Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fy vad hemskt!


virtuosen

Rekommendera Poster

Jag har tittat med både Mozilla och IE6 och jag kan då inte hitta någon sådan knapp. Mystiskt.

Hittar inte heller någon sådan knapp ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 65
  • Skapad
  • Senaste svar
Gå till inlägget i tråden, som tidigare alltså. Ovanför knappen för Besvara finns en knapp för redigera.

 

Nej, jag har ingen knapp ovanför besvara, tyvärr.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm... Denna tråd liknar mycket av snacket som var när Eforum 4 lanserades... Man vänjer sig och sedan börjar man gilla det och slutligen försvarar man det mot allt vad förändring heter... ;)

 

/Stefan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan S Stenström

Jag tyckte det var bättre när alla forum fanns på förstasidan. Om ämnesområdet kan variera är det bättre. Nu måste man bestämma sig om det är Dr.data etc.

 

johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna tråd liknar mycket av snacket som var när Eforum 4 lanserades...
Jag var förvisso inte här när eForum 4 lanserades, men eforum 4 hade ju en användarvänlig och ren layout. Den nya layouten kommr nog iaf minska e-användandet för min del...

 

Förändringar i all ära, men då ska det vara bra förändringar... ;)

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade ingen svarat på ditt inlägg?

 

Ska testa själv...

 

/Stefan

 

Redigering: Jag har iaf en knapp snett över besvara och som bevis på det redigerar jag nu mitt inlägg. Detta i ett forum där jag dessutom inte är moderator och därmed inte kan redigera alla inlägg.

[inlägget ändrat 2004-02-25 10:34:28 av StefanJohansson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

[+]

+ eforum är nu en del av idg.se, även designmässigt.

+ 1:a sidan tycker jag blev riktigt lyckad vad det gäller listningen av kannaler och dess forum. Påminner en hel del om yahoo fast snyggare, och yahoo's koncept är lyckat.

+ Navigationen till vänster.

+ Färgvalet tycker jag inte alls är så tokigt även om det gamla tilltalade mig mer.

+ Möjlighet att välja färgtema

 

[-]

- Designen på trådarna.

- Färgvalet, jag uppfattar det som att för många olika färger används ?

- eforum's look-n-feel är som bortblåst!

- Sidorna laddas bra mkt långsammare än tidigare

- För bred design, jag sitter på 1024x768, de med lägre upplösning är tvugna att scrolla i sidled.

- Hade förväntat mig en upprensning av html-koden, den går att optimera VÄLDIGT mycket. Alla har inte bredband.

 

 

Kort och gott, en del trevliga ändringar[jag har inte hunnit upptäcka några nya funktioner ännu] men tyvärr också en del mindre trevliga.

 

Det ska bli intressant att se vad alla och en själv tycker om säg 30 dagar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var förvisso inte här när eForum 4 lanserades, men eforum 4 hade ju en användarvänlig och ren layout. Den nya layouten kommr nog iaf minska e-användandet för min del...

Det lät exakt så här, fast lite mer när fyran kom. Jag själv var väldigt kritisk... Folk pratade om att sluta med Eforum osv.

 

/Stefan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja säga att designen är för smal: Jag kör 1600x1200 och ärligt talat så är det alldeles för få webbsidor som är anpassade till folk som har rejäla skärmar, allt verkar anpassat för lågbudgetskräp från kina typ 1000:- eller så..

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja säga att designen är för smal: Jag kör 1600x1200 och ärligt talat så är det alldeles för få webbsidor som är anpassade till folk som har rejäla skärmar, allt verkar anpassat för lågbudgetskräp från kina typ 1000:- eller så..

Yeah Right! Anpassa alla sidor efter de som kör 1600x1200 maximerat. (Kör själv 1280x1024 på 19+" och 17" TFT) Men Eforum körs nog aldrig i maximerat läge.

 

Ok, att man inte behöver anpassa sidor efter 640x480

 

--

[Esc] BBB ADSL 8/1 Mbit/s

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mjo, jag kör också 1600*1200 och skulle gärna köra högre om grafikkortet tillät. Men att köra en browser i maximerat skulle jag aldrig göra.

Då kommer ju åtminstone halva skärmen alltid vara helt outnyttjad. Det är dessutom skönt att kuna surfa i en liten ruta och ha flera program öppna samtidigt.

 

Trådarna i eforum får plats i min surf-ruta men inte användarinfo, mina favoriter osv.

Inte för att jag använde de så ofta så att jag behöver scrolla åt sidan men bara grejjen att en sidoscroll finns stör mig alltid en del. Men jag tvivlar inte på att det är nåt man vänjer sig vid.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, nu har jag också en redigera-knapp. Trist att inlägget blev en cm högre men det är väl bättre än inget.

Edit: Redigerar.

[inlägget ändrat 2004-02-25 12:44:40 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör som jag och kör 3 skärmar... Då behöver man inte snåla på skärmytan precis..

 

(56 tum totalt)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Normalt sett brukar man utgå ifrån 800x600 som minimum-mått, 640x480-användare är idag inte många.

 

Det bästa är givetvis att layouten anpassas efter upplösning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Still, jag tycker det är obehagligt att köra så med webbfönster maximerade :P

 

Skulle nog köra samma taktik oavsett hur många skärmar jag hade

[inlägget ändrat 2004-02-25 10:58:04 av tjoff]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja säga att designen är för smal: Jag kör 1600x1200 och ärligt talat så är det alldeles för få webbsidor som är anpassade till folk som har rejäla skärmar, allt verkar anpassat för lågbudgetskräp från kina typ 1000:- eller så..

 

Tja, alla är vi inte miljonärer och har råd med 24" TFT.

Förresten kör man väl inte webbläsaren maximerad om man kör 1600x1200? Vad ska man med stor skärm och multitasking till om man bara ägnar sig åt en applikation i taget? ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tummen ner, tyvärr.

 

Jag vet inte hur det funkar för er men jag har börjat leta efter min kompass. Det är så svårt att orientera sig. Jag förstår inte varför man måste ändra designen, det räcker att lägga till nya funktioner.

 

Rubrikerna är för stora så att man nästan måste backa en meter för att kunna läsa dem. Style sheets suger verkligen och inte bara på e-forum. Det är bra för designen men varför låsa textstorleken? Vad gör folk som vill ha större/mindre text? Man kan ju trixa med webbläsaren men det är inte så många som vet hur man gör.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Style sheets suger verkligen och inte bara på e-forum.

OT men ändå: Det är ju inte stylesheets fel att folk gör stylesheets som suger. Allt du kan göra med stylesheets kan du ju göra utan dem också. Fördelen med stylesheets är att det är att man bara behöver ändra på ett ställe när man ändrar nåt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Trevligt med lite nytt, tycker jag.

 

Man vaknar liksom till och hittar nya trevliga funktioner att leka med.

 

Varför måste folk alltid vara så negativa med nya saker för?

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Antingen är man en del av lösningen eller en del av problemet.

 

E Cleaver

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[Jag spinner vidare på OT]:

 

Style sheets suger verkligen och inte bara på e-forum.

Exakt vad är det som suger med css ? Utveckla gärna, oftast när personer kommer med uttalanden som ovan är det i brist på kunskap. Inget fel i det, men då skall man inte få det att verka som att det är så bara för att man tycker som man gör.

 

Några fördelar med css:

1] Design & innehåll separeras [precis som fhe skrev]

2] Kräver i +90% av fallen mindre bandbredd än en design mha html-baserade designelement [dvs <font> <table> osv]

3] Snabbare sidladdning [i och med att css cachas om man lägger den i externa filer]

4] Renare kod, underlättar vid uppdateringar / felsökning / överlämning till annan utvecklare.

 

 

[inlägget ändrat 2004-02-25 13:02:24 av dAEk^]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag är lite vilse...

 

Nya funktioner? Ok, jag har hittat en FAQ, men sedan?

 

Ser en ny design, mer lik den på resten av IDG sidor. Helt OK, gäller nog mest att vänja sig...

 

Ett litet tips - om det ser konstigt ut - rensa din browser cache. Det såg inte bra ut i FireFox med de gamla ikonerna instoppade i denna design. Efter en rensning blev det acceptabelt.

 

/T

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser en ny design, mer lik den på resten av IDG sidor. Helt OK, gäller nog mest att vänja sig...

Antagligen, man får vara tacksam att eforum inte ärvt den helt galna idéen "Allt är en hyperlänk" som idg.se har på sin förstasida.

 

Jag är rätt negativ till den nya layouten men det handlar i första hand om att den bryter mot hur mycket som helst av sånt som man normalt kallar användbarhet.

Mest småsaker men iaf. När en människa (från den här delen av världen) läser av en bildskärm, fönster eller motsvarande efter information så tittar man först uppe till vänster och läser därifrån medurs, dvs först övre vänstra hörnet, sedan vidare mot övre högra hörnet för att sen passera ner till det nedre högra och avslutningsvis det nedre vänstra.

Tittar man på ett valfritt inlägg på det sättet så ser man följande rangordning av informationen:

 

1. Datumet texten skrevs

2. Vem som skrev det, en länk till användarinfon samt en länk till föregående inlägg.

3. Möjligheten att anmäla texten

4. Ytterligare en länk till användarinfon(!)

5. Möjligheten att besvara inlägget.

6. Hur många poäng inlägget fått.

(naturligtvis ser man texten någonstans i det där :)

 

Människan är dock så ballt konstruerad att när man börjar läsa till vänster så kan man när som helst bestämma sig för att man läst klart och börja på nästa rad om resten av informationen är ointressant.

På gamla EForum resulterade detta i att det gick att läsa:

1. Inläggets rubrik

2. Vem som skrivit det (och när)

3. Inlägget

Därefter kunde man börja leta efter eventuella knappar och funktioner för att göra saker.

 

Det är klart att det kommer att gå att vänja sig men det är imho en enormt konstig och icke-intuitiv struktur och det säger jag inte för att jag är gnällig utan för att jag hoppas att det ska finnas intresse att förbättra den.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...