Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Abit NF7-S , Windows XP and Serial ATA striped set


|anders|

Rekommendera Poster

Hejsan!

Försöker installera WinXP på ett raid0 set av SATA hårddiskar, men datorn hänger sig ungefär när man kommer till partitioneringsmenyn. Säger "ungefär" då det varierar hur ångt jag kommer, men oftast hinner jag till "Setup is starting windows" innan datorn slutar svara.

 

Detta är den hårdvara jag försökt med:

Abit NF7-S motherboard

BIOS Award 6.00PG 10/09/2003 nVidia nForce 2.2

AMD Athlon XP 1900+ cpu

Silicon Image 3112 sata controller 4.2.12

2 * Seagate Barracuda 7200.7 80GB sata ST380013AS

2 * 256 TwinMOS DDR pc 2100

 

Någon som har liknande problem? Har sett någon nämna trasigt moderkort men vill hoppas att jag slipper byta.

 

/Anders

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis när windowsinstallationen startas så står det nåt i stil med att man ska trycka på F6 (eller vilken det nu var) om man vill lägga till drivrutiner.

Gör det och stoppa i disketten för SATA kontrollern som följde med moderkortet. Om du inte har gjort det vill säga.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, jag uttryckte mig klumpigt. Jag har givetvis hämtat drivrutinerna för SATAkontrollern innan jag försökt installera. Har laborerat lite med minnet, och kan genom att installera endast ett DDRminne i DIMM3 lyckats få datorn att formatera disken och påbörja installationen - men den hänger sig mellan 44 och 94% av kopieringen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då vart det klurigare :/

Har varigt med om samma problem tidigare, men då var det en bios-uppdatering som behövdes. Men jag tror inte att det är lösningen till ditt problem.

 

Du kan testa memtest för å se om minnet strular:

http://www.memtest.org/

Där kan du ladda ner en .iso fil som du kan bränna och boota ifrån.

 

Annars är det väl bara att byta ut del för del tills det fungerar eller tills bara moderkortet är kvar :(

 

[inlägget ändrat 2004-02-19 22:01:48 av tjoff]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...