Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Brännare och Partitioner igen...

Tjabo1

Recommended Posts

Hej

Jag tänkte sätta in en brännare (32x/8x/4x) i burken och samtidigt göra fler partitioner av hårddisken (6,4Gb). Då vill jag gärna ha lite råd.

1. Är det nån vits att ha en vanlig CD-Rom kvar. RW-n har ju 4Mb buffert, kan man köra direkt cd-rom till cd-rw eller rekommenderas ändå att mellanlagra på hd?

2. HD primär master, HD2 primär slav, brännare sekundär master, ev cd-rom sekundär slav. Verkar det ok?

3. Partitioneringen med fdisk: c: 1,5Gb för W98 och program, e: 1Gb för det som ska brännas, f: "egna dokument".

Vidare d: cd-rom eller om denna utesluts, brännaren. Kommentarer?

4. Hur får jag till enhetsbokstäverna enligt ovan?

Hur väljer jag enhetsbokstäver för cd-rom och cd-rw?

Hoppas nån klyftig och hjälpsam kan ge mej råd.

Klas Karlsson

Vad beträffar CD-ROM, behåll den.

Jag har en billig 44x cd och det går utmärkt att bränna direkt..

1) Att behålla CD:n gör ju ingen direkt skada. Om du ska kopiera CD-skivor är det emellertid nästan alltid bättre att INTE bränna direkt från en CD till brännaren. Är originalet smutsigt/repigt/e.dyl. är risken tämligen stor att CD:n måste läsa om informationen, ibland flera gånger, vilket stör dataflödet från CD:n till brännaren. Vid normal användning av CD-läsaren märker man inte så mycket, men vid bränning kan det lätt förstöra bränningen. Att skapa en avbildning/image och bränna ifrån den är nästan alltid att rekomendera (HD:n är bättre på att leverera en jämn dataström än CD:n) det är annars väldigt lätt att man får buffer-underrun.

2) Helt okej faktiskt!

4) Högerklicka på ikonen 'Den Här Datorn' och välj 'Egenskaper'. Välj fliken som visar systemenheter (vad den nu heter). Leta upp t.ex din CD. Du har ett par flikar där vill jag minnas. Under någon av dem kan du välja enehetsbokstav. Du kan vara tvungen att fippla runt lite med hårddiskarnas och cd-spelarnas enhetsbokstäver (t.ex byta bokstav på cd:n för att kunna tilldela en hd den enhetsbokstaven, för att sedan byta bokstav på cd:n igen).

Lycka till.

Robert Kristensson2

Håller absolut med om att du ska ha kvar CD-läsaren, men absolut inte på samma kabel som brännaren. Då blir det ofta skit om du väljer att köra en CD copy utan mellanlagring. Jag skulle vilja föreslå:

Primär master: Hårddisk, C:

Primär slav: CD-läsare, I:

Sekundär master: Hårddisk, D:

Sekundär slav: CD-brännare, J:

Och då den extra partitionen som blir E:.

Varför I: och J:?

Personlig åsikt: om du leker med partitioner kommer cd-läsarens/brännarens enhetsbeteckningar att ändras. Vissa program lagrar var informationen hämtats, och söker endast där nästa gång programmet startas.

Varför CD-läsaren före brännaren?

En del program/spel (inte många, tack och lov) kräver att CD:n ligger i den första tillgängliga CD-läsaren, och det är mycket roligare om den är snabb. I och för sig är ju inte 32x fy skam, men jag vet inte hur snabb din vanliga läsare är.

Fint med många synpunkter, det är roligt.

Till att börja med så läser både cd-rom och brännaren med 32x så spela kan jag göra från brännaren i så fall.

Enhetsbokstäverna har jag tagit till mej och får fundera på hur jag vill ha det. Tack för det.

Kablaget då..jag har hör tidigare att brännaren bör ligga före cd-rom om de sitter på samma kabel.

Och just genom att ha dem på samma kabel skulle jag då undvika "skit" (buffer underrun t ex). (??)

Teorierna är visst många och jag lyssnar på allt.

Jens Kinnula

Tjenare!

Vill bara göra ett inlägg vad gäller brännare och cd-rom på samma ide-kanal...(brännare master, cdrom slave)

Jag har kört så i snart ett halvår och bränt kanske 100 skivor och inte misslyckats en enda gång.

Jag tycker att det är viktigare att inte göra ngt annat medans man bränner, det tar ju ändå bara ca. 20 min att bränna en full skiva (4x brännare) och jag har då i alla fall inte så bråttom att jag inte kan vänta den tid det tar med att göra ngt annat

//Jens

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...