Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Åter till Mac?


Fredrik W

Rekommendera Poster

Hej på er. För ett drygt år sedan fick jag en "personal-PC", och sedan dess har min gamla Mac (Performa 630) blivit stående i en hörna. Mitt landsting hade bara PC att välja på. Nu ska jag byta jobb, och komer att kunna få en Mac om jag vill. Eller PC. Vi har massor med program till PCn, inkl en del hembrända förstås. Alla barnens kompisar har PC, ingen har Mac. Ge mig fem goda skäl att byta tillbaka till Mac!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv har jag en gammal PC (IBM PS/1) och två Macar (8500 och G4). Jag fick erbjudande om personalköp, men bojkottade det eftersom Mac inte fanns. Jag kan ge följande skäl till ett byte:

 

*Högre prestanda än x86-datorer (http://www.byte.com) plus andra mätningar.

 

*Längre livslängd (gamla PM7100, 8100 kan användas idag, med G3 och G4-kort t.ex)

 

*Smidigare operativsystem som är enklare att hantera.

 

*Bra utbud av kvalitetsprogram (inom t.ex grafik och annat)

 

*Multimedia-förberedd på ett bättre sätt än PC:n (FireWire och AV-ingångar standard bl.a, beroende på modell).

 

Vill du ha en dator att arbeta med rekommenderar jag Mac. Vill barnen spela fungerar ju dels personal-PC:n och dessutom finns PC-kort till Macen som ger två datorer i en.

En gammal Performa 630 har inga som helst likheter med dagens Macar, så därför är det inte rättvist att bedöma Macen utifrån denna. Om du blir erbjuden en G4 rekommenderar jag ett köp, eftersom det är en suveränt snabb dator. En iMac duger också, även om den har sämre utbyggnadsmöjligheter.

Programutbudet till Macen är utmärkt (har själv inte märkt några brister), men det är främst postorder och Internet-handel som gäller då man ska köpa mjukvara. Inte heller spelutbudet är "dåligt", men även där gäller det: köp på postorder.

 

Den längre lisvlängden som Macen har gör att den kan användas längre. Som ett exempel kan jag ta min 8500. Den lanserades 1995 och år 2000 kan jag fortsätta använda den med moderna program som InDesign och GoLive. Jag kan dessutom uppgradera till G4 och få ut toppmoderna prestanda.

En Pentium 133 från samma år klarar inte att köra så moderna program och uppgradering av en sådan kräver betydligt kostsammare investeringar än Macen.

 

Den långa lisvlängden hos Macen gäller dock PowerMac. Performa och iMac är tyvärr hopplösa vad det gäller utbyggnad, så det är en PowerMac som är lämpligast.

 

Tittar man på operativsystemet kan man konstatera att Mac OS är smidigare att hantera och felsöka än Windows. Dagens version 9 är på väg att ersättas av Mac OS X, ett av marknadens modernaste system (tillsammans med Linux och BeOS). Jag kan därför rekommendera en ny Mac med Mac OS 9 (byt sedan till OS X) och njut av den höga prestandan, det smidiga handhavandet och den långa lisvlängden.

 

För spelanvändning fungerar Macen bra, även om det krävs lite andra inköpsvägar, som jag nämnt. Mitt intresse är simulatorer för civilflyg och de bästa på marknaden, X-plane och Virtual Wings finns till Macen bl.a.

 

Det att barnens kompisar har PC är inga problem, eftersom det är lätt att hantera PC-formaterat lagringsmedia i Macen. Filer och annat fungerar hur bra som helst.

 

Jag rekommenderar som sagt en Mac och eftersom PC:n ju är kvar får du ett bra komplement. Jag kan ta upp fler fördelar med Macen, men det kan jag ta senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik K Olofgörs

Okejrå, fem hejdlöst seriösa skäl att go Mac go go go Mac go:

 

1. En tangerine iMac ser mycket bättre ut bredvid ett frikostigt tilltaget glas grappa än vad en fånig PC-box gör.

 

2. Om du väljer Mac kommer du att ständigt behöva försvara ditt val för kamratkretsen och det finns inget som stärker ens ego så mycket som det.

 

3. En iMac är tyst. Bra när man lyssnar på Albinoni. Eller Dolly Parton.

 

4. Mac OS X. Strunt i ändringarna under huven, bara bjud in grannskapet och låt dem börja slicka skärmen. Ta betalt. Bli miljonär.

 

5. Douglas Adams använder Mac, Dostojevskij skulle ha använt PC om han kunnat, och senast jag kollade var Doug mycket roligare än Fjodor.

 

There you go :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*fnissar åt Henrik*

 

Jag kan egentligen bara hålla med Matts-Erik. Får du möjlighet att välja så du definitivt begära en G4:a!

 

Tänk vilka möjligheter du har med Digital Video när du kan redigera direkt i datorn till exempel. Göra proffsiga hemvideor med läckra övergångar och texter och musik. Kostar inte mycket heller och är mycket smidigare än att göra detta på en PC.

 

När det gäller PC-program är det ett bra sätt att göra som Matts-Erik föreslår att sätta in ett riktigt PC-kort. Det finns också billigare alternativ som Virtual PC från Connectix, som är väldigt snabb och kraftfull på en G4:a. Det enda du inte riktigt får bra prestanda på är 3D spel, men annars funkar den som en PII eller till och med PIII.

 

De flesta barnprogram på dator är Mac/PC så där spelar det absolut ingen roll vilken dator du har.

 

Fräckhetsfaktorn i en Mac är dessutom jättehög, bara det är nästan ett argument. Dina ungar kommer att bli helpopulära med den läckraste datorn i kvarteret. :)

 

Men som sagt, läs igenom Matts-Eriks inlägg en gång till. Otroligt bra argument som jag håller med till 100%.

 

Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren! Jodå, jag känner nog argumenten. Mitt eget största argument är att det känns som om jag tappat kontrollen över min PC. Den hänger sig allt oftare, och jag begriper mig inte på operativsystemet och alla dessa filer som strös ut överallt. På Macen kunde man bara ta bort tilläggen, plocka tillbaka dem ett efter ett och se vilket som strulade. Mac OS uppbyggnad stämde bra med min intuition, och det gick ofta att gissa sig fram och hamna helt rätt.

 

Matts-Erik skriver . "Det att barnens kompisar har PC är inga problem, eftersom det är lätt att hantera PC-formaterat lagringsmedia i Macen. Filer och annat fungerar hur bra som helst. " Jo, jag vet, men kompisarnas program går inte att köra på Macen. Eller så gör de kanske det med Virtual PC.

 

Ett annat problem är att det nog inte blir en G4 utan en något äldre modell, eftersom jag antagligen får "överta" någon annans treårskontrakt "halvvägs". VIlket iofs kan betyda att jag får köpa ut den billigt inom kort. Vi får se, men era svar har fått mig klart mer Mac-sugen! /Fredrik Wannheden

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska du ta över en äldre Macintosh kan jag rekommendera följande modeller:

 

PowerMacintosh G3/266 - 366 (grå modell)

PowerMacintosh G3/300 - 400 (blåvit modell)

PowerMacintosh 9600/200, 200MP (multiprocessor), 300 och 350

PowerMacintosh 8600/200, 250 och 300

PM 8500/120 - 180

PM 9500/120 - 200 (eller 180MP, multiprocessor).

 

Troligen är det dock en grå G3, av tidsrymden du nämner, men de nämnda datorerna är alla Apples bästa maskiner som har höga prestanda, utmärkta för multimedia, goda utbyggnadsmöjligheter m.m.

 

Det finns dock vissa detaljer att tänka på. Fr.o.m de blåvita G3:orna har Apple tagit bort serieportarna och ADB-portarna (finns dock kvar på bw G3). Istället finns USB och FireWire, vilket gör att äldre tillbehör till äldre Macar inte fungerar direkt. SCSI går däremot att få med ett kort. I de äldre Macarna är denna anslutning standard, medan det är tillval till blåvita G3:or och G4:or.

 

De PowerMacar som jag nämnt har tre PCI-kortplatser, förutom 9000-modellerna som har sex. Bordsmodeller finns också och i de äldre serierna hette dessa 7500, 7600 och 7300. Den förstnämnda har 601-processor, men det kan lätt uppgraderas till G3. 7600 har en 604 och 7300 den förbättrade 604e. Samtliga modeller har samma dotterkortplats, vilket gör att uppgraderingskort för t.ex 9600 fungerar i en 7500.

 

Det finns dock ett undantag:

köp inte begagnade kort från 8600/250, 8600/300, 9600/300 eller 9600/350 (d.v.s kort med 604e-processor med dessa frekvenser från dessa maskiner). Dessa kort fungerar inte i andra PowerMacar, eftersom Apple ändrade konstruktionen. Kortet passar dock rent fysiskt.

 

G3-macarna har ZIF-platser för processorn, men går att uppgradera ända upp till G4. Det gäller alla modeller av PowerMacintosh G3 oavsett om de är grå eller blå.

 

PC-kompatibiliteten kan lätt lösas med ett OrangePC-kort. Detta är ett PCI-kort med en x86-processor som gör att man får en komplett PC i Macen. Man installerar kortet, installerar programvaran som följde med och skiftar mellan Mac- och PC-läge med en tangenttryckning. På det sättet kan man låta Macen göra en beräkning t.ex, växla till PC:n och starta något annat o.s.v. Barnen kan lätt spela sina spel på dessa PC-kort, eftersom vissa modeller har inbyggda 3Dfx-kretsar. Sådana kort finns till Macen också och väljer man en sådan lösning kan man köpa ett PC-kort som "lånar" Macens grafikkort till sin egen skärmvisning.

 

Virtual PC är en ren mjukvaruemulator som ger sämre prestanda än ett PC-kort. Den duger dock för att köra nyttoprogram, men PC-kortet är bättre till riktigt krävande uppgifter. På en äldre Mac är nog ett PC-kort bäst.

På min 8500/120 kan jag få ut prestanda motsvarande en 40 Mhz 486:a med Virtual PC. En G3-baserad Mac (ex. Motorola StarMax Pro 6000 eller PM G3) med 300 Mhz processor kan köra PC-program med samma prestanda som 166 Mhz Pentium. Ett test som visade detta såg jag hösten 1997, så siffrorna är lite gamla. För att Virtual PC ska vara njutbart bör man ha minst en 300 Mhz G3 eller snabbare. Är Macen långsammare/eller spelanvändningen viktig är PC-kortet att föredra.

 

Det finns dock fällor man kan falla i, vilket händer om man drabbas av "fel" Macintosh. "Felaktiga" Macar är:

Alla Performa med PowerPC, 52xx, 62xx, 63xx, 53xx, 5400, 6400, PowerMac 6500, 5500 och till viss del PM 4400. Orsaken är att de har sämre utbyggnadsmöjligheter än de PowerMacar jag nämnt, samt att deras prestanda är dåliga. Exempelvis är en PowerMacintosh 8500/120 snabbare än en Performa 6400/200. Det går att uppgradera 6400, 6500, 5400, 5500 och 4400 till G3 via platsen för L2-cache, men det är en långsam lösning. Resultatet blir helt enkelt inte lika bra som med en PowerMac.

 

På OS-sidan kan man konstatera att det mest framtidssäkra valet är minst en PowerMacintosh G3. Dessa kan köra Mac OS X direkt, vilket äldre Macar inte kan. Troligen kommer dock en patch som möjliggör X på ex. 8600. Har du inget behov av Mac OS X utan klarar dig med OS 9 fungerar alla PowerMacar jag nämnt utmärkt.

 

Meddela gärna vilken Mac-modell du har blivit erbjuden att överta, så kan alla på forumet ge mer konkreta råd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan som sagt bara hålla med Matts-Erik men vill gärna tillägga att om du råkar på en äldre PowerMac som till exempel PowerMac 9600 kan du med några enkla slantar (det har blivit mycket billigare nu) uppgradera till ett G3 eller G4:a kort.

 

8xxx/9xxx bygger på dotterkort som byts ut. Ett bra kort som jag själv har till min PowerMac 9600 är ett CarrierZIF-kort som gör att jag kan byta ut själva CPU:n (går till och med att ta över processorn från en ZIF-baserad G3 eller G4:a som ska uppdateras). Jag satte i en G3:a på 400 MHz... Mums!

 

Om det är ett måste att dina barn vill köra spel som kompisarna har så kolla gärna begagnat-marknaden efter Orange PC-kort, då får du en riktig PC i datorn.... men jag är fortfarand rätt förtjust i VPC men som sagt den funkar inte så bra till spel. Jag tror (gissar här) att ett Orange PC-kort kostar från 5.000:- och uppåt. Så i princip är det ju ett billigt sätt att få två datorer i en.

 

Lycka till!

Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla råd! Nu ska jag bara försöka ta reda på vilka datorer det är frågan om. Om det är ett "gammalt" avtal jag ska ta över så är det ju viktigt att få veta vad "utköpspriset" blir så småningom (om det går att veta nu) samt hur det är med utbyggnadsmöjligheter.

 

Är ni riktigt säkra på att det här med Orange PC är ett smärtfritt sätt att få en PC i sin Mac? Inga kompatibilitetsproblem? Kommer jag att kunna köra Internet från min inbyggda Orange PC (min dumma bank Handelsbanken har ljugit och utlovat Macstöd i tre år nu men ännu inte fått fram något)? Finns det portar får t.ex. joysticks och rattar a la PC på dessa kort? (URsäkta att jag gör det lätt för mig och fråga er istf att kolla upp själv...!)

 

mvhfw

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har personligen inte kört Orange PC men min bästa kompis har en i sin maskin och den går som tåget. Jag tror dessutom att kortet utnyttjar alla portarna på datorn (inklusiva modemet) så du ska kunna surfa på webben via PC:n också. Annars går det ju att lägga in Virtual PC i Macen och dela på internet via den istället.

 

Själv har jag FöreningsSparbanken som har en liten säkerhetsdosa istället. Väldigt smart eftersom jag då slipper diverse inkompatibla program utan jobbar direkt i webbläsaren och knappar in mina säkerhetskoder.

 

Tror inte att det finns särskilda portar till kortet, har faktiskt inte ens tänkt på hur de ser ut, men jag tror Instant Data (http://www.instantdata.se) säljer Orange PC kort, du kan ju kolla hos dem.

 

Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...