Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
HaJK

Beskära filmklipp

Rekommendera Poster

tja. skulle vilja veta om det finns nåt program där man kan skala av (beskära) nedre delen av ett filmklipp. antar att det går i adobe premiere? men jag vill helst hitta ett mindre program...

hur är det med sidor som har små roliga(?) videoklipp? de brukar ju sätta dit en text med sidans namn eller url...betyder det att de innehar copyright på filmklippet?`eller får man använda det hur man vill? menar såna som de själva inte producerat utan såndär skit som brukar cirkulera på nätet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det uttryckligen inte är angivet att materialet är fritt att kopiera och sprida vidare är det väl "copyright" eller upphovsrättsskyddat? Åtminstode enligt svensk lag.

---/samoht

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man får inte ändra på konstverk, det är sant. Men för egen del så kan man göra precis vad man vill. Problem uppstår dock om man offentliggör verket med ens ändringar..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

men äger de rätten till dem bara för att de stämplar dem? jag kan ju sätta min stämpel på ett "omärkt" filmklipp jag hittat på t.ex DC och påstå att det är mitt...men har ju knappast copyriht. det är väl ändå den som filmat det som äger det..och jag tvivlar på att sidor som har såna klipp har kollat med filmaren om det är ok... ta t.ex det där filmklippet på en feminin kille som sjunger Aisha. Många sidor har satt sin stämpel på det klippet...jag tror inte killen gav sitt medgivande direkt...han tog väl t.om självmord efter att klippet spreds om ryktet stämmer.

ett annat exempel är ju starwarskid. :)

[inlägget ändrat 2004-02-10 20:28:18 av HaJK]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För editering, encoding o.dyl rekomenderar jag TMPGEnc.

Upphovsrätten gäller (som samoht påpekar) oavsett filmen är försedd med någon form av vattenmärke eller ej. Samma sak gäller för foton och musik. För att få använda dessa, förändrade eller oförändrade, måste upphovmannens tllstånd inhämtas. Samma sak gäller för tillgängliggörande/månfaldigande.

/Cluster

----------------------------------------

"Den som försummar att dricka ur erfarenhetens källa kommer troligen att dö av törst i okunnighetens öken." - Ling Po

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...