Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
CJ Björkdahl

Smith and Wesson

Rekommendera Poster

Du hade gärna fått en poäng för det där, men tydligen får man inte ge hur många poäng som helst på en dag, tyvärr...
Det är lugnt.

Om inte annat, så visar citatet, att det även [inom Islam] finns kloka idéer och tolkningar. Det som media återger är uteslutande negativt ["dåliga" nyheter säljer bäst].

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Jo, om nu islamisterna vill leva som de vill, skall de ju inte tvinga på sina idéer på andra?

Varför inte? Säger du så bara för att det handlar om [din okunskap] om islam? Eller är det för att det nånstans känns fel att någon ska tvinga på någon annan sina ideér?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Åker man till ett muslimskt land så får man fritt utöva sin religion, så länge man inte väcker anstöt.

Är inte Saudi muslimskt?

Har en kompis som är där och jobbar. Han sa att dom inte var så pigga på att släppa in korssymboler i landet. Även saker som inte var kors men kunde tolkas som kors.

Har svårt att se en infödd att utöva kristendom om han nu skulle vilja det då dom är så hårda när det gäller utlänningar.

-----------

// dexter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
USA och hela västvärlden tittade på och lyfte inte ett finger för att hjälpa Tjeckerna.

Så det är OK att USA är världspolis när det passar eller??

Trodde förövrigt att du skulle tycka att det var bra när Sovjet fick ta över lite länder...

-----------

// dexter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För mej är slöja en prydnad, som vilken prydnad som hälst...

Mina åsikter/gissningar:

- För 50 år sedan ansågs Piercing otroligt äckligt. Man såg ner på afrikanerna (eller vilka det nu var?), rajt? För att dom borrade hål i kroppen o körde igenom träpinnar i hålet...

Kolla hur folk i väst ser ut nu...(yack! äckligt som f*n)

- Idag tycker man inte om slöja. Kvinnoförtryck?...Inte så länge de själva väljer det...o modet förändras ju...ska bli spännande o se hur folk ser ut om 50 år ;)

---

Jag är oxå kvinnoförtryckare...min kvinna kommer aldrig få bära slöja...eller pierca sej...jag tycker inte om det helt enkelt...

Hur resten av världen gör skiter jag i...piercingen o slöjan skadar ju inte mej på nåt vis...

---

Sen är det ju en annan sak om folk tvingas till o göra nåt de inte vill.

/Eminos

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad menar du egentligen?

Varför skulle vi inte kunna tolka slöjan ur ett västerländskt perspektiv och fastslå att den är en symbol för kvinnoförtryck?

Du säger att för att en sådan undersökningen ska vara relevant så ska den göras i ett muslimskt land, underförstått ett land där bruket av slöja är accepterat.

*skratt*

Med den typen av värderelativism så kan man inte ta avstånd från några företelser överhuvudtaget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Varför skulle vi inte kunna tolka slöjan ur ett västerländskt perspektiv och fastslå att den är en symbol för kvinnoförtryck?
Undrar hur många av de som anser att slöjan är påtvingande och förtryckande, själva pratat med de som bär slöja och bildat sig en uppfattning utifrån det?

_________

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jag tror inte riktigt du förstod poängen.
Gjorde jag inte?

Visst kan du utifrån din perspektiv fastslå att slöjan är förtryckande, men det är just utifrån din [utomstående] syn. Det betyder att de som väljer att använda denna klädesplagg kan ha en helt annorlunda syn på det hela.

Det gäller att vara tolerant och respektera andras val.

[därmed inte sagt att jag är varken för eller emot företeelsen]

_________

[inlägget ändrat 2004-02-11 16:11:01 av TicoRoman]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Visst kan du utifrån din perspektiv fastslå att slöjan är förtryckande, men det är just utifrån din [utomstående] syn. Det betyder att de som väljer att använda denna klädesplagg kan ha en helt annorlunda syn på det hela.

Precis, mend vårt västerländska synsätt på slöja blir det lätt att försöka dra vissa slutsatser om den. Men för att vara en relevant synpunkt så tycker jag faktiskt att vi skall höra vad muslimer tycker om slöja

De flesta här har inte en aning om vad Islam egentligen är (inte jag heller, men jag kan ju i varje fall inse det, till skillnad från vissa andra)

--

[Esc] BBB ADSL 8/1 Mbit/s

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Du säger att för att en sådan undersökningen ska vara relevant så ska den göras i ett muslimskt land, underförstått ett land där bruket av slöja är accepterat.

Jag kan medge att slöjbruket med Burka i vissa mulsimska samhällen (som t.ex. Afganistan) är ganska strikt. Men det finns ju en hel del olika muslimska kulturer och värderingar. Det finns ju också en hel del olika typer av slöjor.

När du säger att slöja är kvinnoförtyck så gör du det efter dina värderingar. (Detta är ju iofs inget konstigt) Du gör dessutom en hel del antaganden om hur det är att växa upp och bo i ett muslimskt samhälle.

--

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Undrar hur många av de som anser att slöjan är påtvingande och förtryckande, själva pratat med de som bär slöja och bildat sig en uppfattning utifrån det?

*poäng*

--

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låt mig applicera din värderelativa syn på en annan av mina åsikter.

Med mitt humanistiska synsätt så har jag lätt att fördöma dödstraff, jag anser det vara en klar kränkning av de mänskliga rättigheterna.

Men....

Här bör jag alltså höra vad exempelvis Amerikaner har att säga om saken, annars är inte min synpunkt relevant.

*skratt*

Ja, vad ska jag göra sen efter att jag har kollat med diverse banjospelande Texasbor?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag anser också att dödsstraff är en kränkning av de mänskliga rättigheterna.

Skall din parallell hålla, så skall du ju i så fall endast fråga de som sitter i "The Death Row" Dvs de dödsdömda.

Men i varje fall så har jag förstått att alla muslimska kvinnor inte tycker att det är kvinnoförtyck med slöja. Vilket torde väga tyngre än dina åsikter. Men uppdatera mig gärna på hur många muslimska kvinnor du har frågat ut.

Sedan är det otrolig skillnad på muslimer och muslimer, likaväl som det är skillnad på vanliga Svensons som är med i svenska kyrkan, och Jesu-brud-tokarna i Knutby, eller Jehovas Vittnen, eller whatever.

--

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är med viss bävan jag går in i den här tråden, eftersom jag var mycket tidigt ute i gårkväll och kanske ställde till det med några provokativa formuleringar:

[log]

Det står väl helt klart att slöja inte har ett dugg med Islam att göra, bara med lokala vidskepelser och idiotier typ hedersmord. Visa mej den sida i Koranen som förespråkar slöja, eller hedersmord för den delen!

Jag börjar bli trött på alla som i någon slags politisk naivitet och rädsla för att stöta sej med det som är "korrekt" böjer sej för rena stenåldersfördomar utan minsta täckning i en lära som det moderna västerlandet har åtskilligt att tacka för...

[/log]

Det trevligt att att diskussionen har gått tillbaka till DN-artikeln och inget annat, och det var den jag reagerade på.

Är inte bruket av slöja mer en kulturyttring än en religiös sån? Om Islam hade växt fram i klimatzoner där slöjan inte vore ett praktiskt plagg (för det är den i varma klimat) så tvivlar iallafall jag på att den skulle förknippas med Islam som den gör.

Och, var i Koranen hittar man budskapet om slöjor?

Oj. LOG var det, inte KOD...

[inlägget ändrat 2004-02-11 16:49:52 av Lars2W2]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Oj. LOG var det, inte KOD

Det var varken LOG eller KOD, utan CITAT eftersom det är ett citat :)

\\Anp - tänker INTE följa övrig diskussion i tråden..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dölja för sin nackdel?

Fanns det inte en diskussion här om att kvinnor inte skulle behöva dölja något, för "döljbehovet" rör sig om våldtäktsmannens behov? Dvs. att CJB har rätt att kvinnan behöver en revolver mot kåta våldtagare?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Islam som statsreligion är exakt som jag har beskrivit: Ingen religionsfrihet ens för andra islamska trosriktningar, absolut inga alls för andra. Värsta grejen man kan göra är att man är ateist (=förnekar gud). Då blir man köttfärs, typ.

Islam som "liten" religion, dvs. inte statsreligion, är betydligt snällare, då jobbar man för människors rätt att ha annan religiös åsikt än massan...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Eller är det för att det nånstans känns fel att någon ska tvinga på någon annan sina ideér?

För mig känns det väldigt fel.. att tvinga på andra sina ideer..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Apropå förbudet mot religiösa symboler i skolan så borde väl även kristna kors förbjudas, enligt detta förslag, eller hur? Jur blev det i frankrike?

Tror det blev förbjudet med "framträdande" kors. Vad nu det betyder. Antar att folk får ha små diskreta saker under kläderna.

Hmm, Är det inte förbjudet med Nazze-tecken och liknande i svenska skolor? Då borde man kunna förbjuda alla religiösa symboler också. Våra stolta förfäder slog ihjäl en massa tyskar och polacker på grund av att de trode på fel dialekt av kristendomen. Så ett kors skulle kunna tolkas som hets mot folkgrupp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Fanns det inte en diskussion här om att kvinnor inte skulle behöva dölja något, för "döljbehovet" rör sig om våldtäktsmannens behov?
Visst. På samma sätt behöver vi inte låsa våra hem, då alla är ärliga och rara.

Självklart ska alla vara säkra oavsett hur de beter sig, men tyvärr är det så att ett visst beteende kan utsätta en person för större risker.

Därmed kan vi avsluta den delen av diskussionen.

Dvs. att CJB har rätt
Vi kan nog enas att Andermax = CJ Björkdahl. Inte kul att diskutera med personer som försöker "gömma sig".

_________

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Då blir man köttfärs, typ.
Visst, och så gör man kebab av "förnekaren" och bjuder in tjocka släkten på middag... hmm..

_________

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jo. Man behöver ju bara döpa sig till något annat, så får man vara på vilka forum man vill

Vad är det för mening med att stänga av en användare utan att spärra användarens IP?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...