Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
CJ Björkdahl

Smith and Wesson

Rekommendera Poster

Andermax

Nåja, han har ju rätt till sin uppfattning precis som alla andra. Sedan har han ju en poäng i att många religiösa personer är lite märkliga. Själv tror jag att han blev avsnoppad för att han var lite för "amerikansk" i sin uppfattning.. Det är inte precis populärt ens bland feminister i Sverige att anse att de bör beväpna sig mot gubbarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
TicoRoman
Okej: Men det är ju religionsutövarna enligt DN som har en skev uppfattning om religionen och inte CJB?
Har religionsutövarna en skev uppfattning om CJB? Eller det kanske är DN som har det... ;)

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

[inlägget ändrat 2004-02-11 00:56:12 av TicoRoman]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
TicoRoman
Hans övriga inlägg, inklusive de censurerade verkar ju vara vettiga.
...kanske beroende på att de just är censurerade? ;)

_________

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cluster
Nåja, han har ju rätt till sin uppfattning precis som alla andra.
Självklart! Åsiktsfrihet är en självklarhet i en demokrati (och på Eforum). Men en demokrati har sina lagar (och Eforum sina regler) om vad som är accepterat att säga. Hets mot folkgrupp är enligt lag förbjudet i Sverige. Inlägg av den karaktär som censurerats strider mot Eforums regler. Enkelt!

Sedan har han ju en poäng i att många religiösa personer är lite märkliga.
Listan över märkliga personer kan göras låååång oavset om de är religösa, blonda, hårdrockare, sossar, kaffedrickare, cineaster, professorer (etc. etc.) eller inte. Det betyder ju inte att man kan döma ut en sådan grupp av människor som märkliga. Enkelt!

Själv tror jag att han blev avsnoppad för att han var lite för "amerikansk" i sin uppfattning..
Du har rätt att tro vad du vill. Jag tror att du har fel. Vem som har rätt är omöjligt att säga. Att utrycka dessa åsikter ligger dock inom Eforums regler. Om inlägg inte gör det ska de bort. Enkelt!

/Cluster

----------------------------------------

"Den som försummar att dricka ur erfarenhetens källa kommer troligen att dö av törst i okunnighetens öken." - Ling Po

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Andermax

Själv anser jag att man brutit mot CJB:s rättigheter då man förtryckt honom här. Någon hets mot folkgrupp verkar han ju inte sysslat med, då det verkar vara sanningar han kommit med, åtminstone om man får tro de inlägg som fortfarande finns kvar att läsa, och läser mellan raderna på genmälena.

Obekväma åsikter? Ja, antagligen. PK? Antagligen inte. Men sedan när måste man vara PK? DN/debattören i DN anser för övrigt i länken att de muslimska trosinriktningar som finns är "perverterade". Är det PK? Är det okej att skriva så? Ja, tydligen.

Har CJB skrivit något värre? -Tydligen inte. Fast det vet man inte. Möjligen har jag större acceptans mot andras åsikter eftersom jag bott en del (understatement) i USA. Där får man i princip tycka vad man vill. Det fick man förr i Sverige också. Faktiskt lite åt sovjet-stuket att tysta obekväma åsikter!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Weyland
Någon hets mot folkgrupp verkar han ju inte sysslat med, då det verkar vara sanningar han kommit med

Det var det visst det, min personliga åsikt är att det definitivt var tydligt definierbart som hets mot folkgrupp och då en nedvärderande syn på en stor mängd oskyldiga medmänniskor. Och som du ser är det nu censurerat så då är det förstås lite svårt att avgöra det i efterhand.

Om det var rätt att stänga av kontot vete fan, men en varning var det definitivt på plats med.

-- -

.Wey - Go da! Sing a song!

-- -

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Andermax

Hehe.. Ja, det får vi ju aldrig reda på..

Påminner om presscensuren i Sverige under andra världskriget: I Göteborgs- Handels och sjöfartstidning, GHT, skrevs det en hel del om nazisternas övergrepp mot mänskligheten. "Admin", dvs. censorn klippte bort det mesta, om inte allt. "Folkgruppen" som inte fick hetsas mot dåförtiden var tyska nazister. En dag lät Torgny Segerstedt (chefred.) allt stå kvar i tidningen, givetvis censurerat, men man kunde läsa rubriken (som i denna tråd) på nyheten, och det som var bortklippt (hela artikeln förtom rubriken) lät Segerstedt vara vit. Givetvis fick svenska regeringen omedelbums ett argt samtal från tyska naziambassaden att GHT skulle förbjudas..

Artikeln som rubriken fick stå kvar hette "I tyska koncentrations- och fångläger", eller något liknande. (Fritt ur mitt minne).

Vad jag säger är att censur aldrig är bra. Kanske löser det sig med de där censurchippen som är på väg på nästa generations moderkort? -Då kan man skicka en stöt direkt till den som skriver elaka inlägg!

Kanske.. ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cluster
Själv anser jag att man brutit mot CJB:s rättigheter då man förtryckt honom här. Någon hets mot folkgrupp verkar han ju inte sysslat med, då det verkar vara sanningar han kommit med, åtminstone om man får tro de inlägg som fortfarande finns kvar att läsa, och läser mellan raderna på genmälena.

Det är inget förtryck! Din textanalys ("tro de inlägg som finns kvar att läsa, och läser mellan raderna") ger inte en korrekt bild av hans censurerade inlägg.

Hur CJ är som person eller vilken uppfattning han har vet jag inte mer om än det som kan läsas i hans inlägg. Många av hans inlägg är bra men de som censurerats har helt klart gått över gränsen för vad som accepteras här på Eforum. Det är INTE några "sanningar han har kommit med".

DN/debattören i DN anser för övrigt i länken att de muslimska trosinriktningar som finns är "perverterade". Är det PK? Är det okej att skriva så?

Lämpligheten i att debatören använder ordet perverterade kan väl diskuteras då det har flera betydelser (vanligtvis kopplat i negativ betydelse till sexualitet). Förvrängd är en av ordets betydelser och antagligen en bättre synonym i sammanhanget.

Har CJB skrivit något värre? -Tydligen inte.
Jo det är ju just det han har.
Fast det vet man inte.
Jo jag vet eftersom jag läste hans ursprungliga inlägg och hade själv anmält det om detta inte redan var gjort.

/Cluster

"Den som försummar att dricka ur erfarenhetens källa kommer troligen att dö av törst i okunnighetens öken." - Ling Po

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cluster
Om det var rätt att stänga av kontot vete fan, men en varning var det definitivt på plats med.

Det var ju först efter andra varningen (i denna tråd) som konto stängdes. CJ har ju dessutom varit ute på djupt vatten förut och varnats.

/Cluster

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Johan S Stenström

Trodde CJ var en skärpt data-kille som man kunde fråga om hur man gör med data-problem. Är det för mycket sprit?

mvh johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Andermax

Ja, tyvärr är det ju som så att stora delar av mänskligheten passar in i beskrivningen man kan läsa på DN/läsa mellan raderna här, och inte enbart vissa religiösa virrpannor. Kanske borde folk hetsa lite mer mot alla virrpannor och inte mindre? Virrpannorna kanske ändrar sig då och slutar med sina dumheter?

Att det sedan finns folk som inte har med saken att göra ändå tar åt sig, det får man räkna med. Men vad skulle man annars fylla alla dessa debattprogram med? "Nakenjanne"?

;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Andermax

Det löser sig nog med nästa generations censurchipp..

Var det schultz de hette?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cluster

CJ är som sagt något av Eforums Dr. Jekyl & Mr. Hyde.

Forumets ibland mest rabiata debattör har många sidor. Oftast så har han bra svar på dator-relaterade frågor, men ibland i de här lite friare debatterna går han överstyr. Jag hoppas han sansar sig och blir insläppt på forumet så småningom.

CJ 2.0 - lite snällare :-)

/Cluster

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cluster

Det är väl inte så att CJ 2.0 redan finns ute på marknaden?

Kanske med produktnamn som:

Andermax

46:an

xl-nollan

vad vet jag...

/Cluster

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
TicoRoman
Det är väl inte så att CJ 2.0 redan finns ute på marknaden?

Kanske med produktnamn som:

Andermax

Hehe ;)

_________

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Andermax

Kärt barn verkar ha många namn, men inte Andermax..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Johan S Stenström

Jo. Man behöver ju bara döpa sig till något annat, så får man vara på vilka forum man vill. Moderatorn har ansvar för att det inte förekommer brott, som hets och andra saker. Ser han inte till så att det efterlevs klarar han inte av sina arbetsuppgifter. Därför måste personer som inte följer reglerna avstängas.

mvh johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cluster
men inte Andermax..
one down two to go... :)

/Cluster

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Anjuna Moon

Det ni inte förstått är att CJ är en bra motpol, en person som sätter diskussioner i rullning. Svenskar behöver kickstarts för att tycka till allt för ofta. Jag håller med vissa av CJs tankegångar men på många sätt är han min raka motsats. Hursomhelst har han klått många av er i en sak, och det är att vara konsekvent!

Slutligen, CJ, I DISAGREE! =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cluster

Det har jag såväl förstått som uppskattat många gånger!

På samma sätt som soff/debatt-program på tv har/behöver sina "dårar" behöver Eforum folk av CJ kaliber, ingen tvekan om det. Men man måste samtidigt vara väldigt medveten om var gränsen går och se till att inte gå över denna.

/Cluster

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Weyland
Hursomhelst har han klått många av er i en sak, och det är att vara konsekvent!

Kan jag då rakt inte hålla med om!

(förutom att CJ varit konsekvent irriterande, men det oftast på ett trevligt plan förstås ;)

...vidare, världen är inte svart eller vit, att vara "konsekvent" eller kräva "yttrandefrihet" är inte automatiskt "av godo", man kan visa en enorm brist på respekt för omvärlden i alla fall.

-- -

-- -

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Andermax

Själv anser jag utvecklingen vara skrämmande i Europa, där man dagligen klipper åsikts- och yttrandefriheterna millimeter för millimeter.. I USA har man i princip kvar sin konstitution där folk garanteras att säga i princip vad de vill, militärhemligheter, tystnadsplikter och rena grundlösa personangrepp undantagna. Möjligen har jag bott för länge i staterna och inte "inser det fina" i censur etc., men ungefär så är det.

Den kritik som riktats mot USA:s inskränkningar i friheterna efter 9-11 ter sig löjlig i ett Europeiskt perspektiv. Åker man mellan delstaterna i USA behöver man inte legitimera sig, men mellan delstaterna i EU behöver man det.. Okej, schengen säger ni.. En liten bit på väg, jovisst.. Men en liten, ytterst liten.

I USA kan man uttrycka sina åsikter i princip fritt:

Anser man att vissa grupper (exempelvis sydstatare, republikaner, demokrater eller nordstatare) är kvastskaft, är det okej att säga så. Givetvis riskerar man att folk blir sura och förbannade, till och med tar fram den där smith and wesson, men åsiktsfrihet har man.. Låt vara om man får smaka bly, tjära eller fjädrar..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Andermax

Nå, respektbrist är ytterligare en mänsklig rättighet.. (Även om den inte tillhör de trevligare)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Nisse pEee

Andermax= CJ .. undrar jag? CJ åkte ut 21:30, vilket var rätt, Andermax dykerupp 23:43 som ny användare.. tvillingbror kanske...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Weyland
I USA har man i princip kvar sin konstitution där folk garanteras att säga i princip vad de vill,

Men går man in i en spelbutik och frågar efter Microsoft Flight Sim så blir man anhållen...

till och med tar fram den där smith and wesson

...tur för CJ då att det inte är norm i Sverige?

Låt vara om man får smaka bly, tjära eller fjädrar

Får man fråga vad det är för skillnad på "åsiktsfrihet som leder till bly" och den här trådens händelser? Menar du på allvar att en åsiktsfrihet i skrift som man i praktiken inte kan utöva för att man blir nedslagen eller skjuten är bättre?

-- -

-- -

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...