Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Smith and Wesson


CJ Björkdahl

Rekommendera Poster

Johan S Stenström

Ingen mening alls. Men jag tror inte att CJB menade så illa med sitt påhopp på andra kulturer att det föranleder en fullständig avstängning. Jag har inte sett hela hans inlägg eftersom jag inte var på Eforum just när det hände. Det var en mycket dramatisk beskrivning av hur det kan gå vid kulturkollisioner har jag förstått.

 

 

mvh johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 191
  • Skapad
  • Senaste svar

Avstängningen var enligt mig rättmätig. Inläggen gick helt klart över gränsen och han fick två varningar. Men jag tycker inte att han skall stängas av fullständigt/på livstid utan får sitta en stund i utvisningsbåset...

CJ har ju (som det har påpekats) trots allt bidragit med mycket till Eforum.

 

Att spärra IP-nummer är ju lite klurigt. Bla. eftersom

Användaren kan välja att använda sig av en annan dator/uppkoppling.

Användaren kan ha dynamist tilldelat IP och då kan man dels kanske spärra fel användare dels ändå tillåta den avstängde.

 

/Cluster

----------------------------------------

"Den som försummar att dricka ur erfarenhetens källa kommer troligen att dö av törst i okunnighetens öken." - Ling Po

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tycker slöjan är något mkt bra. tycker den fungerar som en kraftig motvikt till dagens utseende och sexfixerade värld. är det bara jag som tycker det?

 

min bästa kompis funderar på att sätta på sig slöja (hon är muslim dådå...) bara för att slippa alla som tittar på henne, för hon tycker det är extrmet jobbigt när folk bara ser hennes yttre. jag håller verkligen med!!! det finns många svenskar som känner så också

 

sen tycker jag slöjan är kraftigt överskattad! herregud! det är ju bara en bit tyg, som kvinnan bär för att hon VILL det! folk borde lära sig att fokusera på personen INNANFÖR slöjan!!!

 

slöjan är något bra! förbjud den inte!

 

//emore - kristen tonåring som läst väldigt mkt om islam

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Reefer - dig har man inte sett på länge. Om jag inte minns fel så kan du nog axla CJs frånvaro =)

 

Då har du inte tittat tillräckligt noga, jag har skrivit flera inlägg här på eforum dom sista veckorna ;p

 

Dessutom minns du nog fel om mig, jag har rykt ihop flera ggr med CJB, vill minnas att han kallade mig för commie sistone, men att använda anmälningar till moderator som ett sätt att debattera som vissa här på eforum sysslar med tål jag inte, det skall skoningslöst bekämpas.

 

-------------------------------------------------

"What we were after now was the old surprise visit. That was a real kick and good for laughs and lashings of the old ultraviolence"

-Alex DeLarge in "A Clockwork Orange"

 

[inlägget ändrat 2004-02-12 02:34:20 av Reefer]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är oxå kvinnoförtryckare...min kvinna kommer aldrig få bära slöja...eller pierca sej...jag tycker inte om det helt enkelt...

 

Är det inte hon som bestämmer om hon vill bära slöja eller pierca sig? Du kan ha åsikter om det men vill hon så accepterar du väl det?

 

Hur resten av världen gör skiter jag i...piercingen o slöjan skadar ju inte mej på nåt vis...

 

Jo tydligen om din kvinna piercar sig...

 

Bosse, 49,2 kbit/s

 

Hur du ser ut! "http://eforumare.just.nu"

Bredbild! "http://w1.413.telia.com/~u41315250/bredbild.html"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte hon som bestämmer om hon vill bära slöja eller pierca sig? Du kan ha åsikter om det men vill hon så accepterar du väl det?

Självklart inte, vad har hon mej till? ;)

 

Jo tydligen om din kvinna piercar sig...

Ok, Bosse, om vi säger så här...

Om din kvinna skulle pierca sej / välja att bära slöja, så skulle du BRY dej, det skulle SPELA roll för dej, o du skulle antagligen ha både ett o två o säga till om det. Även om HON självklart väljer o bestämmer till slut.

Men va 17 spelar det för roll om kvinnor, i Gud vet var nånstans på jorden, väljer att smycka sin kropp med ett klädesplagg som snart inte accepteras i Europa? (Varför?)

 

Kan vi inte avskaffa sånna där "kilt-kjolar", ni vet sånna som folk bär i Skottland, eller var sjutton det är!? Det är ju oxå en tradition / klädesplagg / utsmyckning / whatever...en otrolig ful sådan dessutom...;)

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men att använda anmälningar till moderator som ett sätt att debattera som vissa här på eforum sysslar med tål jag inte, det skall skoningslöst bekämpas.

Givetvis skall man inte använda anmälningar som ett debattverktyg. Men övertramp skall anmälas.

 

CJ har varit på djupt vatten förut, men hållit sig på mattan ett tag.Men ibland så går det överstyr. Dock så verkar användaren Andermax vara väldigt lik CJ (samma person?)

 

--

[Esc] BBB ADSL 8/1 Mbit/s

 

[inlägget ändrat 2004-02-12 07:48:38 av [Esc]]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar hur många av de som anser att slöjan är påtvingande och förtryckande, själva pratat med de som bär slöja och bildat sig en uppfattning utifrån det?

 

Tja, enligt artikeln så var det ju många muslimska kvinnor som var ute och höll föreläsningar om förtrycket i och med slöjan.

 

/Janspeed

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför skulle jag fråga de som är dödsdömda?

 

I de stater där dödstraff är tillåtet så lever alla medborgare med dödstraffet som en högst reell påföljd. Varje medborgare bär dödstraffet, likt en slöja om du så vill.

 

 

Men i varje fall så har jag förstått att alla muslimska kvinnor inte tycker att det är kvinnoförtyck med slöja.

 

Men i varje fall så har jag förstått att alla Amerikanska män inte tycker att dödstraff är en kränkning av de mänskliga rättigheterna.

 

Är det bara jag som ser det absurda i ditt sätt att resonera?

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, enligt artikeln så var det ju många muslimska kvinnor som var ute och höll föreläsningar om förtrycket i och med slöjan.

Mm, finns många svenska feminister som håller föreläsningar om hur dåliga män är o bla bla...

Betyder ju inte att alla kvinnor tycker så...långt ifrån...

 

De flesta "slöja-bärare" väljer nog o bära slöja själva...

 

O det är inget fel i o engagera sig o försöka se till så de kvinnor som blir tvingade till det slipper göra nåt som det inte vill. Men o klanka ner på en hel religion pga detta (som CJB gjorde i början av tråden) är bara dumt. Dumt är oxå att förbjuda slöja i skolan.

 

(Jag behöver inte skriva "MIN ÅSIKT" efter varenda mening, det är ju underförstått)

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med mitt humanistiska synsätt så har jag lätt att fördöma dödstraff, jag anser det vara en klar kränkning av de mänskliga rättigheterna.

Visst, inga problem.

 

Men....

 

Här bör jag alltså höra vad exempelvis Amerikaner[sic] har att säga om saken, annars är inte min synpunkt relevant.

Mja, det är väl skillnad på att döda människor och att själv välja att klä sig på ett visst sätt? Slöjan blir bara ett förtryck om det finns ett tvång bakom det. Man måste skilja på sånt som är riktat mot andra: "du ska dödas", och sånt som är ens personliga val: "jag ska bära slöja".

 

Med ditt sätt att tänka, vad är det som säger att din (och min) åsikt om dödsstraff är rätt, medan den där jävla texasgubbens åsikt är fel? Måste det finnas en enda universell moral, och hur kan vi i så fall veta vad den är?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

använda anmälningar till moderator som ett sätt att debattera som vissa här på eforum sysslar med tål jag inte
Det är inte så enkelt Reefer.

 

Vissa använder troligen anmälningsfunktionen bara för att avreagera sig, medan vissa gör det av andra mer befogade orsaker.

 

Eforum är en del av IDG.se som i sin tur har de svenska lagarna att rätta sig efter. Därför är allt som kan klassas som hets mot folkgrupp [och annat] till nackdel och ett potentiellt hot för hela forumet.

 

[5 §] http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980112.HTM

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tvinga sina idéer på andra syftar jag på att styra vad folk tror på i religiösa sammanhang. För övrigt något som vi också hade i Sverige innan konventikelplakatets avskaffande.

 

Tittar du på hur det ser ut i stora delar av Maghreb så sitter det ett prästerskap som ser till att folket håller sig till den "rätta" läran. Alltså tvingar de sina idéer på andra. Just därför är statsreligioner alltid fel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så visst: Tar man inte deras seder när man åker dit, så kan man hälsa hem..

 

Jag har jobbat tillsammans med min mor o min far för SIDA i afrika under en längre tid (jag ca 1 år) och min far och mor 15 år på olika platser. Min sista anhalt var Somalia.

 

Uppfattningen att man måste bära slöja bara för att man är kvinna är ganska 'lösryckt' ur sitt sammanhang. Min mor bar ALDRIG slöja oavsett tillfälle, jo förresten vid besök i moskéer täckte hon över ben och armar men inte ansiktet. Hon uppfattades dessutom som mycket hjälpsam, var oerhört 'populär' bland de muslimska männen för hennes uppriktighet och rättframhet. Att hon dessutom är religionslärare i grund och botten gjorde väl saken inte svårare ;)

 

Uppfattningen jag har är att slöja är 'tradition' i dagens islam, många kvinnor bär inte 'heltäckt' slöja utan mer en 'tygdräkt' som döljer armar och ben, som dessutom är oerhört bekväm att använda, oavsett om du står upp eller sitter ner. Att framställa slöja som ett problem verkar bara vara ännu ett argument för att hacka_på islam.

 

Ta seden dit man kommer? Visst, men det innebär inte att man inte kan ha en egen attityd eller ett eget yttre.

 

.Morpheus

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

min bästa kompis funderar på att sätta på sig slöja (hon är muslim dådå...) bara för att slippa alla som tittar på henne, för hon tycker det är extrmet jobbigt när folk bara ser hennes yttre. jag håller verkligen med!!! det finns många svenskar som känner så också

 

Jo, men lösningen är ju inte att gå och gömma sig. Sen kan man ju även fråga varför det är just kvinnor som ska bära slöja? Visserligen är det många kvinnor som är utsatta och det har väldigt sällan rapporterats om kvinnor som våldtar män. Men när det gäller att bara se folks yttre så är männen också utsatta. Ska vi alla gå och gömma oss i tält?

 

Det jag tycker mest är fel med slöjor är att de enbart är kopplade till kvinnor. När vi nu jobbar så hårt för att alla ska vara jämlika så sitter det några och förespråkar att kvinnorna ska skiljas från männen ännu mer?

 

För mig är inte slöjan en symbol för skydd för yttre beskådning. Och att vi män inte skulle kunna gå omkring på stan utan hoppa på alla kvinnor utan tält ser jag också som en förolämpning även om jag i första hand månar om kvinnorna som är utsatta. Utan det värsta jag ser med burka och slöja är typ:

- "Här! Ta på dig den här så kan du vara tyst och sätta dig i ett hörn sen. Gör inget väsen av dig för då blir du påhoppad!"

 

Bara tanken gör mig förbannad! Det skulle inte förvåna mig om alla sexgalningars drift i årtionden använts för att motivera kvinnor att gömma sig bakom slöja och burka. De har ju lika stor rätt att få synas och uttrycka sig som vi. För att inte tala om alla fysiska hinder som burka och slöja bidrar till. Ta bara simning som alla barn bör lära sig? Eller idrotten. Hur lätt är det att springa runt i ett tält?

 

För mig känns burka och slöja som ett stort steg tillbaka till stenåldern.

 

/Janspeed

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Burka är nog en ganska isolerad företeelse.

 

Frivillig slöja är en helt annan sak. Jag tycker inte heller att användningen av denna [alltid] är befogad, men anser det inte fötryckande så länge man väljer själv.

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lite kommentarer...

 

jag tycker INTE att det är bakåtsträvande om en kvinna sätter på sig slöja så att hon känner sig bättre. varför det? vem bestämmer vad som är bakåtsträvande? vi har väl ändå en fri vilja, eller? tyvärr finns det sen muslimer som tvingar sina döttrar att bära slöja, vilket självklart är helt o hållet fel. men rötägg finns överallt...

 

burka däremot, det tycker jag är kraftig overkill. speciellt i skolan. läraren måste ju ha någon form av kontakt med sina kära elever, och med en burka på sig så försvåras detta markant. även i samhället tycker jag burka är alldeles för mkt. den introducerades av talibanerna (?) och dom förespråkade ju inte pracis jämlikhet och kvinnans rättigheter...

 

sen vill jag också säga att islam faktiskt är den mest "kvinnovänliga" religionen av dom alla. så är det faktiskt, läs de heliga skrifterna så får ni se. men sen är det en annan sak hur det ser ut i verkligheten idag... men iaf, det är fel att säga att islam är en kvinnoförtryckande religion, för det är kristendomen också, ännu mer än islam. på pappret iaf...

 

//qwert

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag tycker mest är fel med slöjor är att de enbart är kopplade till kvinnor.

He, he. I konsekvensens namn borde män sluta använda Jeans eftersom de annars riskerar att en kvinna spanar in och kommenterar deras "söta lilla rumpa, hi hi" (tjuvlysnad kommentar i dagens matsalskö)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska vi alla gå och gömma oss i tält?

Nej, men de som vill kan väll få göra det, eller?

 

För mig känns burka och slöja som ett stort steg tillbaka till stenåldern.

Eller stt steg in i framtiden :) Den som lever får se...

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sen vill jag också säga att islam faktiskt är den mest "kvinnovänliga" religionen av dom alla. så är det faktiskt, läs de heliga skrifterna så får ni se. men sen är det en annan sak hur det ser ut i verkligheten idag...

Jag har varken läst Koranen eller Bibeln, så jag vet inte, skulle dock inte bli förvånad om det var så som du säger...

 

Det jag vet är att i ett muslimskt land som Bosnien, så får kvinnorna lika mycket betalt som männen för lika arbete...(rätta mej om jag har fel TicoRoman)...o på det viset är det ju inte överallt, vad jag förstått...

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oerhört stor skillnad på "besökande kristen kvinna" ("turist") och infödda kvinnor.

 

I katolska kyrkor "måste" man ha långbyxor som man, hårbeklädnad samt kjol som är minst i knähöjd.

-Ungefär samma "krav" som många muhammedanska stater har på besökande kvinnor. Observera; besökande kvinnor alltså. Deras "egna" kvinnor ställs det helt andra och strängare krav på.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...