Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Optiska möss borde ha stand-by-funktionalitet


Anjuna Moon

Rekommendera Poster

Varför är inte optiska möss försedda med någon form av standby-knapp? Eller är det bara jag som får för mig att den drar massa onödig ström när man inte använder den (den lyser och blinkar och har sig trots att man inte använder den)

 

(Älskar min Logitech Optical MouseMan, men även den man älskar har en förmåga att suga energi ur en)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ryck ur sladden då :)..

men nja drar ström gör den väl men...har en liknande Logitech, den tar 5v 100ma (märkning på musen).. dvs 0,5w max .. mindre än 4,5 kw/h år om du rör den hela tiden...(den lyser "starkt" och jobbar) el kostnad ca 3kr år... och det var om den var i ständig rörelse..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kanske är batteridriven mus som menas...

Tror att att det idag finns möss som med automatik stänger ner sig vid inaktivitet osv...

[inlägget ändrat 2004-02-10 09:24:38 av stefan wind]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, en stand-by-knapp är ju jättebra ifall man nu spelar och av misstag råkar stänga av musen mitt i spelet.

 

Ifall den använder USB kan du ju sätta denna funktionen på USB-kortet i WinXP och 2000. (Tillåt denna hårdvara att väcka ur viloläge (stand-by)). Där ska du kunna välja att hårdvaran inte ska användas.

 

(Vet inte just nu vad allt heter. Är på jobbet och sitter inte som admin på datorn.).

 

lowtek.

Linux är bara kul då det inte fungerar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, en stand-by-knapp är ju jättebra ifall man nu spelar och av misstag råkar stänga av musen mitt i spelet.

 

Tja, den behöver ju inte sitta så tillgänglig. Tittade förresten på Logitechs nya Bluetooth mus. Den verkar intressant.

 

Som sagt, det är ju inget STORT problem, jag bara tycker att allt som drar energi i onödan är irriterande.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Själv valde jag bort optiskt trådlös mus just på grund av batteriförbrukningen. Valde logitechs trådlösa "kulmus" istället. Kör med samma batterier sedan oktober 2003, enligt kontrollprogrammet är batterinivån fortfarande på topp! (två små size AAA-batterier)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har blivit för frustrerad av kulmöss. Hur ofta jag än rengör dem lyckas de inte leva längre än ett par månader innan de börjar fastna och ha sig.

Min mus drar 2st AA på en månad typ, lite för mkt.

När jag tänker efter borde jag nog istället ha gnällt på att min mp3-spelare suger så mycket juice, där kan man snacka åtgång =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Lite bättre handhygien kanske vore ett tips?

;)

 

Själv har jag aldrig (säger aldrig) slitit ut några kulmöss, jag har gamla från 1995 fortfarande i garaget som "failsafe" om det skulle behövas).

 

Rengöras? -Typ en gång om året, tar två-tre minuter..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...