Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Smith and Wesson


CJ Björkdahl

Rekommendera Poster

  • Svars 191
  • Skapad
  • Senaste svar

C, har du personligen besökt någon av de länderna du nämner?

 

Jag har inte, men sedan pratar jag heller inte om olika länder utan om en religion. En religion som, liksom alla andra, har sina extremiteter.

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

[inlägget ändrat 2004-02-12 22:54:12 av TicoRoman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag vet är att i ett muslimskt land som Bosnien, så får kvinnorna lika mycket betalt som männen för lika arbete...(rätta mej om jag har fel TicoRoman)...
Jag har svårt att tro att det där skulle råda några stora orättvisa löneskillnader mellan könen.

 

Kvinnor åtnjuter minst lika mycket om inte mer respekt [än i Sverige].

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, Bosse, om vi säger så här...

Om din kvinna skulle pierca sej / välja att bära slöja, så skulle du BRY dej, det skulle SPELA roll för dej, o du skulle antagligen ha både ett o två o säga till om det.

 

Bara man kan diskutera så. Jag fick det till att du var någon slags envåldshärskare i ditt hem. Men jag hade fel.

 

Bosse, 49,2 kbit/s

 

Hur du ser ut! "http://eforumare.just.nu"

Bredbild! "http://w1.413.telia.com/~u41315250/bredbild.html"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sen tycker jag slöjan är kraftigt överskattad! herregud! det är ju bara en bit tyg, som kvinnan bär för att hon VILL det! folk borde lära sig att fokusera på personen INNANFÖR slöjan!!!

 

*poäng*!

 

Ps: Min fantasi kan börja gå amok när en slöjförsedd kvinna ska betala sin bussbiljett. Hon är ju så söt med slöjan, undrar hur hon ser ut utan? Men det är väl bara en singel-busschaufför som tänker så kan jag tänka mig. :)

 

Bosse, 49,2 kbit/s

 

Hur du ser ut! "http://eforumare.just.nu"

Bredbild! "http://w1.413.telia.com/~u41315250/bredbild.html"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Islam må vara den mest kvinnovänliga religionen på pappret, precis som sovjet var världens mest demokratiska land också på pappret. Läs gärna sovjetunionens författning, världens mest demokratiska! -Så när som på några rader: SUKP skall ha tolkningsföreträdet för dessa paragrafer och vara allena bestämmande i sovjetunionen. Där rök den demokratin.. (Ungefär som med islam alltså).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du menar mig:

 

Ja, jag har varit i några muslimska länder. Dock ej de mest extrema. Visst är det sant att det inom en religion finns olika åsikter, vissa extremer, men tyvärr har just islam en tendens att låta de extrema åsikternas företrädare få en betydande plats i samhället, titta bara på Iran exempelvis. Det väsentliga är inte vad den stora grå massan tycker, utan vilka som bestämmer. Tyvärr har man inte skiljt på stat-religion särskilt ofta i den muslimska världen utan tvärt om sammanblandat dem, Turkiet det lysande undantaget.

 

 

 

[inlägget ändrat 2004-02-13 05:59:02 av Max Anderson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr har man inte skiljt på stat-religion särskilt ofta i den muslimska världen utan tvärt om sammanblandat dem

 

Är den kristnavärden anorlunda då?

 

Svergie, hur ser det ut stat kyrka?

http://www.svenskakyrkan.se/svk/kyrkstat/kyrkstat.htm

 

eller usa texas

 

http://www.katolik.nu/usa/usa12.htm

 

för att inte tala om vatikanen...

 

eller irland med sitt SINN FEIN

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2004-02-13 06:40:54 av Nisse pEee]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sverige har sedan ett par år ingen statskyrka, USA har aldrig haft någon. Irlänningarna är ju speciella, kanske för att de bor på en ö? hehe. (det är inte bra för genpoolen att gifta sig med kusiner ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller stt steg in i framtiden :) Den som lever får se...

 

Du kanske har rätt. Vi kanske ska börja införa att de muslimska männen ska ha slöja också? Ge dem ett ultimatum: En för alla, alla för en. Jämlikare än så kan det ju inte bli? Väl? ;)

 

/Janspeed

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi kanske ska börja införa att de muslimska männen ska ha slöja också?
Då blir det påtvingande - vilket inte är bra.

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delvis sant, men, om man tittar på dagens 'unga' muslimer så har de ofta en viss klädsel på dagen och en helt annan om de t.ex går ut och roar sig på kvällen. Många unga muslimska kvinnor, både i Somalia (rikare delarna av Mogadishu) och i Tunisien klär sig precis som vi europeer när det är dags att 'roa' sig lite. *Spånar* Tunna linnen, korta kjolar osv osv...

 

Vad jag kommenterade i ditt inlägg var:

 

Man måste ta seden dit man kommer, och eftersom vi pratar muslimska länder så kommenterade jag just det, inte huruvida slöjan är 'märkt' i Koranen eller inte.

 

Dock har jag under mina år i dessa länder sett både det ena och det andra, både strik muslimska seder men även områden i muslimska länder där man inte alls beteer sig på det 'muslimska' sättet som du vill hävda i dina inlägg. Utövandet av islam och dess seder skiljer sig mycket från land till land, det finns egentligen bara 1 röd tråd genom muslimska länder: Koranen!! Huruvida strikt eller sanslöst väl de följer den är inget DU kan avgöra i vilket fall som helst för den röda tråden upphör vid just den skrivna texten.

 

Mina 17 moskéer i det hela.

 

.Morpheus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, sätt bara på dem slöjan i tidig ålder och kalla det religion så anammar de snart traditionen. Det funkade ju bra förra gången. ;)

 

/Janspeed

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

var oerhört 'populär' bland de muslimska männen

 

"Lättklädda" kvinnor går hem hos männen i alla läger verkar det som... :)

 

-----------

// dexter

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svar till artikeln:

 

Jag undrar vem som värst, den som tvingar folk att bära slöja, eller den som tvingar folk att inte bära slöja

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja säga den som tvingar vissa att bära slöja medans andra slipper. Jag har alltid varit ett fan för lika för alla.

 

/Janspeed

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...