Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"Dum fråga" behöver inte ges ett "dumt "svar


HeL

Rekommendera Poster

Förra veckan fick jag hjälp av DieHard här på forumet med en för mig olöslig fråga. Tusen tack för det DieHard!!!

Självklart hade jag innan jag skrev mitt inlägg sökt på forum efter likande fråga men inte hittat något. Lars2w2 tyckte tydligen att det var en ovanligt korkad fråga för han gav mig ett "dumt" svar typ: "leta efter svaret på forumet..."

Tack kompis, jag är ingen idiot!Tänk på att ett problem som är enkelt för dig kan vara olösligt för en annan - personen i fråga behöver inte vara korkad för det!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack kompis, jag är ingen idiot!

Jag såg inlägget och jag har lite svårt att se varför du tycker att han idiotförklarade dig. Allt han skrev var ju:

Titta i det här forumet. Massor av trådar handlar om hur man rensar upp...

Jag kan inte tolka det som annat än ett förslag i största vänlighet om var du hittar lösningen. En enkel sökning på "Ganda" ger flera bra träffar. Även om det är självklart för dig så är det långt ifrån självklart för alla att man kan använda sökmotorn, jag tycker tipset var väldigt relevant.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utan att ha läst just den tråd som inlägget handlade om, så vill jag komma med ett par förslag som har varit självklara i newsgrupper sedan internets barndom.

 

Ibland kan folk surna till när man ser samma fråga dyka upp x antal gånger per dag.

 

Om man om frågeställare i forumet börja sitt inlägg med

Jag har sökt på forumet, men inte hittat någon lösning på mitt problem, nämligen...

eller

Jag har sökt på google, men...

så ökar ju chansen att just någon vill hjälpa dig med ditt problem.

 

En del har helt fel attityd

Min dator funkar inte! VAD ÄR FEL? Svara till min mejl: whoever@whereever.com

 

Ödmjukhet är aldrig fel. Särskilt eftersom detta är ett forum, och ingen helpdesk.

 

 

--

[Esc] BBB ADSL 8/1 Mbit/s

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så ökar ju chansen att just någon vill hjälpa dig med ditt problem.

 

Bäst är nog om man börjar alla inlägg med "Jag har sökt på google, eforum, microsofts hemsida, tillverkarens, hemsida, usenet, newsgruppen, manualen, readme-filen PDF:en, IRC, ICQ, susning.nu, nationalencyklopedien, frågat en kompis, letat under en sten, ringt fröken ur". Trots att någon rackare säkerligen sitter inne med svaret här på eforum.

 

Lik förbannat kan du ge dig på att någon frågar varför du inte frågade hunden/papegojan.

 

Det beror helt enkelt på att alla här på eforum säkerligen någon gång behövt göra en hel del av dessa saker och därför inte heller tycker att alla andra ska få gratistjänster hela tiden. Även om vi på eforum oftast är väldigt snälla så kan alla människor ha en dålig dag.

 

Mitt förslag är att du tålmodigt ignorerar såna kommentarer. Eftersom de som säger dem är precis lika trötta på att läsa samma fråga om och om igen som du är på att läsa att du bör söka på google eller i eforum istället. :)

 

/Janspeed

 

 

[inlägget ändrat 2004-02-19 17:16:38 av JANspeed]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller verkligen med [Esc].

 

Jag tror att många hellre hjälper någon som förklarar sitt problem, berättar vad han/hon försökt/sökt med men att han/hon nu kört fast, än att hjälpa någon som mer eller mindre säger "här är problemet, hjälp mig snarast!!"

 

Fast samtidigt måste man tänka på att alla inte är på samma nivå när det gäller datorer, de som inte är datorvana ser tex inte Arkiv/redigera-menyerna / skriv-ut/avbryt-knapparna osv.

 

 

Jag har inte läst inlägget det handlar om men det ser ut som att någon läst lite för mkt mellan raderna...

 

 

Ord tolkas olika av olika. Ord betyder olika för lika.

Det är helt enkelt ett under att vi förstår varandra ;)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu först ser jag detta:

ett "dumt" svar typ: "leta efter svaret på forumet..."

 

Hur du kan tolka det som att jag anser att din fråga är dum övergår mitt förstånd. Nån gav mig t.o.m poäng för just det svaret. En typ av svar som dessutom inte är ovanlig på Eforum, som alltså inte är ett Call Center där man kan kräva svar, utan man bara hjälper varandra.

 

Är det fel att svara med att rekommendera en sökning på Eforum eller i en tråd? Väldigt många frågor kommer mycket riktigt igen gång efter annan, ibland som två trådar efter varann. Då känns det lite märkligt att se att folk inte läser på innan dom frågar /B] på. Bläddra på skärmen kan väl alla?

 

Jag vill också, lite off topic, också komplimera Die Hard för den ihärdiga och tålmodiga pedagogiken i hans inlägg och den tålmodiga guidning han ger folk som har probs.

 

Glöm bara inte log-taggen...

 

[inlägget ändrat 2004-02-21 15:58:36 av Lars2W2]

Redigera taggar funkar forfarande inte, IDG...

[inlägget ändrat 2004-02-21 15:59:43 av Lars2W2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Lars2w2

Oj då.. nu var det visst jag som blev missförstådd i stället. Låt oss se det som en påminnelse om hur lätt det är att bli missförstådd när man fösöker fatta sig kort och desssutom i skrift. För mig är det så självklart att inte se Eforum som en help-desk/call-center - jag tog helt enkelt för givet att man letar efter liknande svar först - men jag kan förstå att ni som är veteraner blir lite trötta av att se "samma" frågor gång på gång. Jag kräver inget svar... det har var faktiskt första gången jag ropar på hjälp när jag inte hittar en lösning själv (sen medger jag att min fråga var kort... trodde det var bäst så!) Att jag faktiskt fick hjälp ser jag som en gåva... Jag hoppas att jag själv kan hjälpa någon gång när någon gått vilse i ett område där jag har mina special kunskaper...

För övrigt hoppas jag att jag slipper be om hjälp igen... ;)

Hälsningar HeL

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Hel!

Jag håller med dig..om man ställer en fråga så vill man ha svar och inte en massa påpeknaden om det en och andra..är inte forumet till för oss som behöver hjälp med ett och annat.

Tycker man att frågan är dum så kan man ju ge sjutton i och svara istället för att de en dum kommentar.

[inlägget ändrat 2004-02-29 23:36:14 av poas]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...