Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Behöver hjälp - datorn bara startar om


N!cklas

Rekommendera Poster

Ber direkt om ursäkt för dubbla inlägg, men kom på att detta kanske var ett bättre forum... Sorry!

 

Datorn startar bara om vid uppstart oavsett om jag väljer nornal start/felsäkert läge/senast fungerande konfiguration... Jag kommer till en meny där jag har ovanstående val. Oavsett vilket jag väljer så ser det först normalt ut (loggan kommer fram och det "fyller pluttar"), men när det ska gå vidare kommer en blå ruta som jag inte hinner läsa ett enda ord på innan det startar om igen...

 

Enligt sambon så satt hon bara och surfade när det stängdes ner.

 

WinXP, dubbla brandväggar (D-Link 604 + Agnitum) och NOD32 som uppdateras varje timme via ADSL samt automatiska uppdateringar av Win gör att jag inte tror det rör sig om virus, men jag kan ha fel...

 

Har funderat över om det går att gå tillbaka till en tidigare ASR (heter det så?) via disketter, men vet ej hur eller vad som behövs...

 

Någon med idéer?

 

 

/N!cklas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 90
  • Skapad
  • Senaste svar
Stefan Eklinder
Ber direkt om ursäkt för dubbla inlägg, men kom på att detta kanske var ett bättre forum... Sorry!

 

Din dubbelpostning är borttagen!

 

Strider mot Eforums regler att korsposta i forumen. Du får inte mer hjälp för att du korspostar, snarare tvärtom. Det irriterar folk mer.

 

Gör istället en anmälan, så flyttar ansvarig moderator tråden till ett lämpligare forum.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder> moderator WindowsXP & Dr Data|

 

Antingen är man en del av lösningen eller en del av problemet.

 

E Cleaver

 

 

[inlägget ändrat 2004-02-09 20:59:02 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck

Har du kört det senaste uppdaterat AdAware?

Vidare så ställ in att den inte automatiskt startar om vid blåskärm så att du kan läsa felnumren (0x och sedan åtta till) och därefter skriva in dem i Google för att få svar.

 

Mauritz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vidare så ställ in att den inte automatiskt startar om vid blåskärm så att du kan läsa felnumren (0x och sedan åtta till) och därefter skriva in dem i Google för att få svar.

 

 

Hur?? Nån ändring jag kan göra i DOS?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck

Nej! Jag trodde du ibland kom in i Windows och skrev från den datorn nu. Men jag missförstod - du kommer överhuvudtaget inte in!

 

Då är det bara att som Anjuna Moon skriver köra med startdisketter. Nån från Antivirusprogram? Osv.

 

I sista hand får du väl gå in med XP-cd.n

 

Mauritz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Följande stänger av omstart från kommandotolken i XP, så det bör väl KANSKE gå i Felsäkert läge med DOS:

 

shutdown -a

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck
Följande stänger av omstart från kommandotolken i XP, så det bör väl KANSKE gå i Felsäkert läge med DOS:

 

shutdown -a

Mmmm...men han kommer ju inte vidare för det! Han måste ju in först?

 

Mauritz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck
Kommer inte ens fram till prompten... Det är nog bara "format c:" som gäller... :(

Ja men kan du inte boota med XP-cd.n? Går inte det? Då har du ju litet flera valmöjligheter...

 

Mauritz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Än en gång vill jag lobba för en bootbar cd med BartPE.

Bootdisk-experten Bart har sedan 2002 helt lagt ner allt vad disketter heter och pysslar numera bara med boot-cd.

 

Tanka hem PE Builder härifrån: http://www.nu2.nu/pebuilder/

Kör pebuilder.exe (du behöver XP-skivan till hands)

Bränn ISO-filen på en skiva och boota datorn med den.

Nu kan du flytta dina viktiga filer till en säker plats, och om man vet var man skall leta så kanske man dessutom kan rätta till det som gör att datorn inte går att boota (inte helt enkelt iofs).

Slutlig lösning är såklart ominstallation av XP.

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här beskrivs en till trolig anledning till problemet, och hur du löser det med din XP-CD

 

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=http://support.microsoft.com:80/support/kb/articles/q310/3/96.asp&NoWebContent=1

 

TILLÄGG: Flera som haft det här problemet har dessutom löst det så enkelt som att köra CHKDSK från DOS. Värt att testa också

[inlägget ändrat 2004-02-09 22:09:08 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som det blir en formatering ändå... Det är vid dessa tillfällen man är glad över att köra med dubbla diskar - en för program och en för sparade filer...

Bara att hoppas att filerna ligger kvar, men det borde de göra om jag nu inte fätt något otäckt litet virus trots mina försök att hålla datorn uppdaterad.

 

Ett STORT tack till alla som tipsat och haft idéer, plus utdelas... BartPE låter intressant, måsta jag kolla vidare på.

 

/N!cklas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck
Hmmmm... Väntar nog lite med formatering trots allt. Detta var intressant!!

BartPE har jag hört fall som räddats. Värt att prova. Formatera inte om innan du prövat alternativ.

 

Låt oss veta hur det sedan går!

 

Nyfiken Mauritz. :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dags att natta nu... Kikar vidare på Anjunas tips imorgon. Hoppas, hoppas, hoppas...

 

Tror väl att det ändå slutar med formatering...

 

/N!cklas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck
Tror väl att det ändå slutar med formatering...

Kom då bara ihåg att fixa brandvägg och Blasterskydd innan du går in på internet för en sekund ens!

 

PS. Mycket klokt med dokumenten på ett ställe och systemet på ett annat! Litet jobb blir det ju med inställningar och programlösenord och sådant, men du får ett helstädat system på köpet! :-)

 

Mauritz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Bra att veta... Som sagt, sorry...

 

Jupps, det var bara lite tips! :-)

 

Angående ditt problem med XP, så vore det intressant att få reda på om du får någon bluescreen. Skriv ned vad som står där och posta i forumet.

 

Ibland kan man hitta lösningen där.

 

Kolla också Loggboken!

Där kan man ibland lösa problemen.

 

Ah, det sista var kanske dumt tips. Verkar inte som du kommer in alls i Windows. ;-)

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Antingen är man en del av lösningen eller en del av problemet.

 

E Cleaver

 

 

[inlägget ändrat 2004-02-09 23:04:49 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Mauritz Lybeck skrev:

Hehe Stefan :-) Två timmar - vad såg du för film??

 

CSI Miami rockar om måndagskvällarna på Kanal5. :-)

 

Håller på till tiotiden, och sen blev det lite ströläsning i en datortidning. Kunde inte somna och bestämde mig för att kolla läget härinne.

 

Off topic, men du undrade ju.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Antingen är man en del av lösningen eller en del av problemet.

 

E Cleaver

 

 

 

[inlägget ändrat 2004-02-09 23:25:53 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck
Off topic, men du undrade ju.

 

Skulle väl ha klistrat in några ;) ;)

 

CSI Miami rockar om måndagskvällarna på Kanal5. :-)

Jag surfar och kollar tv och läser tidning simultant!

 

Mauritz.

 

 

[inlägget ändrat 2004-02-09 23:24:27 av Mauritz Lybeck]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför detta otyg med att formatera och installera om hela systemet så fort man får ett (alvarligt) problem?

Det är ju mycket bättre att ta reda på orsaken till felet och försöka åtgärda detta. Oförklarliga omstarter och dylikt kan ju likaväl (nåja, nästan iaf) bero på felande hårdvara och då hjälper ditt "goda" råd föga.

 

Då tycker jag att Anjuna, Anp och Stefans förslag är mer underbyggda och långsiktiga.

 

/Cluster

----------------------------------------

"Den som försummar att dricka ur erfarenhetens källa kommer troligen att dö av törst i okunnighetens öken." - Ling Po

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...