Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Vad är "DEC21143 based adapter"

Westin

Recommended Posts

Har Dlinks DSL-504G och fått Internet att fungera men inte LAN-funktionen. WXP-datorn känner av W98-datorn men inte tvärtom.

Har hittat att kabelanslutningen till W98 går via något som heter "PCI Fast Ethernet DEC21143 based adapter". Vet någon om detta verkligen är ett nätverkskort eller kan det vara något annat som möjliggör Internettrafik via DSL-504 utan att fördenskull klara av LAN:funktionen.

Hoppas på svar

Ronny

• 2 weeks later...

Morsning!

Jag sitter också med en DLINK DSL-504G men får inte Internet att fungera. Hur har du ställt in ditt modem?

Jag har ett Istream abonnemang från Bostream.

Tacksam för hjälp!

XP:s brandvägg ej aktiverad.

Men nu har jag faktiskt fått igång LAN:et ändå. Tro inte att Windows XP:s konfigurering via diskett fixar allt i W98. Jag vet inte om det är så här man skall göra men så här har jag till slut löst det:

Efter att man kört XP:ns konf. diskett för skapande av LAN så har jag skapat användarkonton på båda datorerna med samma användarnamn och lösenord. (hade inga konton innnan) Klickat behörighet på resursnivå under fliken behörighet-nätverk-kontrollpanelen. När båda datorerna är inloggade på dessa konton känner de av varandra.

Nästa problem var skrivardelning. Har skrivaren ansluten till XP:n. Detta löstes (förutom utdelning av skrivare) genom att man från den dator som saknar egen skrivare (i mitt fall W98:an) klickar sig fram till skrivaren på den andra datorn. När man försöker öppna den säger den att skrivaren inte är installerad. Földaktligen så gör man då det och då med den drivrutin som passar W98:an.

Här har jag antingen missuppfattat det eller så är instruktionerna i XP:n felaktiga. Jag fattade det som att båda datorerna krävde drivrutiner för sitt eget OS och dessutom även för den andres OS. Detta behövdes inte i mitt fall i alla fall. Skrivaren fungerar perfekt på båda datorerna. (XP:n har givetvis sin drivrutin till skrivaren sedan förut) Hoppas någon har nytta av dessa rader.

Ronny

Efter att man kopplat ihop datorerna med 504:an och slagit på detsamma så öppnar man Explorer och skriver 192.168.0.1 och trycker enter. Skriv admin både som användarnamn och lösenord.

D-link har en telefonsupport till grundkonfigurationen på tel. 020799580.

När det gäller övriga frågor t.ex. brandvägg o dyl. mailsupport: adslsupport@dlink.se tror jag det var.

Kan som ett tips nämna att det finns två typer av brandvägg i 504an Om du går in i "Services" - "Firewall" där kan du aktivera "Attack protection" och "DOS Protection" som ger ett visst skydd mot vissa typer av attacker. Avsluta med submit (längst ner på sidan)

Sedan har du också en mer avancerad funktion i IP Filter som du hittar i "Services" - "IP Filter" I rutan "Security level. Detta har jag hittills avstått för jag får det inte att fungera riktigt.

Efter alla ändringar avslutar man med att klicka på Admin-länken därefter "commit och reboot" och klicka på commit. Då ska alla andringar vara sparade vad jag förstår.

Mailsupporten svarar om du har tur och definitivt inte direkt.

Ronny

[inlägget ändrat 2004-02-25 14:21:46 av Westin]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...