Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Ingen dualboot

.sun

Recommended Posts

Skaffade ny hårddisk (IDE) och installerade XP på denna. Tidigare hade jag Win98 på en SCSI-hårddisk. Trodde i min enfald att jag var smart som kopplade bort SCSI-disken innan installation, men nu visar det sig att i boot.ini på XP så finns bara XP som alternativ (inga andra OS fanns ju vid installation).

Så nu får jag inget val vid boot, XP drar igång automatiskt. Hur får jag smidigast in Win98 som ett alternativ?

För det första kör jag XP Pro eng, så jag tog Properties på My Computer, klickade på Advanced, och sen på Startup and Recovery Settings. Där finns bara XP Pro att välja på i listan. Jag kan naturligtvis redigera boot.ini manuellt, men har ingen aning om vad jag ska skriva för att Windows 98 ska dyka upp i listan. Så här står det för XP:

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

Eftersom 98 ligger på en SCSI-hd tror jag inte att det bara är att kopiera och ändra.

Prova en fräckis: Lägg till

multi(0)disk(1)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows 98" /fastdetect

i boot.ini och se förstås till att du får välja system.

Innanför citattecknen kan man skriva ungefär vad som helst, det är strängen multi.. som systemet läser av.

Ettan pekar förhoppningsvis ut din SCSI, men jag är inte bra på den syntaxen. Nån annan kanske vet?

Rådet ges u.p.a...

Du får poäng för det första länken, men den andra verkade rejält omständig, plus att man ändå måste använda installations-CDn. Enl andra tips här på Eforum ska det tydligen räcka med att boota från CD och köra Repair XP. Så då slipper man en massa manuellt harvande.

Låter som en fräckis värd att prova - har dock inte haft möjlighet än. Du får dock poäng i förskott (men jag vill ha tillbaks den ifall det inte funkar ;-)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...