Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Lösenordsskydd - Dölja kod

Jofa

Recommended Posts

Hej!

Har precis börjat snickra på en privat hemsida och har stött på ett litet aver. Har lagt in ett skript som gör att jag kan dela ut olika användarnamn och lösenord och styra dem till de sidor som jag vill att de skall ha tillgång till. Det här är kanske "basic" men iaf när man högerklickar på "visa källa" så syns ju hela koden där med alla lösen och passwords! Nu undrar jag: Går det att dölja detta?

Mvh/Johan

Om scriptet är klientbaserat typ javascript eller VBscript så kan du inte dölja det.

Använder du dig av ett serverbaserat språk typ asp, php, jsp eller cgi/perl så går det.

/Janspeed

Hej Janspeed!

:) Hmm... jo det är ett javaskript. Misstänkte att det hela var lite för enkelt. Funkar de andra på tex Passagens webserver och är det mycket mer invecklat än javaskripten? ;) Är ju inte så driven på programmering... Tacksam för tips och var man kan få tag i färdiga skript av den typ du nämner.

Mvh/Johan

Script typ ASP, PHP, JSP och CGI/Perl kräver att "tolken" är installerad och kan köras på webservern. För dessa språk körs innan den färdiga HTML-sidan skickas till besökarens webläsare.

Tyvärr så kräver de flesta operatörer som erbjuder detta betalt för såna tjänster. Så har du ett billigt eller gratis abbonnemang hos passagen så är det ganska troligt att de inte har dessa tjänster.

Hämtat från FAQ:n

F: Stödjer Passagen SSI, FrontPage, Dreamweaver, egna CGI-script eller ASP?

S: Nej, pga säkerhetsskäl så gör vi inte det.

/Janspeed

det finns en bra, men även osäker lösning. det är att du länkar till javascriptet. alltså du har inte javascript koden i själva html filen. jag minns inte riktigt hur koden ska vara men du kanske vet hur man gör det

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...