Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Bläckstråleskrivare för trådlöst hemmanätverk?

Murbeck

Recommended Posts

Hej,

Jag letar efter en billig bläckstråleskrivare att koppla in på mitt hemmanätverk. Jag har en D-Link trådlös router och skulle gärna vilja koppla in skrivaren där istället för att behöva plugga in den i laptopen varje gång jag ska skriva ut.

Vilka krav ställs på skrivaren för att detta ska fungera? Tips & idéer på lämpliga alternativ mottages tacksamt.

// Martin

• 9 months later...

Jag förmodar att du har en router med USB-port? I så fall fungerar nästan alla skrivare - vissa Canon kan vara problem om de använder Canon APS som utskriftssystem. Ska du ansluta en skrivare via en skrivarserver/ethernet bör alla fungera. Vill du ställa skrivaren någon annanstans än vid routern så att du ska ha en trådlös printserver, rekommenderar jag D-links printserver - den verkar klara de flesta skrivare till skillnad från HP och 3Coms trådlösa varianter.

Tänkte leta upp en Bluetooth-skrivare för att kunna få undan den i typ garderoben. Så läste jag ditt inlägg... är det så att endast strömkabel till denna trådlösa printserver räcker... eller måste man dra närverkskabel till "garderoben"?

D-link som du rekommenderar till de flesta usb-skrivare, tror du att den lirar med Topcom-router?

Oj... bluetooth har jag ingen erfarenhet av. Jag har en Canon bläckstråle ansluten via USB till Dlink DPG-310. Både skrivaren o printservern behöver el, men inga andra nätverksanslutningar. Min router är en Netgear, men följer den 802.11 b/g standard så bör det fungera. Men vill du använda bluetooth så har jag inga råd att ge eftersom jag aldrig testat sån utrustning. NAckdel med min lösning är långsamma utskrifter om du skriver ut stora bildfiler.

• 3 weeks later...

Hur långsamt är långsamt? Jämfört med fast lina...

Är det en krånglig konfiguration med usb-skrivare och printserver eller fixar XP detta automatiskt?

Jämfört med fast lina ... väldigt långsamt. Räkna med överföringshastighet på i bästa fall 1 Mbyte/sekund. Textdokument är inga problem, men bildfiler tar ibland någon/några minuter att få över till skrivaren. KOnfiguration är ganska knölig - man får skapa en lokal TCP-IP port att skriva ut till + eventuellt ändra IP-adress på printservern osv. Men å andra sidan är dokumentationen till printservern bra, så det löste sig för mig i alla fall.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...