Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Connected to the same IDE bus


roffe201

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har precis bytt min cd-brännare till Plextor 708 DVD-brännare och kopplat in den exakt lika dant, som slave.

Jag fick första gången jag skulle kopiera en DVD följande medddelande och blev lite konfunderad:

It looks like both your source and destination drives for the "on fly" copy process are connected to the same IDE bus. We would strongly recommend you to connect your source end destination drives to different IDE buses.

Technical background: An IDE bus cannot handle interleaved read and write commands. This will reduce the data transfer rate during "on the fly" copies and may therefore cause "buffer underrun" error.

Med den gamla cd-brännaren fick jag aldrig ett sådant meddelande.

Texten förstår jag, men hur åtgärda?

När jag därefter brände en CD, så dök inte meddelandet upp. Däremot hoppade buffernivåmätaren ganska friskt.

Brännarprogrammet är Nero 5.0.

Någon som kan tipsa?

Mvh Rolf

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag bytte bara brännare och kopplade in som de satt tidigare från leverantören. Kollade aldrig. Förmodligen är det som du misstänker. Ska brännaren kopplas direkt till moderkortet med en egen kabel?

Var på kortet ska den nya brännaren i så fall kopplas?

Mvh Rolf

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla i manualen till moderkortet vilket som är IDE 1 & IDE 2, det brukar stå på kortet IDE 1 & 2 också.

På IDE 1 hårddiskarna och 2 cdrom enheterna.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anslutningarna ser ut som följer (samma kabel med förgreningar):

moderkort-hårddisk-dvdbrännare-dvdspelare.

Hur ansluter jag bäst?

DVd-brännaren ensam på IDE 2, som master eller?

Mvh Rolf

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Jag har för säkerhets skull kollat en gång till och på IDE 1 har jag hårddisken och på IDE2 ligger dvd-spelaren och dvd-brännaren.

Det är väl precis det som Nero inte vill att det ska vara om jag tolkar engelskan rätt. Dom ligger på samma IDE-buss och det är tydligen inget bra altenativ ur bränningssynpunkt!

Mvh Rolf

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tvärtom så är det brukligt att ha hårddiskarna på ide 1 kanalen och cd spelare och brännare på ide 2 kanalen, så har jag det.

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kopplat på samma vis:

IDE1 - hårddisk(master)

IDE2 - cdläsare(slav) & DVDbrännare(master)

Använder Nero, inga problem.

 

/Mats

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid vilken bränninghastighet har du problem med bufferten, 8x eller 4x?

Jag har själv likadan brännare kopplad tillsammans med dvdrom på andra IDE-kanalen och har inte haft några problem vid "on the fly" bränning, visserlgen har jag bara brännt i 4x.

 

//Roger

 

Simple and primitive with a good understanding of the common man.

But who is the common man?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...