Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ATAPI- Hårddisk


animeranma

Rekommendera Poster

Hej, jag e ny här.

Jag fick en hårddisk av en kompis igår.

När jag har sattit in den i datorn med sladar och slave o master o sånt... Sen när jag startar datorn så står det: "Boot from ATAPI- CD rom: Disk not found".

Eller nått... Vad kan jag göra för att få igång den typ? Eller, vad är det här för problem, vad behöver jag?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Sen när jag startar datorn så står det: "Boot from ATAPI- CD rom: Disk not found".

Eller nått... Vad kan jag göra för att få igång den typ? Eller, vad är det här för problem, vad behöver jag?

 

Hur ska du ha hårddisken? Master? Slave?

 

Master = ensam hårddisk (Systemdisk)

Slave = inte ensam, tillsammans med en master och delar IDE-kabel

 

Anledningen till att datorn söker CD-spelaren kan vara att du fått den som första bootalternativ. Ändra så du får din hårddisk som första startalternativ. Om du vill ha den nya som systemdisk.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Antingen är man en del av lösningen eller en del av problemet.

 

E Cleaver

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ehh... Jag har redan en hård-disk med ett OS i datorn.

Jag skall inte byta ut någon hård-disk. Jag skall lägga till en, alltså slave.

Hur får jag att min hård-disk jag har nu blir system och den jag skall lägga in blir "det andra"?

[inlägget ändrat 2004-02-20 20:26:47 av animeranma]

[inlägget ändrat 2004-02-20 20:28:31 av animeranma]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter som att du kopplat kompisens hårddisk som master, alltså den bootar ifrån den.

 

 

0x--x0

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Ehh... Jag har redan en hård-disk med ett OS i datorn. Jag skall inte byta ut någon hård-disk. Jag skall lägga till en, alltså slave.

 

Bygla då hårddisken som du fått som slave och sätt den på den andra kontakten på IDE-kabeln. Din systemdisk sitter säkert överst på IDE-kabeln, och du ska sätta din "nya" hårddisk på andra kontakten.

 

Se till att din systemdisk ligger som första bootalternativ, som du ställer in i BIOS bootsekvens.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Antingen är man en del av lösningen eller en del av problemet.

 

E Cleaver

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en massa olika slave saker på "schemat" som finns på hård-disken. Alltså hur man skall sätta dom där vita "plupparna".

Vilken skall jag ta?

 

[inlägget ändrat 2004-02-20 20:36:05 av animeranma]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Vita "pluppar"?

 

Finns det ingen etikett ovanpå hårddisken som förklarar hur du ska bygla den?

 

Ser det inte ut som på bilden här:

http://w1.703.telia.com/~u70311922/Master_slave.jpg

 

Nu är det på baksidan av en CD-spelare, men det borde inte skilja sig för mycket från en hårddisk.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Antingen är man en del av lösningen eller en del av problemet.

 

E Cleaver

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm... Jo det ser ungefär ut så... Men över ser jag ett schema med massa saker som visar hur jag skall sätta dom vita plast plupparna (som skall sitta på dom där pigarna).

Men det står många sätt att sätta plupparna, för att den skall bli "slave 1" och så..

 

[inlägget ändrat 2004-02-20 20:50:49 av animeranma]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Men det står många sätt att sätta plupparna, för att den skall bli "slave 1" och så..

 

Aha, du menar primary och secondary slave?

 

Sitter hårddisken som slave under din primary master så ska den andra hårddisken vara primary slave. Om jag inte har helt fel för mig.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Antingen är man en del av lösningen eller en del av problemet.

 

E Cleaver

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen aning faktiskt(modell). Kan ju ta ut den ur datorn men (Den e där i men inte i kopplad) det orkar jag inte nu. Jag gör det när jag vet hur man "installerar" den.

Alltså: 1.Byt plupparna så dom är på primary slave.

2.Koppla dens med den andra kabbeln som kommer ifrån master hård-disken 3.Starta datorn, gå in på BIOS, sedan något som heter Bootsekvens och, ändra att min systemdisk är booter eller nått.. SEN!?

 

[inlägget ändrat 2004-02-20 21:16:17 av animeranma]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att se hur du ska bygla din hårddisk, se denna sida ang. jumper settings. Gissar att det är en Deskstar då du säger att IBM tillverkat:

 

http://www.hgst.com/hdd/support/jumpers.htm

 

Eller så tittar du på modellnumret på denna sida och klickar vidare på din disk, så kommer du också till j"jumper settings":

 

http://www.hgst.com/hdd/support/table.htm

 

Du kan ju ta hjälp av Aida32 för att få veta vilken modell det är:

 

http://www.aida32.hu/aida-download.php?bit=32

 

Edit: Läste nu att disken inte är ikopplad, så Aida hjälper inte i detta fall.

 

[inlägget ändrat 2004-02-20 21:22:30 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öhh... Jaha? Det jag skrev där uppe, var det inte rätt? Hur som helst kan jag inte titta vilken modell det är. Så fort jag kopplar in den så kommer det där meddelandet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ju ta ut den ur datorn men (Den e där i men inte i kopplad) det orkar jag inte nu. Jag gör det när jag vet hur man "installerar" den.

Orkar inte... svara... nu... liksom Moment 22 öööh.

 

Alltså: 1.Byt plupparna så dom är på primary slave.

2.Koppla dens med den andra kabbeln som kommer ifrån master hård-disken 3.Starta datorn, gå in på BIOS, sedan något som heter Bootsekvens och, ändra att min systemdisk är booter eller nått.. SEN!?

1.Plupparna sätts så att hd'n antingen är Master,slave eller Cable Select.

 

2. Om inte mer information kommer om modellen (som oftast går att läsa på hårddisken) så fortsätter vi att gissa...

 

 

 

0x--x0

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står ungefär: "Slave Device 1" och sedan hur man skall sätta dom där vita plast plupparna. Men det är så många olika sätt att sätta dom på, så att dom blir

slave. När jag startar datorn så står det:

 

Master: None

Slave:

 

Ungefär. Ifall jag går in på BIOS så finns där bara skit. Jag gick in på den översta menyn, sedan nån ting: "First Boot Drive" och så kunde man trycka "Auto Detect" eller nått. När jag tryckte där laddade den, sen hände inte ett skit. Sedan gick jag till någon annan sådan ("Seconde Boot Drive") och där stod det: 70G, och ett par annat. nu är det så att min hård-disk jag hadde från början är 16G, och den nya 41G... Vad är detta!?

 

[inlägget ändrat 2004-02-21 00:31:03 av animeranma]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta bort alla vita plupparna (jumprar) ur slave'n och kör Mastern som vanligt. Då om datan känner av båda diskarna och vet vilken som är Master så bör den automatisk köra den andra som slave. Värt att testa, men om det sitter pluppar på undersidan av HD'n som det kan göra på gamla hårddiskar så rör dom på egen risk.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...