Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ljudkort till musikskapande


virtuosen

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Jag sysslar en del med musik, och tänkte göra detta även på datorn. I den sitter det ett "Soundblaster Live! 5.1 Digital", och jag tror väl att det kortet är i klenaste laget.

 

Tips på något bra men inte för dyrt ljudkort en musiker kan skaffa? (spelar en hel del, dock ej på datorn, ännu skall väl tilläggas.)

 

/Virtuosen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ju ett Creative-kort redan.. Iofs. 16 bit, men ändå..

 

Är inte Audigy-korten bara "falska" 24-bitarskort som jobbar med 16 bitar internt? Och så kan man väl inte spela in med 24 bitar? Läste det nånstans..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta Audiophile 24/96 är ett proffskort för ett överkomligt pris, mycket billigare får du inte ett sådant här kort för;

 

http://www.m-audio.com/index.php?do=products.main&ID=adf95efc30b88aba043fa8b83343bfb8

 

Finns att köpa bla här;

 

http://www.inetdata.se/produKt.asp?p=6303571

-------------------------------------------------

"What we were after now was the old surprise visit. That was a real kick and good for laughs and lashings of the old ultraviolence"

-Alex DeLarge in "A Clockwork Orange"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för alla tips! Ljudkortet för 199 dollar verkar ju vara väldigt intressant.. Borde väl bli cirka 2000 med svensk moms. Klart rätt prisläge och funktioner!

 

De andra korten som det tipsats om är också intressanta, men verkar mera vara "allroundkort", vilket heller inte är helt fel. Skall fundera på vad det blir. (Soundblaster Live!-kortet fungerar hyfsat bra, men känns lite amatörmässigt..)

Tackar för hjälpen!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TerraTec korten är som du säger lite "allroundkort" men fungarar utmärkt till musuk. Personligen föredrar jag terratec i "studio" då jag upplever ljudet lite renare varmare.

 

Korten hadde dock problem med drivrutiner vid lanseringen och fick rykte om sig att fungera dåligt med vissa program, det har man löst.

 

Dock bara de två jag hänvidsade till (samma kort med, utan front låda)

 

Det billigare är väldigt lika Delta Audiophile 24/96

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för alla tips! Ljudkortet för 199 dollar verkar ju vara väldigt intressant.. Borde väl bli cirka 2000 med svensk moms. Klart rätt prisläge och funktioner!

 

Om du menar Audiophile 24/96 så kostar den exakt 1695 sek ink moms på inetdata om du klickar på den andra länken i mitt inlägg ;)

 

-------------------------------------------------

"What we were after now was the old surprise visit. That was a real kick and good for laughs and lashings of the old ultraviolence"

-Alex DeLarge in "A Clockwork Orange"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...