Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Cd-brännar problem


tompa40

Rekommendera Poster

Hejsan

 

Har nyligen köpt en Cd-brännare LG CD-RW 52X32X52 IDE BULK

eftersom den gamla också en LG inte fungerade med winxp, så sa iallafall en kille som håller på med datorer den var från augusti 2001. Problemet då var att datorn tog ungefär 5 minuter på sig att starta och 5 till 10 minuter att kunna använda sig av ett program när man väl kom in.

När jag tog ut cd-brännaren så startade den normalt alltså på 50 sec.

 

Nu till mitt problem det blev inte bättre av att köpa en ny brännare för nu kommer jag inte in alls, skärmen är svart, jag väntade upp till 15 minuter utan att komma in, sen så kopplade jag ur min nya brännare då kom jag in på en gång. Vad kan vara fel? när brännaren kom så stog den på master så jag ändrade till slave kan det vara felet?

jag har Winxp pro 512ddr geforce 3

 

Hoppas förtvivlat på svar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan S Stenström

Det beror på var du har satt IDE-kablarna. Om HDD:n är master på IDE 1 kan (skall) du sätta brännaren som slave. Brännaren får inte vara master om HDD:n är det också. Helst skall brännaren vara på IDE 2 om det finns. Som master. Kolla att allt det stämmer och gå in i BIOS när datorn starta upp för att bekräfta var enheterna sitter.

 

 

mvh johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan S Stenström

Det har ingenting med Nero eller något annat brännarprogram att göra. Du behöver inte ha något brännarprogram i datorn. Den skall starta utan problem i alla fall. Det verkar vara något med enheter som inte kommer överens med varandra.

 

 

mvh johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar, det verkar lite invecklat för en som inte är så van som jag.

Cd-brännaren sitter under cd-romen är det IDE 2?

Vad menar du med HDD:n?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har varit in på BIOS nu och så här står det.

Primary IDE master st380021a

Primary IDE slave st380021a

Secondary IDE master Nec dvd-rom

Secondary IDE slave not detected.

 

Jag har kopplat ur cd-brännaren kanske därför som not detected står.

 

Kan primary IDE vara min daemon tools?

 

MVH Tommy

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IDE är den breda gråa kabeln som man kopplar ihop moderkort med fysika enheter med. Följ IDE kabeln från din HDD ( hårddisk) till moderkortet å kolla om det finns ett uttag å sätta in en till IDE kabel, som då alltså blir IDE 2

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

primary IDE är din hårddisk. enligt BIOS har du två likadana hårddiskar, stämmer det?

 

[inlägget ändrat 2004-02-11 12:34:30 av toddys]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det stämmer jag har 2 st exakt lika 80giggare,

den ena master och den andra slave.

Du säger att man ska följa den grå kabeln du menar alltså att cd-brännaren inte fungerar så som det ser ut nu? betyder inte secondery IDE, IDE 2?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dom sitter på två olika IDE så det är som det ska. men har du kanske missat å bygla brännaren till slave

 

[inlägget ändrat 2004-02-11 13:10:58 av toddys]

[inlägget ändrat 2004-02-11 13:11:59 av toddys]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan S Stenström

Låt DVD-enheten på IDE två vara slave och ha brännaren som master där.

Du har alltså två hårddiskar på IDE 1 och tidigare en DVD på IDE 2?

 

 

 

mvh johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

när brännaren kom så stog bygeln till höger och det stod ingenting om det var master eller slave, på min gamla brännare så stod den i mitten så jag byglade om den så den hamnade i mitten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag har två hårddiskar på vardera 80 gigg, den ena slave och den andra master. Kan jag använda min brännare som dvd om ja då behöver jag alltså ingen Dvd-rom. om jag ska använda min dvd-rom som slave och brännare som master är det bara att bygla om dom då?

 

MVH Tommy

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan S Stenström

Det är ganska vanligt att det är otydligt var byglarna hör hemma. Det finns tre alternativ. Master, slave samt cable select. CS kan i en del fall användas av två enheter på samma IDE. Enheten som används är tillfälligt master då och den som inte är det är slave. För det mesta har man slave eller master. Kolla på brännarens hemsida om du inte kan uttyda var slave och master är. Kan finnas en liten etikett ovanpå. Man kan också titta väldigt nära i direkt ljus.

 

 

mvh johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja det är bara å bygla om dom, men cd-brännaren kan inte läsa dvd-skivor. så den måste du ha kvar om du vill använda dvd-skivor. men cd-brännaren funkar precis som en vanlig cd-rom men med den extra funktionen att du även kan bränna cd-skivor

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så om jag sätter bygeln på CS så kanske allt fungerar?

Det som är märkligt i denna soppa är att problemen dök upp i samband med att jag lämnade in min pc första gången, den var trasig pga överhättning innan dess fungerade allt på min win98.När jag fick tillbaka min Pc med mitt nya moderkort så fungerade allt utom Cd-brännaren, jag for in till killen som hade satt ihop min pc, han började koppla bort saker för att se varför den startade upp så långsamt. Han kom fram till att det var brännaren som inte var kompatibel med winxp jag var där själv och fick se att den startade upp snabbare när cd-brännaren var urkopplad. Han sa att det bara var att köpa en ny och nu står jag här än en gång med en brännare som inte vill fungera.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så om jag sätter bygeln på CS så kanske allt fungerar?

Jag har inte läst hela tråden, men byglar du CD-ROM och CD-RW som cable select, så är det den enhet som ansluts i änden av IDE-kabeln som blir master. Den enhet som du kopplar in på IDE-kabeln närmast moderkortet blir slave.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan S Stenström

Kolla då också så att DVD:n är slave, så borde det inte vara något som gör att datorn inte startar.

 

 

mvh johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...