Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Alternativ till MAILsweeper


Anp

Rekommendera Poster

Vi har tvättat inkommande epost med Clearswift's MAILsweeper for SMTP på jobbet sedan ett halvår tillbaka. Jag upplever att den har vissa brister. Den klarar inte HTML-mail särskilt bra.. alls. Den kan inte lära sig av sina misstag, utan man får själv korrigera en lista med viktade nyckelord. Det medför å andra sidan att man har järnkoll på hur den fungerar. Men det blir ju desto mer arbete med att upprätthålla ett effektivt spamfilter.

 

Jag installerade K9 hemma häromdagen. Vilket program! Helt fantastiskt. Man behöver inte anstränga sig alls för att det skall fatta vad som är spam och inte spam. Jag hade önskat att MAILsweeper fungerade på ungefär samma sätt..

 

Är det nån som vet vad jag jagar får något?

Stort tack på förhand.

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kört med MailWasher Pro en längre tid.

Tog Pro på en gång, för då kan jag köra med flera mailkonton.

Ett suveränt program även det här, du förhandskollar allting direkt på respektive mailserver direkt, du kollar alltså hela mailen, sedan väljer du att deleta eller att spara, därefter hämtar du hem dom du verkligen vill ha.

Den kan också lära sig vartefter vad som är vad, i alla fall till 95%.

 

Hur K9 fungerar vet jag inte, kanske kan vara värt att pröva?

 

Har du någon länk till det?

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur K9 fungerar vet jag inte, kanske kan vara värt att pröva?

K9 är fantastiskt, jag har kört det sedan april/maj 2003 då det var på betastadiet och jag har sedan dess en träffsäkerhet på ca 98,7%. Nollade en statistikmätare (det finns två) vid nyår och av de dryga 1500 mail som kommit sedan dess har ett enda spam sluppit igenom, inga önskade mail har dock klassats som spam.

 

Länken: http://www.keir.net/k9.html

 

/Stefan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt om K9 resp Mailwasher man ser här på Eforum handlar om nöjda kunder som pushar för det man själv kör. Har nån testat bägge?

 

Själv rekommenderar jag alltså Mailwasher pro...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Stefan, ska kolla och göra en test jag också, alltid värt att prova för att kunna jämföra.

 

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste du vad Anp skrev i sitt inledande inlägg?

Det gjorde han nog, och där står det inget om Mailwasher utan MAILsweeper ;)

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Den här helgen har jag ägnat några timmar åt att installera SpamAssassin.

Jag valde FreeBSD som OS och Exim som MTA. FreeBSD är jag van vid men Exim var en ny erfarenhet. Det var dock inte särskilt besvärligt att få det hela att snurra.

 

SpamAssassin var lite bökigare.. Det blev tokigt med bayes-filerna. De hamnade i /root/.spamassassin, men spamd letade efter dem nånstans i /tmp. Det gick bättre när jag fick specat bayes_path i local.cf. Sen pumpade jag SA full med 1600 spam- och 600 "ham"-mail som jag hade liggandes, för att träna upp den :)

 

Eftersom SA saknar ett trevligt GUI, och eftersom jag inte vill totaldräpa all spamklassad mail, och eftersom jag inte vill behöva be mina användare att sätta upp regler för att ta hand om spamklassad mail, och eftersom MAILsweeper har ett ganska trevligt GUI så har jag valt att köra bägge.

 

Exim/SpamAssassin tar första stöten. Är det spam så taggas ärenderaden med *SPAM*. Därefter skickas mailet vidare till MAILsweeper som kollar ärenderaden efter just *SPAM* och lägger skräpet i en egen karantänmapp för vidare "undersökning". Är det inte spamtaggat så har MAILsweeper en egen uppsättning regler som f.ö. är ganska verkningslösa vid det här laget. Hittar den inget så skickas det vidare till min riktiga mailserver.

 

Förhoppningsvis kommer man känna sig varm i kläderna efter sommaren nån gång, och kanske kanske kan avpolletera MAILsweeper på nåt sätt.

 

Hela FreeBSD/Exim/SpamAssassin rullar f.ö. i en VMware-testmaskin just nu, men det är ju lätt att flytta till en VMware-server när lusten faller på.

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

En liten uppdatering.

 

Sen i somras har antalet mottagna mail per vecka ökat från ca 10.000 till 30.000, vissa veckor till och med 35.000.

8.000 av dessa släpps igenom till vår riktiga mailserver, resten stoppas. Av dessa 8.000 är gott och väl 25% skräp som slinker igenom. Jag brukar inleda varje dag med att gå igenom inkomna skräpmail och skicka ett urval av dessa genom SpamAssassin på nytt med flaggan --spam, men det hjälper inte längre, det slinker fortfarande igenom lika många.

 

Kan det vara så att spamskörden är för stor för SpamAssassin eller kan det vara nåt annat fel?

 

Lite trist är det för i början fungerade det ju perfekt, med endast ett fåtal insläppta skräpmail. Men då hade vi ju inte dessa mängder heller..

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...