att herr Eklinder menare webbläsare... Fast jag förstår inte varför han använder ett smeknamn som så lätt misstolkas...

 

/Stefan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och nu (efter att få ha avreagerat mig) till den positiva kritiken.

 

Menyn till vänster är mycket lättnavigerad även om jag gillade den gamla bättre.

 

Att knappen för besvara hamnat längst ner är ju bra tänkt.

 

Jag gillar idéen med färgteman.

 

Bra tänkt att man kan gömma kanaler på förstasidan (så fort den funktionen funkar dvs. ;).

 

Färgen är inte så värst farlig efter att man fått vänja sig lite. Men jag tycker inläggen ändå flyter ihop lite. Kanske en svart border runt för att förtydliga?

 

Ikonerna är ju bra mycket snyggare än tidigare.

 

/Janspeed

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas du inte tar mina förslag allt för hårt. Jag lider fortfarande av chocken sen tidigare.

 

Lite mer kritik. Är numreringen av inläggen verkligen nödvändig? Tar den inte väldigt mycket plats? Ser gärna att man kan välja att ta bort den också.

 

/Janspeed

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går att vänja sig, men jag tycker att det är lite brett (framför allt högerspalten). Har sällan ett fönster maximerat, men man måste bredda förnstret rätt mycket för att se om det finns nya inlägg i "favoriter".

 

****

Hurra, jag kan ändra!! (IE6, win 2000)

[inlägget ändrat 2004-02-25 10:45:03 av MH]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går man till förstasidan och tittar på senaste trådar så är den raden där tiden för inlägget, antalet svar och "läs tråden" bilden finns väääldigt stor.

 

"Läs tråden" bilden borde vara i samma stuk som besvara tråden bilden i tråden eftersom den nu gör att den raden blir väldigt stor (och tom för den delen).

Sen kanske det inte skulle skada med kanske 3-5 rader test så man får ett litet humm om vad frågan handlar om.

 

edit:

Läste nån annanstans att det berodde på att cachet var kvar, fungerar nu efter en rensning :)

[inlägget ändrat 2004-02-25 13:19:42 av tjoff]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite tankar...

 

- Nästa gång vore det trevligt med en design som utnyttjar mer än hälften av skärmen. Så svårt är det inte att skapa layouter som anpassar sig efter användarens webbläsare.

- Att ha en avvikande färg på raden som meddelar vem som skrivit ett inlägg gör att det sticker ut mer. Det vettiga vore att göra detta med inläggets rubrik (i de sällsynta fall folk bryr sig om att skriva informativa rubriker, men det är en annan diskussion...) Rubrikerna klipps också fortfarande alldeles för tidigt. Det gör väl inget om någon rubrik tar upp ett par rader?

- När man musar över obesvarade inlägg kommer en tooltip med början av inlägget i. Varför inte göra även i Senaste trådarna och Hetast just nu (för det inledande inlägget) och i Senaste inläggen (för de inviduella inläggen)? Jag skulle även kunna tänka mig längre inledningstexter i listorna över senaste inlägg och trådar som ett alternativ.

- Tooltipsummeringen för inlägg som börjar med HTML-kod innehåller det renderade resultatet av HTML-koden. Dessa borde, precis som i inläggen, visa koden, inte resultatet.

- För mycket onödiga bilder (som dessutom saknar alternativa texter!), såsom "knapparna" för Senaste inläggen, Tidsmaskinen och Profil.

- Det saknas fortfarande height- och width-attribut som jag påpekade för några veckor sedan, vilket får sidor att "hoppa" på ett mycket irriterande sätt som gör att man inte kan börja läsa inlägg förrän sidan laddats hem och renderats i helhet.

- http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Feforum.idg.se (ingen doctype)

- http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Feforum.idg.se&charset=%28detect+automatically%29&doctype=XHTML+1.1 (8848 fel om vi antar att den utelämnade dokumenttypen är XHTML 1.1. VARNING: *mycket* lång sida!)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
JAg tänker också på sådana men jag tror att herr Eklinder menare webbläsare... Fast jag förstår inte varför han använder ett smeknamn som så lätt misstolkas...

 

Precis, jag menar webbläsare.

 

Trodde inte att det gick att misstolkas när jag dessutom nämnde Mozilla. :-)

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Antingen är man en del av lösningen eller en del av problemet.

 

E Cleaver

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5:an ser bra ut även om det nog tar ett tag att vänja sig. Två synpunkter från mig...

 

Storleken på rubrikerna (de stora svarta) på trådar och inlägg tycker jag är för stor. De tar störande mycket plats och fokus. Kör med 1280x1024 på 19 tum och textstorleken i webbläsaren satt till "medium", inte helt ovanlig kombination misstänker jag.

 

Den vita bakgrundsfärgen skulle jag gärna byta ut. Det är skönare med t.ex. #e8e8e8 (ljusgrå) eller någon annan ljus färg. Blir mjukare för ögonen! Bakgrundsfärgen skulle ju även den kunna hänga ihop med vilket tema man har valt så man kan välja själv.

 

Annars tycker jag som sagt att det mesta ser bra ut!

 

 

~ Stefan ~

 

"Ingen kan hjälpa alla men alla kan hjälpa någon."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har vi lagt ut nya Eforum 5.

För att tydliggöra varje inlägg, kunde man tänka sig en aning annan färgton på vartannat inlägg? Alltså som gamla Eforum och som exempelvis i systerforumet PC support (vars layout nu känns riktigt "boring"):

 

http://pcsupport.idg.se/

 

:thumbsup: för den nya Eforum-designen som helhet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att förändringen i stort var bra. Ser snyggare ut. Håller dock med Stefan K att den vita bakgrundsfärgen borde gå att ändra, gärna med temat. Jag personligen tyckte om den svagt gula som var innan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck
Kom gärna med egna förslag på hur egna färgteman så lägger vi in dom bästa

Jag blir trött i ögonen - nästan litet yr - av de färgteman som nu finns att välja på! De är alla för skarpa för mej!

 

Därför önskar jag ett alternatv med mjuka färgtoner och mindre kontraster, vänligen!

 

Mauritz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck
Hej!

Nu har vi lagt ut nya Eforum 5.

Jag, liksom många andra måste nu skrolla sidlänges för att se inläggen samtidigt som antal nya inlägg i Mina Favoriter.

 

Då jag har litet problem och jobbar med musarm, främst i handleden, så är mitt önskemål att flytta in de siffrorna närmare inläggen. Siffrorna FÖRE i Favoritforumlistan kanske!??

 

Mauritz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck skrev:

 

Jag, liksom många andra måste nu skrolla sidlänges för att se inläggen samtidigt som antal nya inlägg i Mina Favoriter.

 

Jag blir trött i ögonen - nästan litet yr - av de färgteman som nu finns att välja på! De är alla för skarpa för mej!

 

Vad har du för bildskärm? Jag har enklast tänkbara lågbudgetskärm: HP 1502 TFT 15 tum, upplösning 1024*768. Jag behöver inte scrolla något i sidled för att kunna se hela sidans bredd. Färger och kontrast upplever jag som mycket behagliga och skonsamma för ögonen. Föredrar dock färgvalet: Retro.

 

Ett stort tack till Erik Junesjö som har förbättrat IDG E-forum.

 

 

[inlägget ändrat 2004-02-25 18:16:21 av xlmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om jag har en skärm som klarar bredden på forumet så surfar jag med flera sidor öppna samtidigt som klarar 800 pixlar på bredden. Så för mig blir det ett himla scrollande i sidled också för att kunna se mina favoriter. Vore tacksam om det kunde fixas på något sätt. Kanske antalet inlägg före rubriken så man snabbt ser om det kommit nya inlägg, för början av rubriken brukar göra att man hittar rätt.

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...