Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nu är Eforum 5 lanserat


Erik Junesjö

Rekommendera Poster

Mauritz Lybeck
Vad har du för bildskärm?

Ja men jag är inbiten högkantsanvändare med Pivotfunktionen!

Det blir så "tillplattat" annars.

Det gick med gamla och med andra webbsidor!

 

Jag vidhåller önskemålet: Nya inlägg-spalten FÖRE Forum-spalten!

 

Mauritz.

 

[inlägget ändrat 2004-02-25 18:43:50 av Mauritz Lybeck]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är hittills mycket nöjd med nya upplägget, bra jobbat!

En funktion som jag saknade tidigare (inte så jätteviktig med ändå) är att jag ofta svarar på inlägg direkt från huvudmenyn, senaste inlägg, alla forum. När man gjort det hamnar man autoatiskt i den tråden. Jag skulle vilja kunna ställa in att sidan inte hoppar dit utan ligger kvar utan omladdning.

 

Men annars som sagt nöjd.

 

Färgtema Hippie vill jag ha, med orange, brunt och rosa =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ett tips Erik!

 

Skippa flaggan och ändra till något man ser lite bättre. Den fungerade i "gamla" eforum men kommer bort lite i 5.0an. Rutan där numret står kan väl ha en annan färg eller något liknande. Bara en tanke jag fick när jag scrollade snabbt genom de nya inläggen.

 

//daniel aka evil_eye

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med dig evil_eye, jag tycker också att flaggan är svårare att se nu.

 

 

~ Stefan ~

 

"Ingen kan hjälpa alla men alla kan hjälpa någon."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TYckte förra Eforum var mycket bättre :/

 

Och varför uppdateras inte sidan man befinner sig på automatiskt när man skrivit ett inlägg? Måste uppdatera själv för att man sk se det...

[inlägget ändrat 2004-02-25 22:48:10 av DIFference]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck

Önskemål: Att man stannar i den sida man gör inlägg i - SENASTE INLÄGGEN för mej - istället för att skickas iväg till en annan plats, och tvingas klicka sej tillbaks till där man var... :-(

 

Mauritz.

 

[inlägget ändrat 2004-02-25 22:55:49 av Mauritz Lybeck]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck

Och TA BORT den där Välkommen till Eforum 5-blaffan man möts av istället för The Real Thing!

 

Högprioriterat önskemål!!!

 

Jag menar - de flesta som besöker denna sida gör det ofta, medan ingressen vänder sej till förstagångsbesökare!

Sätt istället in en länk: INFO OM EFORUM som nytillkomna kan klicka på!!

 

Mauritz.

 

[inlägget ändrat 2004-02-25 23:08:49 av Mauritz Lybeck]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck
Och TA BORT den där Välkommen till Eforum 5-blaffan man möts av istället för The Real Thing!

Förresten - låt ingressen blinka för oregistrerade besökare medan inloggade besökare slipper hela reklamtugget! ;)

 

Mauritz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför en ny version överhuvudtaget? Vad var det för fel på den gamla som var enkel, överskådlig och lättanvänd? Varför ska detta försämras? Om en grej funkar bra, kan man inte låta den vara då i stället för att hålla på och "förbättra" hela tiden? Är version 5 endast ett resultat av att Erik ska ha något att sysselsätta sig med på dagarna?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck

Erik!

 

Nu har du allt fått mycket kritik! Kan inte kännas lätt...

Se det så här: Allt går att jämka!

Ta de vanligaste klagomålen och fixa dem.

 

Mycket av klagomålen har ju med användarvänligheten att göra! Man tycker att det blivit krångligare att surfa på Eforum och att man får göra fler "klick" för samma resultat!

 

Så vad gör man?

Gör sidan mera använarvänlig förstås! Inga problem!

 

Mycket är positivt i nya Eforum! En del var mera intuitivt i fyran.

 

Så vad gör man?

Gör sidan mera intuitiv! Inga problem!

 

Erik - kom ihåg att vår kritik är konstruktiv!

Vi älskar Eforum!

 

Defacto!

 

 

Mauritz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hjälp ögat att särskilja inlägg.

Nu är det väldigt svårt att naturligt se vart ett inlägg börjar och slutar. Visst, man ser numreringen och så... men det är väldigt svårt att få ett naturligt flyt och överblick över inläggen. Det är för plottrigt.

 

Jag tror att det beror på att både den övre och nedre färgplattan är i samma färg, och smälter därmed ihop lite. Det förvirrar. Det skulle hjälpa mycket att ha varannat inlägg i olika ton, som "det var förr". ;)

Det bästa vore nog att även även ha olika färg på färgplattorna, just eftersom det är svårt att se vart ett inlägg börjar och slutar.

 

Konsekvens i trådarna.

Att ha namnet i vänsterkant på framsidan och i högerkant i tråden är ju vansinne. Lägg namnet i vänsterkant istället för högerkant i trådarna. Samla all "viktig" information intill varandra så att inte ögat behöver vandra fram och tillbaka.

Förresten... Är det någon som använder länkarna "Föregående"- och "Nästa inlägg" i trådarna?

 

Javascript-länkar.

Detta har JANspeed tagit upp flera gånger, och jag håller med. Allt som bestämmer över min webbläsare blir jag tokig på, och jag tror att det är många som håller med mig. Vill jag öppna något i ett nytt fönster eller en tab, så ska jag bannemig få göra det! :)

 

Högerspalten.

Denna har tagit över väldigt mycket. Jag tror att det största problemet är "Senaste obesvarade trådar", med alla färger och fetstilar. Den drar till sig för mycket uppmärksamhet, och bidrar därmed till att överblicken över sidan blir dålig och man inte vet vart man ska börja. Tona ner den, den är faktiskt inte så viktig. Den skulle även må bra av att man tar ner bredden på den.

 

Fler inlägg på förstasidan.

Jag håller med Wey, fler inlägg per sida. I alla fall en valmöjlighet att få fler inlägg per sida, eftersom detta är en smaksak. :)

 

Optimera koden.

Detta har en del nämnt, och jag kan bara hålla med. Detta borde ju vara självklart, eftersom det gagnar alla. Rensa upp allt bös. XHTML med CSS och JS i externa filer = SCHWOOSH! :) Webbläsare, användare och servrar blir glada (Även teknikerna på IDG, skulle jag tro ;) ).

 

En liten parantes är att radavståndet under "Topp 10 skribenter 04" inte är samma som de andra listorna.

 

Flera av mina synpunkter handlar enbart om tydlighet, intuition, att omedlerbart få en överblick och att allt känns naturligt. Jag ser även på klagomålen att det är detta som stört många med nya versionen. Jag tycker att Eforum blev sämre efter bytet, men visst ska vi väl få ordning på detta? :)

 

 

---

Jocke - med ett försök till att vara konstruktiv.

 

Oh, German. I´m sorry, I thought there was something wrong with you.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck

Det var konstruktivt och genomtänkt joakimj! Och jag håller med dej i alla punkterna!

Poäng för det arbetet!

 

Mauritz.

 

[inlägget ändrat 2004-02-26 19:37:46 av Mauritz Lybeck]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck

Är det bara min dator som laddar Eforumsidorna mycket långsammare än de gjorde i fyran? Det känns litet segt nu, har någon annan märkt av detta?

 

Mauritz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten... Är det någon som använder länkarna "Föregående"- och "Nästa inlägg" i trådarna?

Hand upp!

När det är jättelånga trådar och man hamnar direkt på ett inlägg brukar jag använda "Föregående" för att se vad folk egentligen kommenterar (och inte bara det som citerats in). "Nästa inlägg" använder jag mest som en indikator på om någon svarat.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det bara min dator som laddar Eforumsidorna mycket långsammare än de gjorde i fyran? Det känns litet segt nu, har någon annan märkt av detta?

Ja, det märks. Och sitter man på en lite långsammare uppkoppling så märks detta svårligen. Förstasidan har ökat från ~110k till ~170k, vid normal textmängd. Detta är bara koden, så jag vet inte om bilderna blivit mindre eller färre.

 

Sen vet jag inte om det beror på kodningen, men på Mac IE 5.1 så låser Eforum hela läsaren med jämna mellanrum. Det tar en väldigt tid att scrolla, osv. Jag har inte upplevt detta på andra sidor. :/

 

 

---

Jocke

 

Oh, German. I´m sorry, I thought there was something wrong with you.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det är jättelånga trådar och man hamnar direkt på ett inlägg brukar jag använda "Föregående" för att se vad folk egentligen kommenterar (och inte bara det som citerats in).

Det kanske är en bra funktion. Jag får börja använda den. :)

 

 

---

Jocke

 

Oh, German. I´m sorry, I thought there was something wrong with you.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...