Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Petronella

230/12 volts laddare för AAA-batterier?

Rekommendera Poster

Petronella

Jag vill kunna ladda mina AAA-batterier både när jag hemma eller i bilen, med samma laddare. Var hittar jag en sådan?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Petronella

När jag var inne i en Hobbex-affär köpte jag lite hastigt med mig en laddare nr 52-74-81 ( http://www.hobbex.se/default.asp?ProductID=4825 ) och senare, på Clas Ohlson... om möjligt ännu hastigare, dyra laddningsbara batterier, Varta Accu Ultra AAA, .

 

Sedan när jag kom hem och i lugn och ro började läsa det finstilta läste jag på laddarens kartong "Charge Time" 0,8hrs för "Battery Capacity" 500 mAh, 1,7hrs för "Battery Capacity" 1100mAh.

Det mAh som står på batteriförpackningen - 750 mAh - finns inte med i tabellen på laddaren, men jag tycker det låter som laddaren skulle försöka ladda fullt på lite mer än en timma?

 

Men läser man det finstilta på batteriförpackningen står det "Charge 15h, 75 mA. Quick charging." Vilket jag tolkar som att de bör laddas 15 timmar med (högst) 75 mA strömstyrka....?

Fattar jag fel, eller har jag gjort bort mig och köpt laddare och batterier som inte alls passar för varandra? En laddare som kommer att förstöra batterierna?

 

[inlägget ändrat 2004-02-24 12:44:05 av Petronella]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Milkman

Vad jag kunde se via länken till Hobbex funkar laddaren med batterierna.

Sedan hur lång tid det tar att ladda får du prova dig fram.

 

Den digitalkamera som jag har laddar batteriet på max 1tim, oftast kortare.

 

 

/Milkman

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Monshi

Det där med laddning av batterier...

 

Jag lägger helst pengarna på en lite dyrare laddare, en snabbare laddare. En som känner av om batterierna är färdigladdade.

 

Men med NiMH batterier finns två laddningstekniker som i slutändan ska ge samma resultat.

 

1. Hög laddström. Laddaren känner då av temperatur och eller deltaV (laddspänningsförändring som sker när batteriet är fullt.

 

2. Låg laddström. Så låg laddström att batterierna inte tar någon skada av eventuell överladdning.

 

Vad gäller 1. Om laddaren inte korrekt känner av att batteriet är färdigladdat tar batteriet skada.

Vad gäller 2. En del batterier är mer "anpassade" för denna laddningsmetod, dvs de innehåller "teknik" som ska skydda batteriet vid eventuell överladdning med låg ström. "Vanliga" NiMh ska dock även de tåla överladdning med svag laddström.

 

Alla battarier slits när de laddas.

 

Vet ej var gränsen går för tillräckligt låg ström.

 

När ett Ni MH batteri är fulladdat sker en förändring i batteriet, motståndet ändras och en förändring laddspänningen går att upptäcka.

Energin som matas in i batteriet övergår till värme när batteriet är fullt. Denna värme skadar batteriet, en avgång av batteriets kemikalier sker.

 

/T

 

[inlägget ändrat 2004-02-28 12:52:59 av Monshi]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
morfar

En bra laddare övervakar dessutom varje batteri för sig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Petronella

Tack för utförligt svar!

 

Jag har ännu inte brutit förpackningarna med de dyra laddningsbara batterierna för jag övervägde att lämna tillbaks dem om jag köpt en till laddaren helt olämplig typ.

 

Men laddaren kanske inte är så "våldsam" som jag befarade, om man får tro lappen med bruksanvisningen som låg inne i förpackningen, där står bl.a.:

 

[log]...Ladda endast batterier av samma typ och mA parvis i laddaren. Olika typer eller dåliga batterier känner laddaren av och stänger av laddaren.

Laddaren är mikroprocessor styrd och laddar med Delta V teknik. 2 eller 4 batterier av R03 (AAA) eller R6 (AA) kan laddas. Laddaren har även automatisk urladdningsfunktion som automatiskt går över till laddning när batterierna är korrekt urladdade. Ett R03 batteri på 500mA tar ca 50 min. att ladda. Ett R6 batteri på 1100mA tar ca 1.7 tim. Är batterierna förbrukade eller skadade på något vis känner laddaren av detta och stänger av laddningen. Laddströmmen är max 800mA vid laddning och 300mA vid urladdning. Laddströmmen regleras automatiskt efter batterityp.

- - -

1. Ställ omkopplaren i läge -"Charge"

2. Sätt i batterierna. Se till att få rätt polaritet. Se markeringarna i batterifacken. Sätt i 2 eller 4 batterier. Den röda LED lampan lyser upp och indikerar laddning. Har 4 batterier satts i laddar laddaren först det ena paret först och sedan det andra. Den röda LED lampan blinkar för det paret som väntar på att laddas. Den gröna LED lampan tänds när laddningen är klar och övergår att blinka för att indikera att man skall ta ur batterierna.

3. För att ladda ur batterierna innan automatisk uppladdning tryck ned den gula knappen en gång. De gula LED lamporna tänds. När urladdningen är klar laddas batterierna upp automatisk.

4. För att få rekonditioneringsfunktion med 3 urladdningar/uppladdningar tryck ned den gula knappen i minst 5 sek. De gula LED lamporna tänds och de gröna blinkar. För att återgå till urladdning/uppladdning tryck in den gula knappen igen.[/log]

 

Fastän jag snokat runt på batteritillverkarens, Varta's, sajt fann jag inget ytterligare angivet om HUR batterierna skulle - och inte - skulle laddas.

 

Det kanske trots allt ska gå bra köra dem i min laddare, eller vad tror ni?

 

Och isåfall - ska jag urladda och ladda även innan jag använder dem första gången?

 

Redigering:Citat-taggarna ersatta av Logg-taggar. /Moderatorn

[inlägget ändrat 2004-03-04 01:49:41 av StefanJohansson]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu



×
×
  • Skapa nytt...